Пътните полицаи ще могат да спират автомобили, пешеходци и колоездачи, ако са извършили нарушение, дори да не разполагат с камери
От 24 юли пътните полицаи отново могат да спират за проверки, дори да нямат видеокамера, която да заснеме самата проверка. От „Пътна полиция“ уточняват, че когато участник в движението извърши нарушение пред служител с правомощията по Закона за движение по пътищата /ЗдвП/, той ще бъде спрян и спрямо него задължително ще бъде съставен акт за установено административно нарушение.
Главен инспектор Стойчо Константинов от „Пътна полиция“ - ГД „Национална полиция“ обясни новите моменти пред „Дарик“:
- На първо място ще се контролира със стационарните технически средства и ще се издават електронни фишове;
- на второ място – мобилните системи за контрол на скоростта, монтирани на маркирани полицейски автомобили също ще осъществяват контрол на скоростта в условията на пътен знак. Това означава, че автомобилът няма да бъде скрит в храстите, а ще има видимо поставен пътен знак до 200 м.;
- на трето място контролът ще се осъществява по метода „широкообхватен контрол“;
- на четвърто място: спиране на за проверка - патрулите на Пътна полиция – структурите на „Престъпления по пътищата“ и „Сигма“, които имат правомощия по ЗДвП да съставят акт за установяване на административно нарушение, ще спират за проверка единствено и само, когато автомобилът е оборудван със система за видеозаснемане и аудиозапис.
Когато не е извършено нарушение, автомобил може да бъде спрян само и единствено от патрул, обозначен със стикер, че има система за заснемане и аудиозапис.
Пример за новите разпоредби е следният: ако участник в движението – пешеходец, велосипедист или водач, извърши нарушение пред служител с правомощия по ЗдвП, например премине на червен светофар, отнеме предимство на пешеходец, или навлезе в лентата на насрещното движение, тогава служителите ще го спрат и задължително ще бъде съставен акт за установено административно нарушение.
„Решението на ръководството на МВР е да се засили контролът, тъй като през последните месеци някои водачи се почувстваха безнаказани... Твърдя, че може би 95% от водачите са дисциплинирани и толерантни. Останалите смятат, че никога няма да им се случи злополука. За тях е необходима постоянна превенция и припомняне на правилата“, обясни още гл. инсп. Константинов.