Според проучване на PwC за 30% от работните места във Великобритания съществува риск в резултат на напредъка в развитието на изкуствения интелект. За САЩ рискът е по-голям - 38%, следва Германия - 35 и накрая е Япония - 21%. Как развитието на роботиката ще повлияе на пазара на труда в България? Вижте какво отговориха на този въпрос Цветанка Минчева, директор „Банкиране на дребно“, „Уникредит Булбанк“, Станислава Танева, управляващ директор и директор „Корпоративно банкиране“, „Ситибанк България“ и Орлин Хаджийски - съдружник „Данъци“ в PwC, по време на форума „Професиите на бъдещето“, организиран от „Джуниър Ачийвмънт“.
Форсирани от променящия се свят Над 75% от интеракциите с клиенти в „Уникредит Булбанк“ се случват без осъществяването на директен контакт с човек от компанията. „Нивото на използване на технологиите в нашата работа става огромно и значимо“, коментира Цветанка Минчева, директор „Банкиране на дребно“, „Уникредит Булбанк“. „Ние много често си говорим, че въщност сме една IT компания, която освен IT има и една мрежа от човешки взаимоотношения. Всъщност комбинацията от двете ни прави това, което сме“, посочи тя. По нейните думи секторът е претърпял огромна трансформация през последните години. „Когато аз влязох в „Уникредит“ - което е сравнително скоро на фона изобщо на развитието на един такъв бизнес като банкирането, който 500 години прави горе-долу едно и също - ние нямахме компютри в истинския смисъл, имахме терминали. Нямахме Word, нямахме имейл. А сега, днес имаме апликации за мобилно банкиране, за всички видове системи, които са на телефоните. 24 часа може да има достъп до нас и ние вече работим по това да използваме изкуствен интелект, да използваме Big data“, разказа Цветанка Минчева. „Ние сме форсирани от променящия се свят, от променящите се клиенти и желанието им да ползват новите технологии. В нашата сфера вече не може да говорим чисто за финанси, ние имаме много голям набор от съвсем различни умения и професии, които търсим и които ще търсим в бъдеще“, подчерта тя.
Банкирането е важно, банките не са „Не трябва да си представяме, че вече няма да се срещаме с хора изобщо и всичко ще е роботизирано“, коментира Станислава Танева, управляващ директор и директор „Корпоративно банкиране“, „Ситибанк България“. По нейните думи все пак процесите, които сега са изнесени в по-голямата си степен - по обработка, по финансов анализ и други, ще бъдат автоматизирани. „Това, което няма да се автоматизира, са взаимоотношенията с клиента, тъй като ние знаем, че един робот ще направи нещата страхотни, но креативността ще дойде от човека“, подчерта тя. Според нея предвид очакванията за удължаване на продължителността на човешкия живот в бъдеще ще се увеличават професиите, насочени към човешка грижа и ще се появят нов вид услуги. „Трябва да се адаптирате адекватно, защото според мен това ще се случи по-скоро, отколкото очакваме“, призова Станислава Танева.
Поглед към новите възможности „Бъдещето е такова, че рутинните, повтаряеми дейности ще бъдат иззети от роботите или роботиката и автоматизацията. Това е нещо неизбежно“, обобщи Орлин Хаджийски, съдружник „Данъци“ в PwC. По думите му трябва да се фокусираме върху възможностите, които тази промяна открива. „С навлизането на тази автоматизация и роботика, ще възникнат още много нови професии – по създаването на тези роботи, по програмирането им, по поддръжката им“, посочи той.
Как развитието на роботиката ще повлияе на пазара на труда? Вижте какво споделиха лидери от водещи компании в България
Пазарът на труда се характеризира с ограничено предлагане на квалифициран персонал и относително високо търсене, което се отразява във висок ръст на средната работна заплата
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“