Асоциацията на индустриалния капитал в България настоя размерът на подкрепата да бъде диференциран спрямо тежестта на негативното влияние
От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) се обявиха против схемата 60:40, заложена в актуализирания вариант на проекта на Постановление на МС относно компенсиране на работодатели, засегнати от кризата с коронавирус. В становище, изпратено до медиите след края на днешното заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество, оттам посочват, че подкрепят предприетите мерки за опазване здравето на гражданите, но призовават за предприемане на незабавни, работещи, ефективни мерки за подкрепа на икономиката, която е тежко засегната и ако не бъде насърчена, ще бъде тласната в трудно обратима рецесия. Ето какви пише в становището на АИКБ:
Широко прокламираната подкрепа от 60% всъщност е едва 23%, а прекратилите дейност предприятия все едно няма да могат да се възползват от нея, тъй като им се поставят неизпълними за повечето от тях условия. Забранено им е да работят поради което нямат приходи, а се очаква да платят оставащите реално 77%, за да получат от държавата работниците им 23% от нетния им доход. Подкрепата ще ползват само онези, които имат пари кеш, нямат ликвидни затруднения и следователно не се нуждаят особено от нея и по този начин обществените средства няма да се инвестират ефективно и ефикасно в запазването на човешките ресурси.
АИКБ не подкрепя тази мярка за спрените предприятия по три основни причини:
1. Тя е неработеща и контрапродуктивна, защото няма да изпълни главната потребност на обществото и икономиката - запазването на работните места и в този си вид тласка към съкращения в предприятията спрели работа.
2. Тя е неефективна и неефикасна от гледна точка на разходване на ограничения ресурс на държавата.
3. Тя е дълбоко подвеждаща и ще доведе до засилване на общественото напрежение.
АИКБ настоява размерът на подкрепа да бъде диференциран спрямо тежестта на негативното влияние на извънредните мерки върху дейността на предприятията, като най-интензивна подкрепа - компенсиране на възнагражденията и осигурителна ваканция, получат онези предприятия, които са преустановили напълно дейността си и интензитетът бъде намаляван пропорционално за онези, които запазват част от дейността си. Подкрепата за прекратилите дейността си предприятия трябва да бъде безусловна и да компенсира напълно доходите на работниците, получаващи минимални заплати, а интензитетът й да намалява, за средните и високи заплати. Само така ще е максимално ефективна, ефикасна и справедлива и ще стигне до много повече хора. Ако подкрепата не бъде оказана сега, България е застрашена от нарастване на безработицата, прекратяване на дейността на структуроопределящи, иначе жизнени предприятия, вълна от фалити и от трайна рецесия и драстичен срив на приходите в бюджетната система и доходите на хората.
От АИКБ призовават и за незабавна промяна на § 6 на Преходните и заключителни разпоредби от Закона за мерките (Приложение 2) с цел отстраняване на описаните непоправими по друг начин дефекти. Оттам публикуваха и въпросното приложение.
Приложение 2. Дефектен текст от Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.
§ 6. (1) По време на действието на този закон, но за срок не по-дълъг от три месеца, Националният осигурителен институт превежда 60 на сто от размера на осигурителния доход за месец януари 2020 г., за лица, осигурени по чл. 4, ал. 1, т. 1 от Кодекса за социално осигуряване от осигурители, отговарящи на критерии, определени с акт на Министерския съвет. Средствата се превеждат по банков път на съответния осигурител в срок до 5 работни дни въз основа на предоставена от Агенцията по заетостта писмена информация.
(2) Средствата, превеждани по реда ал. 1, са за сметка на фонд „Безработица“ на държавното обществено осигуряване.
(3) В случай че осигурителят не изплати пълния размер на трудовото възнаграждение на работниците и служителите, за които са получени средствата по ал. 1, той ги възстановява.