петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9312 прочитания

    Има ли интерес към китайския език у нас?

    За организацията в първото частно китайско училище у нас пред Economy.bg разказва Каролина Пълчовска, директор на ЧСОУ „Евлоги и Христо Георгиеви“
    03 септември 2015, 14:38 a+ a- a

    На 15 септември в София ще отвори врати първото частно средно общообразователно училище с китайски език в България. Освен засилено изучаване на китайски език още от предучилищна възраст, учебното заведение ще предложи на своите възпитаници засилена техническа подготовка, екология и съвременно обучение с помощта на електронна класна стая.
    Срещнахме се с Каролина Пълчовска, директор на ЧСОУ „Евлоги и Христо Георгиеви“, за да ни разкаже повече за идеята, реализацията и плановете за бъдещето.

    За идеята, реализацията и интереса

    Как се роди идеята за китайско училище в България?
    От идеята до реализацията ни отделят 2 години. Идеята е на г-н Ялъмов и проф. Валери Стефанов. Започна се с едно доста детайлно проучване на образователния пазар по отношение на китайския език, т.е. „Има ли бъдеще обучението по китайски език в България?“ така, както се оказва, че в западния свят се развива от 10 години насам. В САЩ изключително силно е застъпен китайският език. В Западна Европа нещата дойдоха малко по-късно. В България, разбира се, идват още по-късно, но те се развиват.

    Каролина Пълчовска е магистър по английска филология в СУ „Свети Климент Охридски“, като втора специалност е завършила руски език. Има допълнителни специализации по разработка на учебна програма в Ирландия /FAS Training Centre/ и Великобритания /City of Bath College/. В момента е докторант към Университета в Рим „Ла Сапиенца“, специалност „Психология на професионалното ориентиране“.

    Резултатите от проучването и всички останали параметри, които влияят на старта на проекта, бяха изучени още преди две години. Въз основа на това Фондация „Захари Стоянов“, която е собственик на Частно средно общообразователно училище „Евлоги и Христо Георгиеви“, създаде партньорство със Софийски университет и Институт „Конфуций“. Партньорството касае методическата част и с двете институции, а със Софийски университет „Свети Климент Охридски“ - и учебните помещения.  

    С колко паралелки ще стартирате?
    Интересът към обучението е изключително голям, но към момента има страх към езика. Мога съвсем категорично да го кажа. Страхът дали ще се справи моето дете. От друга страна, въпреки че проектът е 2-годишен, ние не сме излизали официално на пазара, така че като учебно заведение ние ще бъдем подложени на наблюдение първите две години от страна на родителите. И това е абсолютно нормално. Да видят как се развиваме, стабилни ли сме, преподавателския състав. Ние го очакваме, това е предвидено в нашия цялостен проект и не ни изненадва. Затова и паралелките са ни по-малко. Стартираме сега с подготвителна група за първи клас и с осми клас. Надявам се учениците в осми клас да се увеличат още, защото в момента са малко деца.
    Българинът е недоверчив към китайския език. Възприема го като нещо трудно – една бариера, която е почти непреодолима. Първо това не е вярно – той е като всеки един език – научава се, но изисква упоритост и последователност. Може да се учи в малка възраст, най-добре е да се започне от 6 години нагоре. Това показват всички изследвания, не само за китайски, валидно е за всеки един език по света – колкото по-рано се започне, по-добре се усвоява. И бих искала да кажа – българинът не трябва да се страхува от китайския език. Китайската култура е много дълбока, но е много човешка. Китайският език не е толкова сложен, колкото ние си мислим. Той е достъпен и тези, които се колебаят, нека да опитат.  

    Колко учители по китайски ще има в училището? Какви други преподаватели ще има?

    Колко учители по китайски ще има в училището?
    Аз съм безкрайно впечатлена от университетите в Китай, защото те изпращат китайски доброволци. Това са студенти, които имат първа специалност „Преподаване на китайски като чужд език“. Най-добрите от тях минават доста сериозен конкурс, знаете, те са много хора и най-добрите от тях се изпращат в чужбина да преподават. Ние чакаме такъв доброволец, подписали сме договор. Чака виза в момента. Но имаме и български преподавател, защото е много трудно, когато е само чужденец, който не говори български. Особено в начинаещите нива, както ние стартираме. Затова имаме изключително подготвена преподавателка. Плавният преход се осъществява от преподавателя българин, който обяснява и някои части на граматиката, които са по-специфични за китайския език, особено при по-големите обучаеми.

