Българският бизнес остава в дъното на класацията по редовност на плащания в Европа
Всяка четвърта (24%) фирма в България твърди, че се чувства застрашена от фалит поради просрочени вземания. Това сочи проучването "Навици на плащане в Европа" на компанията за управление на дългове EOS Group. Изследването се прави за 10-та поредна година и обхваща 3200 компании в 16 европейски държави.
Българските бизнес клиенти отново се нареждат в групата с много лоша дисциплина на плащанията – 27% от фактурите, издадени към фирми-контрагенти се плащат със закъснение или изобщо не се погасяват при средно за Европа ниво от 23%.
Другите страни със сходен дял нередовни плащания са Гърция (28%), Русия (27%), Румъния (27%) и Хърватска (27%).
Закъснението, с което бизнесът у нас се разплаща е средно 23 дни след падежа на фактурата (при 21 дни за Източна Европа).
Гражданите са по-дисциплинирани от бизнеса в това отношение – средно 24% от фактурите се плащат със закъснение или остават неплатени (при 23% за Източна Европа), а средното закъснение е 15 дни след падежа.
Забавените плащания от клиенти засягат финансовото здраве на компаниите: основните негативни последици от тях са намаляване на печалбите (56%), по-високи разходи за лихви (46%) и липса на ликвидност (44%).
Вследствие на проблемите, произлизащи от просрочията, 27% от анкетираните фирми ограничават инвестициите, близо една четвърт от компаниите (23%) съкращават служители или не наемат нови, а 22% увеличават цените за произвежданите от тях стоки и услуги, за да компенсират негативните ефекти.
Анкетираните декларират, че колекторските агенции им възстановяват обратно 9% от годишния оборот.