сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4428 прочитания

    Manchester Airport Group: Летище София е с огромен потенциал

    Вижте защо компанията, управляваща три от основните летища в Англия, иска да инвестира в България
    21 януари 2019, 09:37 a+ a- a

    Снимка (отляво надясно): Греъм Фъргюсън, Директор „Корпоративно развитие“, MAG и Тони Лаван, Директор „Проекти - концесия на летище София“

    Летище София е най-голямото летище, разположено на територията на България, обслужващо международни превози. През 2017 г. броят на превозените пътници достигна почти 6,5 млн, отчитайки 30.5% ръст спрямо предходната година. Така летището се нарежда на 63-то място сред топ летищата в ЕС, по данни на Евростат.

    Към момента Летище София се управлява от „Летище София“ ЕАД, еднолично търговско дружество със 100% държавна собственост на капитала, в което правата на едноличен собственик на капитала се упражняват от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

    През юли месец 2018 министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията откри процедура за определяне на концесионер и възлагане на концесия за строителство на обект „Гражданско летище за обществено ползване София” - публична държавна собственост (Терминал 3). В процедурата три пъти бяха правени корекции, като към настоящия момент оферти ще могат да бъдат подавани до 5-и февруари 2019.

    Един от участниците в процедурата е Manchester Airport Group (MAG). В момента MAG управлява три от основните летища във Великобритания – Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, които заедно обслужват 60 милиона пътници на година, до над 270 дестинации чрез 70 авиолинии.

    Свързахме с Греъм Фъргюсън, Директор „Kорпоративно развитие, MAG, за да разберем повече за плановете на компанията за развитие в България. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:

    Господин Фъргюсън, бяха нужни 2 години на MAG, за да анализира потенциала на летище София, какви заключения бяха направени?
    Като начало, MAG е развиващ се интернационален бизнес и ние непрекъснато разглеждаме и анализираме различни летища по света, където смятаме, че можем да имаме интерес. Но е правилно да се каже, че аз и моят екип прекарахме повече време в София през последните две години, отколкото където и да е по света. Направихме го, защото възможността, предоставена с процедурата за концесия на летище София, ни се видя много подходяща, както и нашето участие.

    София бързо се превърна в наша основна цел в региона, до такава степен, че отказахме да участваме в няколко подобни процедури през последната година-две, като например тази в Белград. Просто защото виждаме, че най-големият неизползван потенциал за региона е в София.

    Летище София е относително близо до летищата в Истанбул. Това географско положение по-скоро преимущество ли е, или представлява известен риск? Защо?
    Географското положение на дадено летище е ключов фактор в определянето на потенциала му. Ние не виждаме София като „близо до Истанбул“ и разчитаща на свързаността на Истанбул. Ние я виждаме като „най-близкото летище на европейска столица до Близкия Изток и Азия“, което е уникално стратегическо местоположение за различните авиолинии.

    MAG има много добри работни взаимоотношения с авиолинии, летящи до Близкия Изток и Азия, като например: Emirates, Etihad, Qatar Airlines, Singapore Airlines и Cathay Pacific.

    Искаме да приложим тези взаимоотношения и също така да подобрим стратегическата позицията на София, създавайки връзки с Европа и света, които ще помогнат на София и България да продължат да се развиват.

    Не като спомагателно летище, например на истанбулското, а като главно летище на европейска столица, което да може да отговори на нуждите и стремежите на страната за туризъм и бизнес, фокусирайки се върху директната въздушна свързаност от/до България. 

    Какви промени са нужни да се направят в управлението на летище София, за да стане по-конкурентно и печелившо?
    За момента сме много по-съсредоточени върху цялостния потенциал на летището  и комбинирането на таланта и знанията на българите с най-добрите световни авиационни практики и ноу-хау.

    Кои от настоящите процеси могат да бъдат автоматизирани? Какви нови процеси могат да бъдат представени?
    В MAG се фокусираме по-малко върху автоматизирането и повече на дигитализирането на преживяването и обслужването на пътниците. Ето защо ние сме единственият летищен оператор, който притежава свой технологичен бизнес, който е фокусиран върху създаването на нови апликации, платформи и технологии, които улесняват управлението на летище. Те не са фокусирани върху намаляването на броя служителите, работещи на летището. Всъщност, броят на персонала ни във всички наши летища се е увеличил през последните години, предлагайки на пътниците по-интересно преживяване и обслужване по терминалите.

    Къде виждате най-големия потенциал за намаляване на разходите?
    Бихме искали да се съсредоточим повече върху възможността за инвестиция. Ако има добре проектиран работещ терминал, със страхотно обслужване на клиентите и добри търговски възможности, тогава е лесно да се привлекат авиолинии и да се увеличи броят на дестинациите. Колкото повече авиолинии и дестинации има, толкова по-ефективно е обслужването на всеки пътник и по този начин летището се развива и става по-успешно. Естествено, ние търсим възможности, които биха допринесли за гладкото и ефикасно протичане на оперативния процес, но разглеждаме това в контекста на потенциал за развитие, а не съкращения.

