Разходите за образование се увеличават, но продължават да бъдат по-ниски в сравнение с ЕС, сочи доклад на Еврокомисията
Обратно на общата тенденция в ЕС, делът на преждевременно напускащите училище (на възраст 18 — 24 години) в България се увеличава: 13,8% през 2016 в сравнение с 10,7% средно за ЕС. Това сочи годишният доклад на ЕК за образованието у нас.
Големият брой на отпадащите всяка година се свързва със социално-икономически фактори, трудности от образователен характер и във все по-голяма степен — емиграцията.
Разходите за образование се увеличават, но продължават да бъдат относително ниски в сравнение с ЕС, се допълва в доклада.
Броят на учениците през 2016 е намалял със 17% в сравнение с 2002 поради ниската раждаемост и емиграцията. През последното десетилетие най-драстичният спад се наблюдава в средното образование (- 30%). Броят на учащите във висшето образование се увеличава до 2009, но оттогава започва да намалява.
Твърде ниските резултати по отношение на основни умения в рамките на PISA 2015 се обясняват с комбинация от фактори в системата на образованието. И при трите изследвани предмета делът на учениците с ниски постижения остава един от най-високите в ЕС. През 2015 ниските резултати в България са около два пъти повече спрямо средните резултати за ЕС: 37,9% спрямо 20,6% по природни науки, 41,5% спрямо 19,7% по четене и 42,1% спрямо 22,2% по математика.
35% от завършилите висше образование работят на длъжност, за която обикновено не се изисква образователно-квалификационна степен за висше образование (средно за ЕС:25%). Делът на завършилите висше образование показва дисбаланси по сектори: през 2015 50% от завършилите висше образование са учили социални науки, стопанско управление и право (средно за ЕС: 33%), а само 7% — науки свързани със здравето (ЕС - 28: 13%).