петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6634 прочитания

    dm България утрои капацитета на логистичната си база в Елин Пелин

    За инвестициите, иновациите и бъдещето на логистиката вижте какво сподели управителят Георги Търнев пред Economy.bg
    07 декември 2017, 15:19 a+ a- a

    През 2017 няколко от големите международни търговски вериги, сред които и dm България, инвестираха милиони в изграждане и разширяване на своите логистични бази. На какви технологии залагат мениджърите? Кои процеси и в какъв срок можем да очакваме да бъдат напълно автоматизирани? С тези и други въпроси се обърнахме към Георги Търнев. Той е част от екипа на dm България от 6 години. През 2010 година постъпва в компанията като Асортиментен мениджър, а от юни 2015 година насам отговаря за ресорите „Логистика“ и „Информационни технологии“. Ето какво сподели той за разширението на логистичния център на компанията в гр. Елин Пелин пред екипа на Economy.bg:

    Г-н Търнев, как се стигна до решението, че логистичният център трябва да бъде разширен и да бъде внедрена автоматизирана система за движение на палети със стока между етажите на склада?
    Решението за съвместна инвестиция от над 11,5 милиона лева в разширението на логистичния ни център, от които над 1,7 милиона лева за оборудване и складова техника, бе взето вследствие на интензивното развитие на мрежата от филиали на dm България през изминалите години, плановете ни за поддържане на този темп през следващите години, както и очакванията ни за значителни ръстове на продажбите и оборотите на фирмата в дългосрочен план. Към момента имаме 71 магазина в 25 града, с което сме най-голямата специализирана верига за търговия с дрогерийни стоки у нас. Само за изминалата година открихме 7 нови магазина. Тази голяма мрежа няма как да функционира ефективно, без да са внедрени модерни логистични решения. Това доведе и до необходимостта от по-голяма складова площ, в която да поддържаме необходимите наличности от нашите над 14 000 артикула.

    Каква е площта на логистичния ви център и как е разпределена?
    Увеличихме площта на логистичния ни център от 4 300 м2 на близо 10 000 м2, с което утроихме капацитета му и броя на палетоместата от 2 000 на 6 000. Освен това въведохме и редица иновативни решения. Едно от тях е насочено към максимално ефективното използване на площта и височината на сградата. Нашият централен склад е на три етажа, което е рядкост в логистиката. Около 4000 м2 са високостелажна част с работна височина 11,5 метра. Останалите 5000 м2 от складовата част са с работна височина между 4,5 и 8 метра. Така можем максимално ефективно да използваме складовото пространство. Това е съобразено и със спецификата на асортимента ни - много малки артикули, например декоративна и бяла козметика, за складирането на които не е необходима голяма височина на халето.

    Най-общо какви нови технологии внедрихте при разширението на логистичния център?
    Именно фактът, че складът ни е на три етажа, наложи и втората иновация - внедряването на автоматизираната система за движение на палета и стока между тях. Така се оптимизират процесите в склада, като стоките се движат много по-бързо и ефективно на база на внедрения софтуер на автоматизацията. В същото време и разходите по управление на склада са много по-ниски. Въведохме и редица модерни системи, щадящи околната среда и здравето на хората. Например, инсталирахме термопомпена климатична система, а машините, с които служителите ни оперират в склада, са с гел батерии, които са екологично чисти, тъй като не отделят газ при зареждането си.

    Какво представлява системата за движение на палети между етажите?
    Това е иновативна система, която на професионален жаргон се нарича „Палетенлифт“. С нея палето със стока се слага на лентата и операторът задава точно къде трябва да отиде. Ще дам един пример за ефективността на системата. Стандартният подход е палето да се натовари на електрическа палетна количка, да се закара до товарен асансьор, да се придвижи до съответния етаж, където друг служител да го вземе и закара на съответното място. Така между етажите може да се придвижва само едно пале, а следващото трябва да чака. Благодарение на нашата система, едновременно могат да се движат около 16 палета. Аз лично не се сещам за друга такава система у нас.

    На какво обърнахте най-голямо внимание при избора си на конкретна технология и партньор?
    Най-важното беше технологията да е максимално ефективна и да отговаря на изискванията на компанията ни. Разбира се, важна беше и цената за реализация на проекта, но все пак на първо място е ефективността.

