събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    30233 прочитания

    Запознайте се с програмиста, който създаде моден бизнес за 1.5 млрд. долара

    Жозе Невеш, основател на Farfetch – онлайн платформа за луксозни марки и независими дизайнери, пред Economy.bg
    23 ноември 2016, 10:27 a+ a- a

    „Най-големият риск е да не рискуваш въобще“. Това е мантрата на 41-годишния Жозе Невеш, който миналата година беше определен като един от 20-те топ технологични предприемачи на Европа от Financial Times. Португалецът е основател и изпълнителен директор на най-бързо разрастващия се в света сайт за луксозна мода – Farfetch. Уникалното на платформата на Жозе е, че обединява на едно място големи луксозни марки като Alexander Wang, Givenchy, Valentino и Dolce & Gabbana с малки, независими дизайнери от цял свят. Компанията, стартирала през 2008, вече е дом на над 500 бутика и 1500 дизайнери, които плащат комисионна за услугите й. Продажбите през платформата през миналата година са надхвърлили 512 млн. долара, което е ръст с 70% на годишна база. До 2-3 години Farfetch, която е оценявана на 1.5 млрд. долара, може да излезе на борсата, обяви преди дни Жозе Невеш пред Reuters. Компанията има 12 офиса в цял свят, в които работят 1200 души.

    От Брага до Лондон
    Невеш изминава дълъг път, за да постигне този успех. „Продължавай да иновираш, продължавай да се променяш, продължавай да търсиш следващото голямо нещо“. Това е принципът, който следва португалецът, тръгнал от родната Брага (петият по големина град в Португалия) и управляващ бизнес за милиарди от централата на компанията си в Лондон в момента. Още докато учи в университета в Португалия, той създава софтуерната компания Grey Matter. Малко по-късно през 1994 той стартира компания за дизайн на обувки Swear, а през 1996 открива шоурум и магазин в Лондон. През 2001 Невеш дава началото на магазин за мъжка мода в британската столица, където вече се е преместил да живее. През 2006 печели наградата национален търговец на годината. Трите бизнеса зад гърба му обаче не са му достатъчни. Невеш има по-големи амбиции относно онлайн сектора. „Знаех, че не съм нито най-великият дизайнер на обувки, нито най-добрият програмист в света. Много малко хора обаче имат познания и опит в двете области“, разказва пред BBC португалецът. През 2007 по време на Седмицата на модата в Париж му хрумва идеята – да даде възможност на малките независими дизайнери възможност да станат глобални играчи, предоставяйки им единна онлайн платформа, където могат да продават продуктите си заедно с големи луксозни марки.

    Economy.bg се свърза с Жозе Невеш, за да ни разкаже как се прави бизнес за милиарди, кои са предизвикателствата по пътя към успеха и какво е бъдещето на модата във все по-дигитализиращия се свят.

    Жозе, Вие сте програмист, дизайнер на обувки и успешен моден предприемач. Как един човек може да комбинира всичко това? Кои са предимствата и недостатъците да работиш в различни области за известен период от време?
    Винаги съм се интересувал и от двете – от модата и от технологиите. Стартирах първия си бизнес, докато бях в университета. Разработих софтуер за управление в модната индустрия. Затова може да се каже, че Farfetch е перфектната комбинация от моя досегашен опит. Обичам това, което правя сега, но то е тотално различно от това, което правих преди пет години. Може би затова го обичам. Никога преди не съм бил CEO на компания с 1000 служители и това ме кара да отдавам цялата си енергия и внимание, държи ме вдъхновен, предизвиква ме и ме кара постоянно да уча.

    Как решихте от традиционната да преминете в онлайн търговията?
    Опитът ми на собственик на бутик, дизайнер и търговец на едро ми предостави уникална възможност да разбера как работи този свят, а предишният ми опит със създаването на технологична компания ми помогна чисто технологично да разработя решение за предизвикателствата в този свят. Това решение беше Farfetch. По-големите ритейлъри вече бяха започнали да експериментират с онлайн търговията и вече се възползваха от възможността да продават на повече потребители. Беше ясно, че онлайн модата и дори онлайн модата в лукс сегмента й ще има голям успех, така че разработването на платформа за онлайн продажби за независимите бутици щеше да е крайно необходимо за оцеляването им. Моята идея беше да предложа на най-добрите луксозни бутици в света шанс да се конкурират с големите онлайн играчи, като се обединят в една обща онлайн платформа. Това е основата на бизнес модела на Farfetch.

