Това обаче ще стане, само ако се спре с дискусиите за участъка между Кресна и Крупник и веднага се пристъпи към строителни дейности
АМ „Струма“, Лот 4
Лот 3.2 от автомагистрала „Струма“ (от Кресна до Крупник) може да бъде завършен до 2020-2021 година. Това обаче е възможно, ако се спре с дискусиите откъде да минава трасето и незабавно се пристъпи към строителството на пътната отсечка. Срокът е постижим за цялостното доизграждане на автомагистрала „Струма“, обясни председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Ако няма бланкетни жалби, които умишлено възпрепятстват проекта, имаме реален шанс през следващият строителен сезон да започнем работа, каза инж. Лазаров.
Това стана ясно по време на дискусионен форум, в който участваха представители на 7 браншови пътни асоциации, 7 неправителствени и екологични сдружения и академичните среди - БАН, Университетът за архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) и Минно-геоложкия университет.
Представителите на браншовите организации и академичната общност подкрепиха разработвания от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) проект за разделяне на движението през Кресненското дефиле при изграждането на най-сложния участък от автомагистрала „Струма“ между Крупник и Кресна. Участниците в дискусията подписаха декларация в подкрепа на проектното решение с обход от изход само с едно изнесено извън дефилето платно.
Забавянето на строителството на пътя през Кресненското дефиле е пагубно за човешкия живот и природата. Излишното лутане ще доведе до увеличаване на жертвите и до катастрофални последици за икономиката ни, защото ако не завършим изцяло проекта, ще трябва да връщаме над 1 млрд. лв. и за вече изградените отсечки от АМ „Струма“, обясни инж. Лазаров.
Проектното решение за източен вариант е оптималният вариант и той предвижда едната посока на движение – от Кресна към Симитли, да минава по настоящето трасе, което ще бъде ремонтирано, а другото платно – от Симитли до Кресна ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов терен, който преминава около селата Брежани, Стара Кресна и Ощава, с предвидени тунели, 7 виадукта, 14 по-малки съоръжения, подпорни стени и т. н. Пътят ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти, уточняват от АПИ.
Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района. Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира настоящото.
Инж. Лазаров обясни, че този вариант се използва и в Западна Европа в планинските райони, например магистралата между Милано и Генуа в Италия.
Според пътните експерти рискът от неизпълнение на лот 3 на АМ „Струма“ в участъка на Кресненското дефиле е много голям, ако дискусиите за трасето продължават и това е реална заплаха за устойчивостта на целия инвестиционен проект АМ „Струма“, в т. ч. и за готовите вече участъци, финансирани по ОП „Транспорт 2007-2013 г.“, и за тези, които се изграждат в настоящия програмен период по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г.”
„Време е да започне да се строи, защото за изграждането на автомагистрала „Струма“ се говори от студентските ми години, а вече съм в предпенсионна възраст“, каза ректорът на УАСГ проф. д-р инж. Иван Марков.