петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9092 прочитания

    Щефан Фрике, Германска аутсорсинг асоциация: България е сред топ дестинациите за аутсорсинг в ЦИЕ

    За потенциала на България за привличане на немски компании - изпълнителният директор на Германската аутсорсинг асоциация, пред Economy.bg
    02 септември 2015, 11:35 a+ a- a

    Щефан Фрике e изпълнителен директор и ръководител на Консултативния съвет на Германската аутсорсинг асоциация (ГАА). Тя обединява интересите на организации в областта на аутсорсинга в немскоговорeщия регион и е независим партньор на консултанти и глобални доставчици на аутсорсинг услуги. Асоциацията предоставя информация на страните от DACH региона (Германия, Австрия и Швейцария) за аутсорсинг дестинациите.

    Щефан Фрике ще е един от участниците на националната аутсорсинг конференция в Пловдив на 10-ти септември. Economy.bg се свърза с него, за да разбере повече за възможностите за сътрудничество между български и немски компании в ИТ и аутсорсинг индустрията.

    Г-н Фрике, как оценявате потенциала на България и конкретно на Пловдив за развитието на ИТ и аутсорсинг индустрията?
    България е сред най-атрактивните дестинации за ниършоринг (от англ. nearshoring – аутсорсинг към близки географски дестинации) на ИТ и бизнес процеси в Европа. Развитието през последните няколко години показа, че както доставчиците на решения, така и подкрепящите организации се справят добре, което се отразява положително на:

    • признанието, което българската ИТ и аутсорсиннг индустрия получава в чужбина;
    • развитието на инфраструктурата;
    • бизнес климата и условията за търговските организации;
    • на цялостния икономически растеж на индустрията.

    Международни проучвания подчертават значението на местните ИТ индустрии за развитието на останалите индустрии, условията за живот и перспективите на обществото в развиващите се страни. България е положителен пример в това отношение.

    Какво трябва да направят властите – на държавно или местно ниво, за да стане България привлекателно място за аутсорсинг за немски компании?
    Има няколко важни неща, които могат да се направят на правителствено ниво:

    • да се поддържа благоприятен бизнес климат за ИТ и аутсорсинг индустрията, включително чрез данъчни отстъпки, премахване на бюрократичните спънки и подкрепа за инфраструктурни проекти;
    • инвестиране в изграждане и разширяване на връзките с германския пазар, включително с различни бизнес асоциации, с търговски камари, чрез събития и т.н.;
    • изграждане на национален бранд, така че местните индустрии да се възползват от добрата репутация и разпознаваемостта в чужбина.

    На местно ниво администрацията може да има положителна роля, привличайки инвеститори и стимулирайки бизнес партньорствата чрез:
    • създаване на центрове за специфични индустрии, така че бизнесът и инвеститорите да се възползват от т.нар. „ефект от мащаба” и цялостното подобрение на бизнес условията;
    • насърчаване на сътрудничеството между бизнеса и университетите за подобряване на образователната система. Това може да има положителен ефект върху нивата на заетостта и върху създаването на работни места за висококвалифицирани служители;
    • активно промотиране на региона, разработване на стратегия за подкрепа на този местен бизнес, който е експортно ориентиран.

    Къде е България в сравнение с другите страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) като аутсорсинг дестинация за немските компании?
    Днес България вече играе важна роля, когато става дума за възможностите германски компании да изнесат услуги или бизнес операции в Централна и Източна Европа. Българската ИТ и аутсорсинг индустрия успяха да се докажат като важен пазар за аутсорсинг услуги. Ангажиментът на правителството и бизнеса за развитието на индустрията, нивото на зрялост на бизнес моделите и компаниите, както и решимостта на бизнес лидерите наредиха България сред топ дестинациите за аутсорсинг услуги в ЦИЕ и то не само за германски бизнес партньори. Препоръчваме България за малки и средни ITO и BPO проекти.

    Нека да хвърлим поглед върху другите основни аутсорсинг дестинации в региона на ЦИЕ:

    Полша е водещ пример за развитие на солидна индустрия за ИТ и аутсорсинг на бизнес процеси, която е не само атрактивна за чуждите партньори, но е създала и сериозен вътрешен бизнес.

    Унгария е до някаква степен в специална позиция. Тя беше открита много рано от мултинационалните корпорации като локация за центровете им за споделени услуги. Страната все още печели от тази индустрия, но изостава сериозно от класическия ИТ бизнес и от аутсорсинга на бизнес процеси.

