Какви са предимствата и предизвикателствата на „строителството” с корабни контейнери – Звезделин Минчев, един от създателите на проекта, пред Economy.bg
Да живееш в контейнер. Може и да не ви се вярва, но транспортните контейнери стават все по-популярна алтернатива на традиционните жилища. От Лондон през Амстердам до Мумбай морските товарни „кутии” все повече се утвърждават като архитектурно решение. Превръщат ги в жилища, хотели, общежития, ресторанти, магазини. Освен че са по-евтина алтернатива на традиционното строителство, те предлагат и решение на демографските, екологичните и пространствените предизвикателства в големите градове.
Проект за хотел, изграден от транспортни контейнери в София, има и предприемачът Звезделин Минчев. Economy.bg разговаря с него, за да разбере повече за предимствата и предизвикателствата при „строителството” с корабни контейнери.
За идеята
Г-н Минчев, имате идея за изграждане на хотел от контейнери. Откъде дойде тази идея? Идеята е доста отдавна. Освен за хотел имаме идея да направим студентски общежития, социални домове, домове за възрастни хора, детски градини. Това е процес, който започнахме с моя партньор преди три години и половина. Най-трудно ни беше да убедим обществото, че от използвани транспортни контейнери може да се получи сграда. Участвахме в различни изложения и оттам се появи инвеститор, който изяви желание да проектираме и изградим хотел от транспортни контейнери. Той ще бъде от типа нискотарифни хотели. Малките пространства обаче ще разполагат с големи функционалности.
За плюсовете на „строителството” с корабни контейнери
Какви са предимствата на това архитектурно решение? Основното преимущество на решението с транспортните контейнери е, че всичко става изключително бързо. Ако една традиционна сграда с около 100 апартамента се изгражда за около 2-3 години, то с контейнерите подобна сграда може да се изгради за около 5-6 месеца. Самата сграда отговаря на всички условия на Закона за устройство на територията. Другото предимство е, че този контейнер вече е оставил своя въглероден отпечатък в природата, след което ние отново го връщаме към живот, което прави постройката по-екосъобразна. Дебелината на по-тънката стена при контейнерите, върху която се изпълняват топло- и хидроизолацията, предлага по-добра енергийна ефективност. Това означава, че разходите са доста по-ниски. Преимущество на тази технология е, че не сме зависими от терен. В повечето случаи теренът определя вида и на самата сграда. Защото има участъци с много геодезически проблеми, което налага укрепване, отводняване и т.н. Още едно голямо предимство в сравнение с традиционните сгради е, че постройките от контейнери имат изключително висока устойчивост при земетресения. Издръжливи са на земетресения до девета степен по Рихтер.
За предизвикателствата
Какви са недостатъците? Основният недостатък е скептицизмът на хората, които не си представят как ще могат да живеят в тенекиена кутия. Именно затова направихме и този ресторант, за да е като шоурум. Освен това не е като в стандартното строителство, където можеш да си позволиш различни форми. Размерът на „кутията” донякъде ни ограничава, но с екипа ни от проектанти се опитваме да разчупим проекта, така че той да се впише в градската среда. Съвременните технологии позволят да я направим отвън така, че въобще да не си личи, че основата на сградата е контейнер.
Откъде си набавяте контейнерите? От контейнерните депа. Има такива във Варна и в Бургас, в Гърция, в Румъния.
Как правите контейнерите пригодни за живеене? Има завод, в който се обработват. При стандартните сгради строиш един етаж и чакаш, но тук може да се работи от първи до пети етаж едновременно.
За инвестицията и реализацията на проекта
Кой от проектите ви е в най-напреднала фаза? С университета в Перник имаме започнати разговори и те са готови да ни предоставят терен, върху който да изградим студентско общежитие. В момента търсим подходящи терени за студентско общежитие и в София. Но най-напреднал е проектът за хотел.
Кога очаквате той да заработи? Може би до края на годината.
Считате ли, че ще има интерес към подобен тип хотел?Подчертахте, че той ще е нискотарифен. В столиците винаги има нужда от такъв тип хотели. Тук животът е много забързан, бизнесът е забързан. Много хора са командировани тук, понякога и за няколко часа. Вече има подобен нискотарифен хотел, но е изграден по стандартния начин.
Каква е инвестицията в хотела и бързовъзвръщаема ли е тя? Не мога да коментирам размера й, но изключително бързо се възвръща. Ако строителството на една традиционна сграда изисква две години, а на контейнерната – шест месеца, естествено е инвестицията да започне да се връща по-бързо. Много хора ни питат по-евтино ли излиза. В грубо строителство излиза с около 40% по-евтино, защото няма бетон и желязо. При довършителните работи няма разлика, защото не правим компромис с хидро- или с топлоизолацията и използваме качествени материали.
Споделихте, че водите преговори за подобни проекти с властите в Индия и Сърбия. Имате идеи да излезете и на пазара в чужбина ли? Потърсиха ни по време на едно изложение в Румъния, в което участвахме. Даже и от Холандия ни потърсиха. Защото явно излиза по-евтино да си поръчат тук подобен хотел, отколкото там. В Индия имат огромен проблем с настаняването.
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“