петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    29352 прочитания

    Как да стартирам бизнес?

    Кои са първите стъпки, които трябва да предприемем, източниците за финансиране и за какво трябва да сме готови, коментира Стойне Василев – консултант и председател на УС на Българска асоциация на личните финансови консултанти
    07 април 2015, 11:39 a+ a- a

    Понякога младите предприемачи харчат твърде лекомислено. Често първият голям разход е свързан с наемането на луксозен офис в центъра на града и неговото обзавеждане. Но вместо в излишни разходи, стартиращият предприемач трябва да вложи всичките си усилия да направите продукта или услугата си наистина добър, защото иначе всички разходи ще се окажат напълно излишни, убеден е Стойне Василев - създател на сайта за лични финанси и собствен бизнес SmartMoney.bg и председател на УС на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

    С него разговаряхме как да стартираме собствен бизнес, кои са първите стъпки, които трябва да предприемем, кои са възможните източници за финансиране и какво да очакваме. Защото както той казва: „Когато работиш за друг, имаш длъжностна характеристика и определени рамки, в които да се движиш. При собствения бизнес няма граници и ще се наложи да се занимаваш с всичко в началото – от издаването на фактури до маркетинга, финансите и продажбите”.





    Имам идея, която вярвам, че може да се превърне в успешно бизнес начинание. Кои са първите стъпки, които трябва да предприема, за да стартирам собствен бизнес за първи път според Вас, г-н Василев?
    Сигурно сте гледали статистиката, че 9 от 10 фирми фалират до 5-тата година, а от тях само 10% оцеляват след 10-тата година. Но не бързайте да се отказвате, защото според неофициални данни новите предприемачи са доста по-издръжливи от своите създания и около 40% от тях продължават да се занимават с бизнес и на 10-тата година от старта. За да не влезете в тази черна статистика, е изключително важно да сте добре подготвени и да знаете какви стъпки трябва да предприемете, когато искате да работите за себе си.

    Като първа стъпка трябва да имате идея какъв да е вашият бизнес и какво точно ще продава. Не е нужно идеята да е уникална и единствена по рода си. 95% от бизнесите по света, а и у нас, не предлагат нещо изключително. Например само един е изобретателят на двигателя с вътрешно горене, но има хиляди марки автомобили, нали? Разбира се, за да е успешен първият ви бизнес, трябва да предложите нещо ново на пазара – нов начин за дистрибуция, по-добро обслужване, по-добра локация, различен начин на заплащане или поддръжка.

    Ако искате да направите просто поредния бизнес, който по нищо не се различава от досегашните, недейте. Само ще си загубите времето и ще направите статистиката още по-стряскаща. Такъв пример виждам в електронните магазини, които се нароиха напоследък. 90% от тях са еднакви – с еднакви стоки, еднаква доставка, еднакви цени, еднакви снимки на стоките, еднакви описания, еднакво меню и т.н. Много от тях няма да оцелеят, защото не предлагат нищо ново и различно.

    След идеята идва моментът да разберете дали продуктът ви е толкова добър, колкото вие си мислите. Това става с т.нар. валидиране на идеята. Тук има две стъпки. Първата е просто да попитате вашите приятели и познати дали биха си купили това, което ще предлагате. За по-голяма представителност може да пуснете онлайн формуляр, който вашите контакти във Facebook да попълнят. Този метод обаче невинаги дава точни резултати, защото хората казват, че ще си купят нещо, но след това не го правят.

    Втората стъпка при валидирането е да направите тестов продукт, или т.нар. Minimum Viable Product (MVP). С него ще разберете дали наистина вашата идея има бъдеще, или не. Този продукт трябва да е съвсем базов – без екстри. Например, ако ще продавате ръчно изработени бижута, направете няколко, пуснете ги като снимки в социалните мрежи и им сложете цени. Така ще се ориентирате дали се търсят подобни продукти и на какви цени. При услугите е подобно – ако ще сте в консултантския бизнес, обявете цена за еднократна консултация и вижте резултата. Ако има желаещи – това е вашият бизнес.

    Ако сте изпълнили всичко дотук и резултатите са обнадеждаващи, трябва да си „напишете домашното”, т.е. да подготвите добър план, който да включва минимум финансова и маркетингова част. Успех!

    Какви са възможните източници за финансиране на стартиращ бизнес?
    Моят съвет е стартиращ бизнес да се стартира със собствени средства, особено ако ни е първи и трябва да сме готови да загубим тази пари. Когато сме избрали да работим за себе си, искаме всичко да е изпипано и да е с максимално добър вид. Това обаче може да ни коства много пари и бизнесът да загине още преди да се е развил. За първи бизнес максималната сума, която препоръчвам да се вложи в него, е 5,000 лева, като за голяма част от сферите тази сума е напълно достатъчна. Не е необходимо да влагаме много ресурси, преди да сме разбрали дали идеята ни има бъдеще, или не. Колкото и да си вярваме, пазарът е този, който оценява накрая.

    Ако дори тази сума ни е непосилна, първите хора, от които ще потърсим пари, са близките ни. Само те могат да ни се доверят в началото. За банките стартиращият бизнес е много рисков и те не са склонни да отпускат пари. Ако вашата идея е скалируема, т.е. с малко средства може да достигнете до много клиенти (като мобилна игра например), може да потърсите финансиране от рисков фонд. Той ще ви подкрепи финансово в замяна на дял от вашата компания.

