Чрез Правилника за вътрешен ред в предприятието фирмите ще могат да определят всички правила, свързани с работното време, само с един документ
Работодателите в микро- и малките фирми отново могат да въвеждат удължено работно време при производствени причини и непълно при намаляване обема на работа. Това съобщиха от Главната инспекция по труда /ГИТ/ във връзка с обнародването на промените в Кодекса на труда.
Промяната влиза в сила със задна дата от 17 юли 2015, заради създадената правна невъзможност на микро и малките предприятия да ползват удължено или намалено работно време (в периода 17 юли 11 август), уточняват още от ГИТ.
С влизане в сила на промените в Кодекса на труда, считано от 17 юли 2015, отпада задължението на работодателя да уведомява предварително Инспекцията по труда при удължаване на работното време. Това важи за всички работодатели, които при производствена необходимост въвеждат удължено работно време, вкл. и за микро- и малките предприятия.
С обнародваните промени микро- и малките предприятия са задължени да утвърждават Правилник за вътрешния трудов ред, с който трябва да бъдат запознати работниците и служителите и който трябва да е на разположение на контролните органи в обектите на контрол при проверка.
Според ГИТ Правилникът за вътрешния трудов ред е вид облекчение за работодателите, тъй като им позволява с един документ да изпълнят задълженията си да осигурят на работниците и служителите си указания за реда и начина на изпълнение на трудовите задължения и упражняване на трудовите права, включително да ги запознават с правилата за вътрешния трудов ред.
В противен случай би им се наложило да издават серия от заповеди, указания и други документи. В Кодекса на труда изрично е регламентирано, че разпределението на работното време, въвеждането на гъвкаво работно време, както и начина на отчитането му, се установява с Правилника. Наличието на установени вътрешни правила по тези въпроси е в интерес и на двете страни в трудовото правоотношение.