    Добре разработено, икономическо успешно летище, може да предостави по-добра инфраструктура и по-добро изживяване на пътниците, като същевременно окаже позитивно въздействие на София като летище на европейска столица. 

    Ако Летище София се управлява правилно, какви приходи би имало? 
    Имайки предвид на кой етап е концесионната процедура за летище София, не бих искал да влизам в детайли относно финансовото състояние на летището.  

    Ако имате възможност, какви парньорства бихте изградили? Защо?
    Осъзнаваме, че летище София е „врата“ към България и изисква най-добрите международни партньори, които същевременно отразяват най-доброто от България и могат да предложат съоръжения и услуги, които са присъщи за една европейска столица. 

    Бихме искали да представим повече партньори, продукти и материали от страната, което ще допринесе за развитието на българската икономика. Това е една от ключовите ми амбиции. На всички наши летища се ангажираме да осигурим локални бизнеси и доставчици, които да работят с нас, за да могат местните общности да бъдат подпомогнати от икономическото влияние, което има такъв голям бизнес в техния регион. 

    Можете да попитате общностите около летищата ни Лондон Станстед, Ийст Мидландс и Манчестър и те ще ви потвърдят, че ние сме добри съседи. Бихме искали да се запознаем не само с местните жители, но и с бизнесите. Хората, които добавят стойност за развитието на града и региона. Това е и причината, поради която обявихме, че ще кандидатстваме за концесията на летище София, миналия октомври на специална пресконференция, след която проведохме и важно събитие за местния бизнес и неговите лидери.

    Предприехме това, тъй като бихме желали да работим с тях, като създадем партньорства, и заедно да трансформираме летище София в съоръжение на световно ниво. Също така за нас беше важно да научим повече за тяхното гледна точка относно летище София и какви подобрения могат да се направя. 

    Трябва да инвестирате поне 306.5 милиона лева без ДДС в летище София. За какво ще бъдат използвани тези средства?
    Отново, имайки предвид етапа, на който е концесионната процедура за летище София, не бих искал да влизам в детайли относно финансовото състояние на летището.  

    Какви са плановете ви за строене на нов Терминал 1 за пътници, ако бъдете избрани?
    Ще споделим целите ни планове за летището в подходящо време – веднага, след като офертата ни бъде подадена. Това, което мога да ви кажа, е, че нашият партньор BCEG е една от най-добрите строителни копании в Китай, с годишни приходи от над 7 млрд. долара, и изключително важен за нас е фактът, че те са основният строителен изпълнител в новото летище на Пекин – Даксинг, което всъщност ще бъде най-голямото строено летище досега.  

    С BCEG не сме партньори само по проекта за летище София, а работим заедно от 2013 по развитието на Airport City UK на летище Манчестър. Това е един от най-значителните примери за колаборация между Великобритания и Китай. Самият факт, че си партнираме с толкова значима глобална строителна компания за проекта на летище София, би бил достатъчен да ви демонстрира нашата сила и качеството на амбициите ни.  

    Планирате ли да промените летищните такси по някакъв начин през следващите 5 години?
    MAG е търговски летищен оператор. Ние не управляваме „летищните такси“. Ние предлагаме на авиолиниите такси за кацане, които са базирани на пътникопотока, който те могат да осигурят през нашите летища. Чрез стимулирането на авиолиниите да се разрастват, ние им предоставяме динамични оперативни дейности, които могат да развият по-нататъшния растеж и повече дестинации за техните пътници. Това е и философията, която ще приложим в София, комбинирана със значителна инвестиция и планове за развитие. Това е, което правим на другите си летища, това е и, което ще направим тук. 

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Проучване: 15% от офисите в София са празни
    Броят на операторите на гъвкави работни пространства в столицата е 63, предлагат общо 8717 работни места
    преди 15 часа
    Турция ще предлага визи за дигитални номади
    Могат да кандидатстват жители на ЕС, на Обединеното кралство, САЩ, Канада, Швейцария, Русия, Украйна и Беларус
    преди 16 часа
    преди 17 часа
    FlixBus с нови маршрути от и до България за лятото
    Нови линии ще свързват София и Атина, Бургас и Истанбул, както и Румъния с българското Черноморие
    преди 19 часа
    Дава се възможност бебетата да бъдат ваксинирани срещу коклюш по-рано
    В България регистрираните до момента случаи на коклюш са 314, спрямо 4 за същия период на 2023 г.
    преди 19 часа
    Сирма се подготвя за двойно листване на борси в САЩ и Европа и нови придобивания
    Групата ще обедини всички дъщерни дружества под единен бранд