За периода 2004-2013 е внесен ДДС в размер на повече от 1 млрд. лева, служителите, заети в 10-те най-големи вериги, получават близо 40% по-високи заплати от средните за сектора
Ефектът от изсветляване на търговията на дребно, който са оказали големите търговски вериги в България се оценява на 5 млрд. лв. за периода 2004-2013. Данъчният ефект от допълнително събран ДДС за същия период е в размер на 1 млрд. лв. Това е записано в Анализ на ефектите от навлизането на модерната търговия на пазара на храни и напитки в България, изготвен от Института за пазарна икономика /ИПИ/.
Що се отнася до пазара на труда у нас, в десетте най-големи вериги са заети 23 000 души. Това са около 6% от всички заети в сектор Търговия. Служителите в 10-те най-големи вериги получават средно с около 38% по-високи заплати спрямо останалите в сектора или 1048 лв. срещу 759 лв. на месец.
Според анализа на ИПИ възходът на веригите влияе положително върху хранителната индустрия у нас и върху веригата доставки. Те стимулират конкуренцията, ефективността, иновациите, потребителския избор, пазарната експанзия и връзките с други сектори на икономиката. Особено силен положителен ефект имат от гледна точка на потребителя.
През последните 5 години заради конкуренцията в сектора 5 инвеститори излизат от пазара, една верига сменя собственика си 3 пъти, няколко бранда са закрити. най-големите 10 вериги заемат около 30% т пазара. Останалите 70% се държат от по-малки местни вериги и самостоятелни магазини.
Проучването на ИПИ показва още, че модерната търговия стимулира сектора на услугите, като създава допълнителна заетост, а над 70% от стоките, предлагани във веригите са български.
Изразено в цифри, това означава, че големите търговски вериги създават 3,6% от рекламния пазар, пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. на година, средно 4,2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2,4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2,2 млн. лв. за банкови услуги, 1,6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.
Заключението от проучването е, че от всички промени в сектора най-големият победител е потребителят, за чието внимание се борят все повече играчи, които се стремят да предоставят по-добра продукция и услуга на по-ниска цена.