Само търговските компании у нас отчитат подобряване в навиците на плащане на бизнес клиентите си, показва проучване на EOS
След отчетеното през 2015 подобряване в навиците на плащане в Европа, тази година редовността им отново се влошава. Навременните плащания през 2016 са средно 77%, при 78% година по-рано. Това показват данните от ежегодното проучване на EOS „Навици на плащане в Европа“ 2016, което се провежда съвместно с института за пазарни проучвания TNS Infratest и обхваща 14 европейски държави. България е в унисон с тази тенденция – едва 72% от фактурите се погасяват в уговорения срок, докато година по-рано редовни бяха 74% от плащанията.
Друг показател, следващ европейския тренд, е отпусканият срок за отложено плащане– българските компании вече дават средно 36 дни на клиентите си за плащане на фактурите, с 3 дни повече в сравнение с 2015. В Европа този срок се удължава с 2 дни – от 34 на 36, а в Източна Европа – от 36 на 38 дни.
Българските бизнес клиенти са най-нередовните платци в Европа– едва 70% от фактурите се плащат в срок (при 73% средно за Източна Европа и 76% за цяла Европа). Забавянето, с което фирмите се разплащат у нас, също е значително – 28 дни след падежа на фактурата, като единствено в Гърция отчитат един ден повече. През 2016 компаниите в България удължават даваните срокове за отложено плащане на своите бизнес клиенти от 38 през 2015 на 41 дни, като в резултат на това се отчита и ръст при забавените и отписани вземания – от 28% на 30%.
Сред водещите причини за просрочиепри бизнес клиентите в България продължават да бъдат временните ликвидни затруднения (посочвани при 48% от анкетираните) и забавените плащания от собствени клиенти (при 40% от респондентите). Значително нарастване се отчита при използването на търговски кредит като причина за просрочия (от 25 на 35%).
„Отчитаме тревожен ръст при компании, които дават на клиентите си т.нар. „търговски кредит“ при продажби – много дълги срокове за плащане, което води до недостиг на ликвидност и повече просрочия по веригата на междуфирмените вземания“ – коментира Райна Миткова, управител на ЕОС в България.
Данните по сектори в България показват съществени разлики. Подобрение при бизнес клиентите се отчита единствено в сферата на търговията– 27% просрочени и отписани вземания при 28% година по-рано.
В същото време секторите услуги и промишленост отбелязват влошаване – съответно с 30% в сектора на услугите при 27% година по-рано и 32% при промишлеността спрямо 30% през 2015. При промишлеността има и най-голямо нарастване на периода на просрочие – с цяла седмица спрямо 2015., достигайки 27 дни.