    Румъния също има дълга история като локация за споделени услуги, но тя успя да се развие отвъд тази индустрия и в момента има растяща ИТ индустрия със силни връзки с немския пазар. Освен това местната ИТ индустрия е добре организирана в няколко клъстера и асоциации и се възползва от взаимния обмен и общото представителство и защита на интереса.

    Украйна е прекрасна дестинация за ИТ услуги, но пострада от много неблагоприятната политическа ситуация. Освен това ИТ индустрията й е доминирана от малки компании, на които им липсва правителствена подкрепа и представителство.

    Имат ли интерес немски компании да изнесат дейности и процеси към България?
    Много фактори са определящи за решението дали една компания да изнесе ИТ или бизнес процеси в близка (nearshore) дестинация. Локацията е може би от второстепенно значение. По-важни са други фактори, като размерът на бизнеса, наличният талант, зрелостта на потенциалните партньори, техния опит и референции, езиковите способности.
    Все пак, когато се мисли в географски параметри, дадена страна и нейният ИТ и аутсорсинг бизнес винаги могат да предложат уникални предимства. България например е прекрасна дестинация, когато една компания търси източно или югоизточно разширяване, защото в днешната глобализирана икономика достъпът до местни и съседни пазари винаги трябва да се отчита. Германска софтуерна компания например не само може да се възползва от наличния талант, по-ниските разходи или по-краткото време за достигане до пазара, но и от възможността да стъпи на местния пазар със собствени продукти и услуги.
    Ще повторя, че предлагаме на компаниите да включват България в оценките си за възможни партньорства с nearshoring доставчици.

    Кои аутсориснг модели в България представляват интерес за немските компании?
    Германските компании са особено чувствителни към качеството на работа, нивото на контрол върху процесите, риска от провал и възможните импликации върху проектите и бизнеса, както и по отношение на цялостната стабилност и перспектива за сътрудничество. Германските компании винаги ще оценяват много задълбочено потенциалните бизнес партньори, независимо дали на местния, или на чужди пазари. Затова ние винаги предлагаме комуникацията, презентацията и преговорите да са фокусирани върху тези четири аспекта: качество, контрол, риск и стабилност. Един от моделите на сътрудничество, който пасва конкретно на изискванията на германските партньори, е т.нар. „Dedicated Team model” (модел на наетия екип). Той предлага на клиента директен контрол върху разработчиците и осигурява по-добри възможности за управление и комуникация. Освен това този модел е по-гъвкав и позволява промени в обхвата на проекта.

    Едно от предизвикателствата пред българската ИТ и аутсорсинг индустрия е липсата на достатъчно квалифицирани кадри. Какво бихме могли да направим в това отношение?
    Образованието и привлекателността на ИТ и аутсорсинг индустрията са ключови фактори, когато става дума за привличане на кадри към сектора. Администрацията трябва да работи заедно с бизнеса и университетите, за да се създаде точната образователна програма и да се увеличи броят на завършилите съответните специалности. В контакт сме с бизнес лидери от България, които смятат, че дуалното обучение, което е много успешно в Германия, може да допринесе за специализирането на повече млади хора.

    Кои са водещите тенденции в аутсорсинг индустрията в момента?
    Ние наблюдаваме следните тенденции:

    • Бързо развитие на доставчиците на ITO и BPO услуги. Повече доставчици могат да инвестират в пазари, като германския.

    • Автоматизация. Според нас доставчиците на ИТ услуги трябва да са наясно с възможностите на автоматизацията на процесите. Компаниите могат да видят в автоматизацията алтернатива на класическия аутсорсинг и да са склони първоначално да предпочетат това решение, тъй като така те няма нужда да изнасят процеси, технологии, експертиза и освен това запазват контрол.

    • Инсорсинг. Това не е реална тенденция, но някои организации имат вече голям опит с аутсорсинга и затова могат много добре да оценят стратегическата стойност на вътрешните и външни операции. Това е особено валидно за мултинационалните корпорации. Малките и средни компании в Германия може да нямат вътрешните ресурси да интегрират лесно средни по размери или по-големи операции, които преди са били аутсорсвани. Начин да си върнат отново контрола над тези операции би могла да бъде стратегическа инвестиция в доставчик на услуги до степен, сравнима с инсорсинга.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Бош Автомобилно оборудване открива център за обучения с ПГТЕ „Хенри Форд"
    Центърът има за цел да подготви специалисти в областта на поддръжката и ремонта на леки и тежкотоварни автомобили
    преди 2 часа
    IWG продължава да разширява присъствието си у нас
    Доставчикът на гъвкави работни пространства откри няколко нови локации в Пловдив
    преди 2 часа
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 3 часа
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 4 часа
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla