Проучване на MasterCard отчита 18% увеличение в броя на хората, които използват безконтактни плащания
През 2016 българите използват банковите си карти все по-често и за по-малки покупки в сравнение с 2015. Това показват данни от проучването MasterIndex на MasterCard, което се провежда сред активните картодържатели в България. Потребителите все по-често използват карти дори и за по-малки покупки в различни области на ежедневието си.
Приблизително 85% от анкетираните на възраст от 18 до 64 години заявяват, че използват картата си всяка седмица, в сравнение с 82% през 2015. Средната сума, заплащана с дебитна карта, е намаляла от 123 лв. през 2015 г. до 116 лв. през 2016 г.
Проучването отчита значително увеличение – с 18% на годишна база – в броя на хората, които използват безконтактни плащания. 32% от анкетираните през 2016 заявяват, че използват безконтактни методи на плащане (в сравнение с 14% през 2015), като техният дял е най-висок сред възрастовата група 25-34 г. (37%).
Отношението на българите към мобилните разплащания също е положително - приблизително 70% от картодържателите споделят, че биха искали да пазаруват и плащат чрез мобилно устройство, а едва 17% предпочитат традиционните методи на плащане. Според респондентите, мобилните плащания са най-подходящи за покритие на комунални разходи. Плащането на битови сметки е и най-често споменаваната причина за използване на мобилни плащания (45%), следвана от пазаруване за храна (21%) и на дрехи и обувки (21%).
Онлайн разплащанията в България също бележат ръст, показва още проучването. 92% от анкетираните заявяват, че извършват онлайн плащания и пазаруват онлайн, което е увеличение в сравнение с 2015, когато 88% от картодържателите потвърждават, че извършват онлайн плащания (при едва 57% през 2014). Честотата им също се е увеличила – над 8% повече хора пазаруват онлайн поне веднъж месечно в сравнение с 2015.
Когато става въпрос за навиците при пазаруване, банковите карти се използват главно за закупуване на храна и за онлайн покупки. Притежателите на дебитни карти посочват на първо място в отговорите си закупуването на хранителни продукти (47%), следвано от онлайн пазаруването (42%), докато сред притежателите на кредитните карти преобладава онлайн пазаруването (42%), следвано от покупките на храна (40%) и дрехи (28%). Според проучването, държавната администрация и общинските институции продължават да са местата с най-високо търсене на ПОС-устройства (23%), следвани от куриерските услуги – за заплащане в момента на доставката (20%).
Кликнете върху инфографиката за по-голям размер