Въпреки това хората оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, показват данните на националната статистика
През януари 2016 общият показател на доверие на потребителите в страната се покачва с 1,5 пункта спрямо равнището си от октомври 2015, като при населението в градовете увеличението е 1,8 пункта, а при населението в селата – 0,6 пункта. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ).
По-благоприятни в сравнение с предходната анкета са оценките и очакванията на потребителите относно промените във финансовото състояние на техните домакинства, в резултат на което балансовите показатели се увеличават съответно с 1,6 и 3 пункта.
Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца е по-малко негативна спрямо предходното наблюдение. Същевременно обаче в очакванията им за следващите дванадесет месеца се наблюдава известен песимизъм.
Потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо в сравнение с оценките, регистрирани през октомври 2015. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 5,2 пункта.
Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голяма част от потребителите като неблагоприятна за спестяване. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка на кола” и за „покупка или построяване на жилище (вила)” през следващите дванадесет месеца.