    С какви предизвикателства се сблъскахте при внедряването на системата?
    Най-голямото предизвикателство беше да намерим партньор, който да има опит в изграждането на подобни системи. За съжаление, се оказа, че в България не успяхме да намерим такава компания. Включително представителства на международни фирми, които са реализирали подобни проекти в dm складове в други държави, не се съгласиха да се заемат с изграждането на палетенлифт при нас. Затова се обърнахме към немска фирма, която командирова инженери от Германия, въпреки че за нас предпочитаният вариант беше да работим с компания от България, тъй като това е по-ефективно от гледна точка на сервизиране и поддръжка.

    В какъв срок реализирахте проекта?
    Целият проект по разширение на логистичната база беше реализиран за около 8 месеца.

    На някакъв етап от проекта опасявали ли сте се, че тази инвестиция няма да се изплати?
    Като част от най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки в Централна и Източна Европа, ние имахме възможността да се допитаме и възползваме от опита на колегите ни от dm в други страни, които вече успешно са внедрили такива системи. На базата на тяхното ноу-хау анализирахме разходите и бъдещите ползи и се уверихме, че инвестицията ни ще се изплати.

    Каква част от процесите в логистичния ви център са автоматизирани към настоящия момент и кои процеси очаквате да бъдат автоматизирани през следващите няколко години?
    Трудно е да се говори за висок дял на автоматизация в логистичната ни база в България, тъй като такъв тип инвестиции изискват сериозен мащаб на бизнеса в дадена държава с цел постигане на възвращаемост, което за съжаление в България е трудно реализируемо. Например в Германия, където магазините на dm към септември 2017 г. наброяват почти 1 900, над 50% от процесите в логистичния им център са автоматизирани. За сметка на това, работата в складовия комплекс на dm България и всички складови процеси са на 100% системно поддържани. Това означава, че специализирана система за управление на складовите операции, създадена за специфичните нужди на dm, управлява процесите и потока на информация към всеки служител, според конкретните му длъжност и задължения и гарантира оптимизирането на времето за изпълнението им. Това изключително много повишава ефективността, тъй като всеки служител в склада знае точно къде трябва да отиде и какво да направи. Както при нас, така и в dm Австрия, и в dm Германия съществуват специално обособени отдели, които са заети с анализ на динамиката на складовите процеси и текущо напасване на тази система към постоянно променящи се изисквания на пазара и очаквания на клиентите ни, които естествено рефлектират върху логистиката на всяка търговска верига. В следващите години очаквам да навлезе автоматизация при етикетирането, което ще доведе до допълнителна оптимизация, тъй като в момента този процес се извършва почти изцяло ръчно. Възможно е в бъдеще напълно да отпадне необходимостта от човешка намеса, но към момента машините и хората работят заедно. В нашия логистичен център са ангажирани 114 души от всички близо 600 служители на dm България.

    Кои според Вас са водещите тенденции в търговията на бързооборотни стоки и конкретно в сегмента на дрогерийните стоки?
    Очакваме повишаване на интереса към пазаруването в специализирани магазини, каквито са нашите. Хората стават все по-взискателни и информирани по отношение на продуктите, които купуват, склонни са да проучват и искат да имат голям избор. Затова и бизнес моделът ни е толкова успешен – защото като специализирана верига предлагаме над 14 000 продукта с гарантирано качество. При нас пазаруването става бързо и хората могат да получат консултация от обучен дрогерист. С повишаването на доходите на хората, ще расте и интересът към продукти за здравословен начин на живот. Това означава не само промени в навиците на хранене и търсенето на храни с доказан биологичен произход, но и по-добра грижа за тялото чрез използването на натурална козметика и стремеж за опазване на околната среда чрез употребата на щадящи природата препарати. Компанията ни е една от малкото, които имат свои брандове сертифицирана натурална козметика – alverde и био храни – dmBio. Те съставляват огромен процент от предлаганите близо 900 био и натурални продукта - 440 от тях са сертифицирана натурална козметика, 180 – бебешки храни, а други 270 са био храни за възрастни.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 12 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 13 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 18 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 19 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 20 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам