събота, 20 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13685 прочитания

    Амбицията ни е да произвеждаме по 10 самолета годишно в България

    Как страната ни се завърна към самолетостроенето – Светлозар Дяков, управител на ACS, пред Economy.bg
    21 август 2015, 13:53 a+ a- a

    Точно 100 години след построяването на първия български самолет, у нас отново ще се произвеждат самолети. До 10 самолета SKYLEADER 600 на година се надява да сглобява българската компания Aircraft Construction Service (ACS) в завод „ТЕРЕМ-Летец”. Ултралекият двуместен самолет ще струва колкото един луксозен автомобил – между 150 и 300 хил. лв. Движи се с бензин А95, като с него разстоянието между София и Варна може да се вземе за по-малко от 2 часа. Прави се по лиценз на чешката авиационна компания Jihlavan Airplanes. Тя ще доставя частите за сглобяваните у нас самолети. Копие на модела, който ще се произвежда в България, но сглобено в Чехия, вече е на летище Лесново, където се провеждат демонстрации.

    Economy.bg разговаря с управителя на ACS Светлозар Дяков за това, как стана възможно у нас отново да се произвеждат самолети.

    За идеята и реализацията й у нас

    Г-н Дяков, 100 години след сглобяването на първия български самолет у нас отново ще се произвеждат самолети. Как се случи това?
    Това стана възможно благодарение на амбицията и желанието на двама ентусиасти – бивши военни пилоти. Хората имат голямо желание да летят още от древността. За да летиш обаче, ти е нужен самолет, а за да летиш с малък самолет, трябва да си го купиш от чужбина. Така се роди идеята. Заедно с моя партньор – г-н Минков, започнахме да проучваме коя фирма предлага възможността да се сглобява самолет. Много е трудно някой да ти предостави това право. Първоначално се свързахме с американски производители, после се насочихме към европейски и по-конкретно към чешката компания JIHLAVAN Airplanes. Повече от 15 години тя се занимава с производство на ултралеки и леки самолети. Поръчахме този самолет, а наши специалисти отидоха в Чехия и започнаха сглобяването му. Спряхме се на него заради това, че е комфортен и има много добри летателни характеристики.

    Чувствате ли се горди, че възобновявате производството на самолети у нас?
    Това е детска мечта на всеки от нас. Винаги съм искал да се занимавам с производство на самолети. Вървим по този път в момента.

    За плановете

    Какъв е потенциалът на завода? По колко самолета ще можете да сглобявате на година?
    Производството на един самолет отнема 4 месеца – от изработването на тялото и крилата до завършването на тестовите полети. Периодът може и да е по-голям в зависимост от това какви допълнителни екстри се поставят. Ние имаме амбицията до края на годината в България да произведем и сме поръчали частите за 3 самолета. В годишен план се надяваме да достигнем до 7-10 самолета в зависимост от клиентите.

    Колко души работят в завода?
    Фирмата ни е представител на завода в Чехия и има сертификат за сглобяване и дистрибуция на територията на България, Гърция, Румъния и Полша. Избрахме „Терем Летец” за сглобяването на първите самолети. Ние предоставяме технологията и частите, а от тях е сглобяването. Искахме да си партнираме с тях, тъй като те са ремонтен завод за хеликоптери и самолети и са наследник на първата авиоремонтна работилница в България. Там работят специалисти с авиационно-техническо образование. Искахме да стъпим на техния опит, както и да привлечем нови хора, които да се ангажират с проекта. В момента в завода с проекта са ангажирани около 10 души, които са разпределени по самолета и двигателя, а други се занимават с електро- и авиационното оборудване на самолета.

    За интереса

    Има ли вече интерес?
    Има хора, които се интересуват от такива самолети не само в България, но и в Полша, в Румъния и в Гърция. Регулативната рамка за тези самолети излезе миналата година. Всеки желаещ може да си закупи самолет, да лети и да се обучава, следвайки определени норми. В България има училища, които обучават пилоти. Има много летателни площадки като тази на летище Лесново. Има хангари, където да се помещават самолетите.

    Има ли конкретни заявки?
    В разговори сме с няколко клиенти – от Румъния, от България и от Полша. С тях водим разговори дали да остане това оборудване, или да има допълнителни екстри.

    Каква е базовата цена на самолета?
    Базовата цена на модел, който е с друго оборудване, с неприбираем колесник и с малко по-слаб двигател, е от порядъка на 150 -160 хил. лв. Когато се добавят всички екстри, като кожени седалки, дигитално приборно оборудване, прибираем колесник, тогава цената може да достигне до 300 хил. лв.

    За какъв тип полети може да се използва?

    С какво гориво се движи самолетът и колко харчи?
    Той се движи само с автомобилно гориво – обикновен бензин А95. Самолетът е икономичен – на час разходът му е 15 литра. Като се движим с 220 км/ч, излиза по-евтино да отидете със самолет до морето от София, отколкото с кола.

    За колко време може да се стигне от София до Варна?
    За по-малко от два часа.

    За какъв тип полети са предназначени тези самолети?
    Тези самолети са предназначени за т.нар. „слънчева авиация” или полети денем. Не е позволено този тип самолети да летят нощем. Освен това те не могат да летят в сложни метеорологични условия – в дъжд или при бурно време.

    Каква височина може да достигне самолетът?
    Най-подходящо е да се лети до 4 хил. м. с този самолет, защото той е витлов.

    Докъде можем да стигнем с такъв самолет?
    С този самолет нашият пилот прелетя от Чехия дотук – 1200 км. с 90л. гориво за около 5 часа.

    За параметрите

    Какви са параметрите на самолета?
    Скоростите на сриване са много ниски благодарение на добрия профил на крилото, което води до безопасността на самолета. Дори и да се случи някаква извънредна ситуация, самолетът разполага със система, която изстрелва парашут. Той приземява самолета заедно с екипажа на Земята. Колесникът е прибираем, което увеличава леталетните характеристики на самолета. Качеството на крилото позволява изпълнението на полет дори и със спрял двигател и приземяването без проблеми. Има GPS в самолета, на който може да се изработи план за полет, което му дава възможност непрекъснато да следи къде се намира над Европа. Самолетът е снабден и с автопилот, който му придава комфорт при пилотиране при по-дълги полети.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 1 ден
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 2 дни
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 2 дни
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 2 дни
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    18 април 2024, 08:29
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство