сряда, 22 ноември 2017  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5228 прочитания

    Българските бизнес клиенти са най-нередовни платци в Европа

    Само търговските компании у нас отчитат подобряване в навиците на плащане на бизнес клиентите си, показва проучване на EOS
    14 септември 2016, 14:12 a+ a- a

    След отчетеното през 2015 подобряване в навиците на плащане в Европа, тази година редовността им отново се влошава. Навременните плащания през 2016 са средно 77%, при 78% година по-рано. Това показват данните от ежегодното проучване на EOS „Навици на плащане в Европа“ 2016, което се провежда съвместно с института за пазарни проучвания TNS Infratest и обхваща 14 европейски държави. България е в унисон с тази тенденция – едва 72% от фактурите се погасяват в уговорения срок, докато година по-рано редовни бяха 74% от плащанията.

    Друг показател, следващ европейския тренд, е отпусканият срок за отложено плащане– българските компании вече дават средно 36 дни на клиентите си за плащане на фактурите, с 3 дни повече в сравнение с 2015. В Европа този срок се удължава с 2 дни – от 34 на 36, а в Източна Европа – от 36 на 38 дни.

    Българските бизнес клиенти са най-нередовните платци в Европа– едва 70% от фактурите се плащат в срок (при 73% средно за Източна Европа и 76% за цяла Европа). Забавянето, с което фирмите се разплащат у нас, също е значително – 28 дни след падежа на фактурата, като единствено в Гърция отчитат един ден повече. През 2016 компаниите в България удължават даваните срокове за отложено плащане на своите бизнес клиенти от 38 през 2015 на 41 дни, като в резултат на това се отчита и ръст при забавените и отписани вземания – от 28% на 30%.

    Сред водещите причини за просрочиепри бизнес клиентите в България продължават да бъдат временните ликвидни затруднения (посочвани при 48% от анкетираните) и забавените плащания от собствени клиенти (при 40% от респондентите). Значително нарастване се отчита при използването на търговски кредит като причина за просрочия (от 25 на 35%).

    „Отчитаме тревожен ръст при компании, които дават на клиентите си т.нар. „търговски кредит“ при продажби – много дълги срокове за плащане, което води до недостиг на ликвидност и повече просрочия по веригата на междуфирмените вземания“ – коментира Райна Миткова, управител на ЕОС в България.

    Данните по сектори в България показват съществени разлики. Подобрение при бизнес клиентите се отчита единствено в сферата на търговията– 27% просрочени и отписани вземания при 28% година по-рано.

    В същото време секторите услуги и промишленост отбелязват влошаване – съответно с 30% в сектора на услугите при 27% година по-рано и 32% при промишлеността спрямо 30% през 2015. При промишлеността има и най-голямо нарастване на периода на просрочие – с цяла седмица спрямо 2015., достигайки 27 дни.

    Нагоре
    Отпечатай
    Коментари ()
     

    преди 14 часа
    С 14% е нараснал износът ни от началото на годината
    По този показател се нареждаме в първата петица на страните от ЕС
    преди 19 часа
    Пет тенденции, които ще доминират технологичния свят през 2018
    Чатботовете ще стават все по-умни, а „Индустриалният интернет на нещата“ все по-често ще намира място в технологичните системи на бизнеса, прогнозират от Progress
    преди 19 часа
    България отбелязва Европейската седмица на професионалните умения
    Проектът преминава под мотото „Открий своя талант”
    преди 20 часа
    Злато за България от Международна олимпиада по астрофизика
    Българските ученици завоюваха два медала и почетна грамота