    Има ли разходи, които повечето стартиращи предприемачи подценяват и не ги включват в бизнес плановете си, но които трябва да имам предвид?
    Много често младите предприемачи действат на принципа „Пари ми дай, акъл не ща” и спестяват от важни дейности, които могат са се окажат фатални за бизнеса им. На първо място, това са разходите за добър счетоводител. Наскоро имах среща с младия предприемач Калин. Преди пет години, без да има понятие от финанси (като на шега), той стартирал бизнеса си с охранителни системи. Дейността му започнала да се разширява. Срещу скромна месечна такса намерил счетоводител (втори братовчед на жена му), който да се грижи за финансовите му дела. Миналата година при проверка от НАП се установило, че фирмата има невнесени данъци, неподадени декларации и още куп нарушения. Общата сума на акта била около 9 000 лева. С много ограничения и заеми от приятели той успял да си плати глобата, но това замалко не му струвало бизнеса.

    Изборът на най-евтината услуга е голяма грешка, която може да допуснете, когато стартирате своя бизнес. България е една от страните в ЕС с най-голям брой бюрократични спънки пред бизнеса и безброй документи и справки, които трябва да се подават почти ежедневно. Ако пропуснете само една крайна дата или нямате само едно разрешително, това може да убие бизнеса ви!

    Може да помолите някой ваш познат, който разбира от финанси и счетоводство, да погледне в отчетите ви, да попълни някоя декларация… но не разчитайте само на това. Наемете си наистина добър специалист! Дори неговите услуги да са малко по-скъпи, те ще ви донесат една основна полза – ще спестите много време и ще спите спокойно. А това не е малко, нали?

    Кои са най-честите грешки, които се допускат при стартиране на бизнес, и основните рискове да се проваля в моето начинание?
    За да изглежда малкият бизнес професионално изграден и стабилен, собствениците понякога харчат парите твърде лекомислено. Най-често първият голям разход е свързан с наемането на луксозен офис в центъра на града. Следва обзавеждането, което да му подхожда като класа; стига се до техниката, която задължително трябва да е последно поколение. Само че всички разходи, които не са абсолютно необходими, могат много бързо да изпразнят банковата ви сметка! Това може да се случи, преди да имате и една продадена стока или услуга. Вместо в излишни разходи, вложете всичките си усилия да направите вашия продукт наистина добър и да го представите на потенциалните си клиенти. Ако продуктът не е толкова добър, колкото си мислите, всички разходи ще се окажат напълно излишни.

    Втората основна грешка, която се допуска, е лошото ценообразуване. Много предприемачи имат голям проблем с определянето на цената на своите стоки и услуги. Те или се позиционират в най-високия ценови клас, или в най-ниския. Нито едно от двете решения не е удачно, освен в много малко (специфични) случаи. Това, че си работил на висока позиция в реномирана международна фирма и си получавал голяма заплата, няма никакво значение за клиентите. Предлагането на т.нар. „премиум“ стоки или услуги  може и да звучи добре, но ако си нов на пазара, никой няма да плати цената, на която продават най-добрите компании в бранша с отлична репутация и дълга история.

    Предлагането на най-ниската цена, за да се „убие" конкуренцията, също не е добро решение. Как ще реагирате, ако нова фирма на пазара ви предлага съмнително ниска цена? Ще си помислите, че има някаква уловка или качеството е толкова ниско, колкото и цената, нали? Дори да имате известен успех в началото, ниските цени ще ви завлекат направо към дъното, защото няма да може да получавате необходимите приходи за развитие на фирмата. Ако увеличите цените и не предложите друго конкурентно предимство на клиентите, те ще откажат да купуват вашите стоки и услуги и вие ще фалирате по-бързо, отколкото сте стартирали. Правилната стратегия е да се позиционирате някъде около средните цени за пазара и да наблегнете на предимствата на вашите продукти в сравнение с конкуренцията.

    След какъв период е нормално да очаквам да възвърна първоначалната си инвестиция?
    Няма еднозначен отговор на този въпрос и много зависи от конкретната сфера. В бързо разрастващи онлайн сектори инвестицията може да се възвърне в рамките на една година. За по-традиционните сфери, като търговия на дребно, срокът е 2-3 години. За предприемачите е важно да изчислят коя е тяхната равновесна точка, т.е. при какви приходи и разходи ще са на нула. Тази точка трябва да е ясна и за отделните дейности и продукти в компанията.

    За какво трябва да съм готов и да очаквам, ако стартирам собствен бизнес?
    Стив Джобс казва, че важна е не целта, а пътят, който си извървял до нея и напълно съм съгласен с това. Един предприемач трябва да очаква всичко. Докато ако работиш за друг, имаш длъжностна характеристика и определени рамки, в който да се движиш, при собствения бизнес няма граници и ще се наложи да се занимаваш с всичко в началото – от издаването на фактури до маркетинга, финансите и продажбите. Няма да е лесно и никой не го обещава, но ще си струва. Повярвайте ми.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 9 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 11 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 12 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 14 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк