петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5525 прочитания

    Бaйко Байков: Очакваме продължителен спад на руските туристи у нас

    Председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА) пред Economy.bg
    12 септември 2014, 11:39 a+ a- a

    Над 10% спад в приходите и броя на туристите у нас през тази година прогнозират от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА).

    Какви са причините за този спад и на кои основни пазари се регистрира отлив, попитахме Бaйко Байков, председателя на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА)

    Г-н Байков, какво сочат резултатите към момента за летния туристически сезон у нас?
    Туристическият сезон тази година е доста противоречив. Входящият туризъм отчита спад, а изходящият – много сериозен ръст. В този смисъл от гледна точка на туроператорите той може да се счита за успешен, но за хотелиерския бранш не толкова, защото те са обвързани с входящия и вътрешния туризъм. И в двата сегмента е налице доста сериозен спад.

    Колко точно е този спад?
    Оценките са все още приблизителни, защото няма система, която да отчита процесите в туризма. Всички колеги сочат над 10% спад както на туристите, така и на оборотите.

    От кои страни бяха основно чуждите туристи в България това лято?
    Първите три пазара са: Румъния, Русия и Германия. И на трите основни пазара се наблюдава спад. За Русия той е доста сериозен. Прогнозите ни за догодина за този пазар също са песимистични. Предпоставките са за продължителен спад.

    На какво се дължи този спад?
    Голяма част от администрацията на Русия, в това число военната администрация и държавните структури, на практика получиха административна забрана да пътуват в страните, които налагат санкции, в това число и към България. По този начин една голяма част от платежоспособните руснаци беше ориентирана административно към други направления.
    На второ място е политическата ситуация между Русия и Украйна, която доведе до много сериозна девалвация на руската рубла. Това оскъпи за тях изходящия туризъм с над 20%.
    На трето място, това са фалитите на много от руските оператори, които работят с България. Като добавим и липсата на каквато и да е било активност от страна на нашата администрация по отношение на търсене на варианти за компенсиране на този спад чрез подходящ маркетинг и реклама, резултатът изглежда обясним.

    Кои места за почивка основно предпочетоха чуждите туристи у нас?
    Такъв анализ не е правен от нас, но нашата страна от години се асоциира с бюджетно ориентиран туризъм, което допълнително води до спад на приходите от туризма. Освен че намаляват като брой, у нас идват все повече и повече бюджетно ориентирани туристи, което е дългосрочен проблем. Това се отнася до всички пазари, включително и до вътрешния пазар.

    Как се отразиха наводненията у нас на туристическия сезон?
    Това е процес, който оказа влияние във вътрешен план. Неблагоприятните условия преориентираха голяма част от българските туристи за т.нар. „дълъг уикенд” основно към Гърция – Северна Гърция, Халкидики, Тасос и някои от останалите острови. Определено голяма част от българите тази година почиваха, даже по няколко пъти, по гръцкото крайбрежие.

    Освен Гърция кои други държави предпочетоха българите за лятната си почивка?
    На второ място за класическата лятна ваканция българите избират Турция и средиземноморски дестинации, като Италия и Испания. Виждаме, че същата тенденция продължава и есента.

    Какви са прогнозите Ви за зимния сезон?
    Зимният сезон се очаква да бъде по-силен от миналогодишния, който беше сравнително успешен, тъй като повтори резултатите от 2012/2013 благодарение на инфраструктурата в ски курортите. Тази година мисля, че сме си взели поуки от гледна точка на предлагането, така че при неблагоприятни метеорологични условия да се осъществи достатъчно качествена почивка както за скиорите, така и за другите туристи в зимните курорти. Мисля, че сега сме по-подготвени за такъв тип условия.

    Организирате Балкански туристически форум през ноември. Какви са очакванията Ви от него?
    Форматът на този форум е B2B (Business to Business) и цели привличането на туроператори от европейските и по-далечните пазари, които имат интерес към т.нар. „комбинирани пакети” на Балканите. Тъй като на тези пазари все повече се засилва делът на пътуванията към няколко страни и явно ние трябва да намерим необходимата форма за ефективен бизнес диалог за подготовката на тези програми.

    Имаше ли полза от рекламните кампании на туризма в България, които се осъществиха в отделни страни тази година?
    Ние твърдим, че ако ги е имало, тези рекламни кампании са били абсолютно неефективни. Никой не знае всъщност какъв е бюджетът на държавата за реклама на туризма. Цитират се цифри между 3 и 18 млн. лв., но ние не виждаме къде се изразходват тези средства, вкл. и на вътрешния пазар. Тази година нашият входящ туризъм не беше подкрепен с рекламна кампания. Ние твърдим, че миналата година също не беше подкрепен. Тук не говорим за случайни публикации или отзиви в различни издания. Говорим за систематична рекламна кампания в печатни издания, в електронни медии, в специализирани издания и външна реклама. Тази много важна подкрепа за съжаление не я виждам. Като контрапункт можете да видите как от няколко месеца билбордове в София и Пловдив рекламират туризма на Македония. По радиото се пускат клипове за Македония. България в балканските страни не се рекламира. На основните европейски страни – също. Това е бизнесът, от който цялото общество губи, когато не работи добре.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 59 секунди
    Бош Автомобилно оборудване открива център за обучения с ПГТЕ „Хенри Форд"
    Центърът има за цел да подготви специалисти в областта на поддръжката и ремонта на леки и тежкотоварни автомобили
    преди 1 час
    IWG продължава да разширява присъствието си у нас
    Доставчикът на гъвкави работни пространства откри няколко нови локации в Пловдив
    преди 1 час
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 2 часа
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 3 часа
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 3 часа
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS