четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6560 прочитания

    Българските бизнес клиенти са най-нередовни платци в Европа

    Само търговските компании у нас отчитат подобряване в навиците на плащане на бизнес клиентите си, показва проучване на EOS
    14 септември 2016, 14:12 a+ a- a

    След отчетеното през 2015 подобряване в навиците на плащане в Европа, тази година редовността им отново се влошава. Навременните плащания през 2016 са средно 77%, при 78% година по-рано. Това показват данните от ежегодното проучване на EOS „Навици на плащане в Европа“ 2016, което се провежда съвместно с института за пазарни проучвания TNS Infratest и обхваща 14 европейски държави. България е в унисон с тази тенденция – едва 72% от фактурите се погасяват в уговорения срок, докато година по-рано редовни бяха 74% от плащанията.

    Друг показател, следващ европейския тренд, е отпусканият срок за отложено плащане– българските компании вече дават средно 36 дни на клиентите си за плащане на фактурите, с 3 дни повече в сравнение с 2015. В Европа този срок се удължава с 2 дни – от 34 на 36, а в Източна Европа – от 36 на 38 дни.

    Българските бизнес клиенти са най-нередовните платци в Европа– едва 70% от фактурите се плащат в срок (при 73% средно за Източна Европа и 76% за цяла Европа). Забавянето, с което фирмите се разплащат у нас, също е значително – 28 дни след падежа на фактурата, като единствено в Гърция отчитат един ден повече. През 2016 компаниите в България удължават даваните срокове за отложено плащане на своите бизнес клиенти от 38 през 2015 на 41 дни, като в резултат на това се отчита и ръст при забавените и отписани вземания – от 28% на 30%.

    Сред водещите причини за просрочиепри бизнес клиентите в България продължават да бъдат временните ликвидни затруднения (посочвани при 48% от анкетираните) и забавените плащания от собствени клиенти (при 40% от респондентите). Значително нарастване се отчита при използването на търговски кредит като причина за просрочия (от 25 на 35%).

    „Отчитаме тревожен ръст при компании, които дават на клиентите си т.нар. „търговски кредит“ при продажби – много дълги срокове за плащане, което води до недостиг на ликвидност и повече просрочия по веригата на междуфирмените вземания“ – коментира Райна Миткова, управител на ЕОС в България.

    Данните по сектори в България показват съществени разлики. Подобрение при бизнес клиентите се отчита единствено в сферата на търговията– 27% просрочени и отписани вземания при 28% година по-рано.

    В същото време секторите услуги и промишленост отбелязват влошаване – съответно с 30% в сектора на услугите при 27% година по-рано и 32% при промишлеността спрямо 30% през 2015. При промишлеността има и най-голямо нарастване на периода на просрочие – с цяла седмица спрямо 2015., достигайки 27 дни.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 35 минути
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам
    преди 17 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 17 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 18 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 18 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 20 часа