Бургас вече е първи по търговска площ на хиляда жители у нас, сочи анализ на консултантската компания Forton
До края на 2014 се очаква откриването на общо четири нови търговски центъра у нас. Така търговските площи в страната ще нараснат с 19% до 119 кв.м на хиляда жители. Това сочи проучване на консултантската компания Forton, партньор за България и Македония на глобалния консултант Cushman & Wakefield.
През третото тримесечие на 2013 влезе в експлоатация търговският център „Странд” в Бургас, с което морският град зае първото място по търговска площ на хиляда жители (466 кв.м) у нас. От градовете, в които има молове, София все още е в долната половина на класацията. На последно място е Плевен, където търговската площ на хиляда души е 97 кв.м, по-малко от средното за страната. „Поради тези причини виждаме интерес към новите търговски центрове в София, а също и Плевен, един от малкото съществени пазари със слабо присъствие на големи вериги”, подчерта Росен Генев, мениджър търговски площи във Forton.
Според проучването международните търговски вериги продължават разширението си на българския пазар, като се възползват от благоприятните условия в третата вълна от търговски центрове. „Международните компании следват новите проекти и разширяват присъствието си: Inditex с основните си брандове, H&M, Marks & Spencer, Debenhams, LC Waikiki, Sport Vision, Deichmann, LPP, NewYorker и Kenvelo. Навлизането на Decathlon, както и новата концепция, с която излезе Puma, показаха еднозначно, че пазарът се развива динамично”, допълва Ганев.
„Потвърждават се очакванията ни големите търговски центрове с много развлечения и ресторанти да привличат международните вериги”, коментира той.
Присъствието на големите търговци на главната търговска улица в София – бул. „Витоша”, е ограничено, което създава вакуум и предпоставки за появата на интересни нови магазини. „След H&M се очаква и други доказани играчи да стъпят в района. Периодът е преходен за главната търговска улица на София и най-вероятно ще се нуждаем от малко време, за да се установят приемливите условия за помещенията от една страна и работещите решения от друга”, посочва Генев.
По отношение на наемните нива, данните на Forton сочат, че докато наемите в търговски центрове намаляват, то на главните улици те остават стабилни. През третото тримесечие базовият наем на най-добрите магазини с площ 100-150 кв.м в търговски центрове намалява с 11% до 24 евро на кв.м месечно в сравнение с предходното в София. Това става месеци преди очакваното откриване на поне два нови търговски центъра в следващите шест до девет месеца. Отчасти спадът е предизвикан и от това, че следващите проекти ще бъдат разположени в по-отдалечени от центъра райони на града. Друга причина е очакваното завършване на няколко мола почти едновременно.
С около 10% намаляват и наемите за площите в диапазона 100-150 кв.м в търговски центрове в другите големи градове, като те се движат в коридора 16-18 евро на кв.м месечно в зависимост от града.