Woodward: България има потенциал за производство на части за самолети
За първи път у нас ще се произвеждат авиокомпоненти за Airbus и Boeing. Повече за инвестицията и завода у нас – Емил Илиев, управител на Woodward Bulgaria
За първи път в България ще се произвеждат части и компоненти за авиационната промишленост. Американската компания Woodward ще инвестира в завод у нас 9 млн. лв. В него ще се произвеждат компоненти за гиганти като Airbus и Boeing. Базата ще е в Sofia Airport Center. Очаква се производството да започне още тази есен. В момента в регистрираната у нас компания Woodward Bulgaria работят 70 души, като 50 от тях са заети с друг проект. За производството на авиокомпоненти са назначени 20 души, като до три години броят им трябва да достигне 130-140 души. Woodward е компания на почти 150 години. Представена е в 14 страни по света. За нея работят около 7 хил. души. Около 5 хил. от тях работят на територията на САЩ. Компанията има заводи в Бразилия, Индия, Китай, Южна Корея, Япония, Великобритания, Германия, Полша, Холандия и България. В България Woodward присъства от 2011, когато придобива швейцарската компания – собственик на българското дружество.
За потенциала на България да произвежда части за самолети - Емил Илиев, управител на Woodward Bulgaria, пред Economy.bg.
За решението на Woodward да открие завод за авиокомпоненти у нас
Г-н Илиев, защо Woodward избра България за завода за авиокомпоненти? Решението да се стартира производството на части и компоненти за авиационната промишленост е взето от ръководството на Woodward, тъй като екипът на звеното в София се утвърди като добър и мотивиран, с добри резултати през годините. Освен това България не е лошо място за инвестиране. Има какво да се подобри, но от няколко години вече имаме относителната политическа и финансова стабилност. Има финансова предвидимост и ниски нива на инфлация. Не на последно място от значение е възможността да се намери още работна ръка, която да се влее в редиците ни.
Обсъждани ли са били други страни? Да, но не бих искал да ги споменавам. Това са страни от Централна и Източна Европа, както и от Централна Америка.
Какво натежа за избора на България? Присъствието на Woodward в България от години беше единият фактор. Woodward изнася от САЩ такъв вид производство от портфолиото си за пръв път и го прави в България. Това са части и компоненти за авиационната промишленост, които ние ще произвеждаме и в началото ще връщаме в завода майка в Чикаго, където те ще се домонтират в по-големи детайли. Когато софийското предприятие се докаже, няма да е необходимо тези продукти да се тестват другаде. Ние ще правим пълни изпитания и те ще бъдат доставяни до крайни клиенти. Такива крайни клиенти Woodward има както в САЩ, така и в Европа. За европейските клиенти на Woodward е добре компанията да има представителство и в Европа. В случая това ще е София.
Има ли България традиции в такъв тип производство? България е имала традиции в конструирането, правенето на прототипи и на серийни самолети, което е продължило до около 1954. Тук става дума за нещо по-различно. Ние не сме самолетостроителна компания, а произвеждаме компоненти.
Каква е инвестицията в завода и за кои компании ще се доставят части?
Каква ще е стойността на инвестицията? Засега стойността на инвестицията се очертава над 9 млн. лв. Тя ще е в машини, оборудване, разходи по сертифициране и разходи по обучение на персонал.
За кои компании ще произвеждате части? Крайни клиенти на Woodward са големите авиостроителни компании като Airbus, Boeing, Embraer и Bombardier. Големите производители на авиационни двигатели като General Electric също са клиенти на Woodward.
Какъв сигнал ще е за България, че стартираме такъв тип индустрия? Макар и инвестицията да не е толкова висока, все пак това е добър сигнал, защото първо влиза нещо ново, което не е правено досега в България. То е модерно и иновативно. Това са съвременни технически и технологични решения, с които българската работна сила се запознава. Вкарваме в държавата ноу-хау.
Колко и какъв тип специалисти ще бъдат ангажирани в завода?
Колко работни места ще бъдат разкрити? В момента в Woodward работят 70 души. Около 50 инженери са ангажирани с друг продукт на компанията – конвертори за вятърната енергетика. За новия проект досега са назначени общо 20 човека. Предстои поетапно да бъдат назначени още, докато стигнем 130-140 души до началото на 2019.
Има ли достатъчно подготвени специалисти за тази нова и специфична индустрия за България? Всички хора, които назначихме преминаха през четиримесечно обучение в Чикаго. Останалите, които ще назначим, също ще преминат през дълго обучение при нас.
Какъв тип специалисти търсите? Инженери и хора за производството. Продуктите, които ние произвеждаме, са продукти на мехатрониката. Така че ние ще имаме нужда от инженери, завършили механика, електроника, електротехника.
Какво ще е заплащането? Заплащането е атрактивно. Удовлетворяваме поне засега първите желания за нива на заплащания на кандидатите.
Кога се очаква заводът да заработи? До есента се надяваме да имаме вече готова продукция, която да изнасяме за САЩ.
Има ли потенциал България да произвежда части за самолети?
Какво конкретно ще се произвежда в завода? Това са електромеханични детайли със сравнително малък размер, като ротори и статори, които се влагат в по-големи възли и детайли. Свързани са със задвижващите механизми и механизмите за управление на механиката на самолета, било то в корпуса, или в кокпита.
Какъв ще е производственият капацитет на завода? До края на годината от определен вид детайли трябва да можем да изработваме по 100 бройки на ден. През следващите години с нарастване на броя на заетите в производството и придобиването на по-голям опит трябва да достигнем по-голям обем.
Знаем, че в България много компании произвеждат части за автомобили. Би ли могла вашата сделка да проправи пътя към други подобни сделки в сектора? Има ли България потенциал за развитие в тази индустрия? България има потенциал за още такива инвестиции. Имаме добри специалисти.
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“