    Труден ли беше преходът? Кое беше най-голямото предизвикателство?
    Едно от най-големите предизвикателства при партньорството ни с първите бутици беше, че луксозните брандове не намираха онлайн платформите за съвместими с луксозните им продукти. Най-големият им страх беше, че брандът им ще бъде използван или ще бъде представен некоректно. При първоначалните ни дискусии всички те използваха един и същ аргумент: „ние искаме да видим нашите брандове представени до подобни брандове с подобни ценови нива. Искаме потребителите на тези уебсайтове да са наши клиенти или още по-добре – потребители, които не сме могли да привлечем, но които се чувстват привлечени по някакъв начин от марката“. Farfetch е изграден на базата на това условие. За нашите партньори бутици и брандове Farfetch играе ролята на общност, където те са обединени, могат да се конкурират на международно ниво и да достигнат до потребители от цял свят.

    Какво отличава Farfetch от останалите онлайн модни магазини на пазара?
    Ние сме абсолютно уникални. Нашият бизнес модел се основава на преодоляване на различията между онлайн и офлайн присъствие. Ние подаваме ръка на независимите ритейлъри, като им предоставяме глобална платформа, чрез която да продават продуктите си. Разнообразието от бутици и брандове, с които работим, ни дава възможност да предлагаме доста по-голям набор от продукти, отколкото онлайн търговците с традиционен бизнес модел. Това позволява на потребителите ни да пазаруват уникални продукти от огромен брой брандове от цял свят.

    Имате ли клиенти в България?
    Да, имаме клиенти и от България. Работим и с подбрани бутици от България, които в момента включват: Etiquette, Farenah Concept и Trend Box.

    Как комбинацията от луксозни модни марки и независими малки бутици работи на платформата ви? Как малките могат да бъдат успешни редом до големите имена? И как големите се съгласиха да участват в една платформа с непознати бутици?
    Нашите клиенти са уникални и напредничаво мислещи. Те посещават нашият уебсайт, за да открият уникална мода, независимо дали тя е от установени и известни марки, или от нови дизайнери. Хубавото на Farfetch е, че даваме на клиентите си достъп до най-добрата селекция луксозни продукти в света.

    Промени ли се природата на конкуренцията в модната индустрия? Кои бяха движещите сили зад тази промяна?
    Една от основните промени, откакто стартирахме до днес, е, че около 60% от трафика ни се генерира от посещения от мобилни устройства, включително и от приложението, което ни принуди да разработим съответната мобилна стратегия. Клиентите ни ценят потребителското изживяване, което им предоставя абсолютното удобство да пазаруват. Приложението на Farfetch позволява на клиентите ни да пазаруват в движение с лекота. Освен това си партнираме с Apple Music, така че докато клиентите ни пазаруват от приложението, да могат да се насладят на музиката, подбрана за фото сесии за сайта.

    Кои са настоящите тенденции, които ще оформят бъдещия облик на модната индустрия?
    Комбинацията между традиционни магазини и онлайн присъствие е начинът да успееш в бъдеще. Вярвам, че е важно търговецът да има физическо присъствие. Винаги подчертавам, че „fashion isn’t downloadable“ (бел. ред.: не можеш да си свалиш мода). С други думи цялостната промяна, която претърпя аудио- и видео индустрията няма да се случи в модата. Ако подходиш чисто алгоритмично към нея, ще се провалиш – имаш нужда от човешкия фактор. От друга страна, не можеш да игнорираш технологиите, защото потребителите не пазаруват, както в миналото. Търговците трябва да намерят баланс между онлайн и офлайн присъствието.

    Планирате ли да диверсифицирате бизнеса си чрез навлизане в нови сектори?
    Нашият бизнес е диверсифициран, особено с пускането в началото на годината на най-новата ни категория – детско облекло. Освен това през септември 2015 пуснахме Farfetch Black & White – услуга, предоставяща решение „до ключ“ на луксозните модни брандове, която включва всички аспекти на онлайн търговското им присъствие.

    Миналата година бяхте определени като един от 20-те топ технологични предприемачи на Европа от Financial Times. Какъв съвет бихте дал на начинаещите предприемачи?
    Поемайте рискове, защото светът се променя, особено в ритейл сектора!

    Вие сте от Португалия – страна, която като България не е особено популярна с успешни стартъпи на световната сцена. Има ли значение произходът, ако човек има талант?
    Това че сме базирани в Лондон – технологичен и моден хъб, разбира се, беше от полза. Голямата част от нашия технологичен екип обаче е базиран в Португалия, защото страната е чудесно средище на технологични таланти. Вече имаме три офиса в Португалия – Гимараиш, Порто и от август в Лисабон.

                                                                                 Интервю: Детелина Калфова

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 9 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 10 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 10 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 12 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години