    Извън преподавателите по китайски с какъв преподавателски състав стартирате?
    Седем са преподавателите на постоянни трудови договори, без административния персонал. Трябва да ви кажа, че съм изключително впечатлена от преподавателите на подготвителната група за първи клас. Подбрани са на специално интервю, като и двете преподавателки, които са титулярите имат допълнителни умения и квалификации за работа с малки деца, включая и Монтесори преподаване*. Те могат да използват многопластово това, което в световен мащаб сега е актуално и дава резултати за обучение на децата от 5,5- до 7-годишна възраст. Това е комплексният поглед върху личността на детето, защото всяко дете е личност и нещата не могат да се отделят едно от друго. Те вървят комплексно и нашите преподавателки, специално в тази възрастова група, са подбрани да работят точно така.
    За по-големите, които са в 8-ми клас, освен китайски, ще учат математика, информатика, изобразително изкуство и спорт, също имаме прекрасни преподаватели, включително художник приложник. Искам тези хора да внесат малко друг поглед върху обучението. Обучението да ни помага да създаваме неща – дали по музика, дали по изобразително изкуство. И това е основната задача на преподавателя - да разкрие именно това, използвайки различни инструменти, методи, техники и прилагайки учебното съдържание, което е необходимо. И смятам, че ще се справят.

    По каква програма ще учат децата?

    По каква програма ще учат децата?
    Нашето обучение е целодневно. Като лицензирано училище от МОН, ние сме задължени да спазваме държавните образователни изисквания. Аз вярвам, че децата, които учат и живеят в България, трябва да бъдат подготвени по български език по отличен начин. Същото важи и за математиката и всички останали дисциплини, залегнали в учебния план. Чрез целодневното обучение ще има възможност да се изучават и да се овладеят държавните образователни изисквания за съответния клас и допълнителните езици, които децата искат да изучават. Предмети като екология и всички останали клубове по интереси, които са предвидени.
    Осми клас е предвиден да бъде като чуждоезикова паралелка от типа на езиковите паралелки – 18 часа се изучава китайски език, като програмата включва още български език, математика, физическо, музика и спорт. Нашето училище е утвърдено от Министерство на образованието с профил „Чуждоезиков“. Това означава, че нашите деца и родители могат да избират между китайски и английски като първи чужд език и английски, руски и немски като втори и трети чужд език, които са приоритетни като брой часове.  

    Планирате ли за по-големите ученици да има предмет, който да се изучава на китайски език, например география или история или някакъв друг?
    Да, планираме. Действително е доста сложно, но сме открили кадри в България, които са подготвени да преподават химия, физика, биология и китайска литература. Тези дисциплини, съгласно учебния план, ще бъдат включени в 10 клас. По-рано няма как, съгласно изискванията. 

    А предмет, който да е посветен на китайската култура, ще има ли и от началото ли ще е застъпен – от първи клас през цялото обучение или навлиза на някакъв по-късен етап?
    Китайският език върви от самото начало с китайска култура. От 5- и 6-годишните деца до края. Китайската култура е интегрирана в обучението. Това първо помага за езика и второ ни помага да разберем света на Китай. Той е толкова дълбок, толкова многопластов, че това изисква много години посвещаване на тази идея.

    Какви ще са методите на преподаване?
    При малките деца е застъпен игрови метод на обучение, който наричаме интерактивен. Такива са ни всички учебници, като интерактивността е дигитална и недигитална. 
    За малките деца има една прекрасна система за обучение по английски език. Тя е носител на златен медал на Европейските проекти, мисля от 2007. Разработена е от проф. Трауте Ташнер, тя е психолог от Римския университет „Ла Сапиенца“. Методът на обучение в този курс, казва се „Хокус и Лотус“, се доближава до билингвалния начин на „обучение“ при семейства със смесен произход на родителите. Изключителен ефект има. Децата от 5,5-6 години, започвайки да се обучават по този метод, вече на 9 години комуникират и говорят, като реагират естествено в ситуации. Разликата с другите методи на обучение е, че при „Хокус и Лотус“ децата не се обучават отделно по граматика. Те учат чуждия език така, както биха го учили в своето семейство. Употребяват сложни граматични конструкции от самото начало. 

    Какви специални методи на обучение и предмети ще предлага училището?

    Акцентирате върху индивидуалното профилиране върху интересите на всеки ученик. Какво представлява това индивидуално профилиране?
    Представете си, дете, което е малко, справя се с много неща и не се е насочило към конкретна област. Или пък дете, което е на 14 години, не е толкова малко и вече има нещо предвид накъде да поеме, но също не е ориентирано. Психологически трябва да се избере най-полезното нещо, което това дете да развива в себе си. Нещо, което, от една страна, ще му достави удоволствие, от друга - ще усъвършенства умения и знания, които ще му бъдат полезни и по-нататък в живота. Това е профилирането – да се намери и развива това, което би било полезно за детето и обществото, а и детото и родителите му да се чувстват добре. 
    Методът е комбинация между педагогически и психологически. Наблюдението върху детето трябва да става всеки час. Не може да се прави на парче. Това е интегрирано в самото обучение и нашите преподаватели са запознати. 

    Споменавате за повишаване независимостта на децата, включително финансовата – как смятате да постигнете това?
    Като специален отделен час извън задължителната учебна програма. В България има една успешна програма - Junior Achievement, която ние надграждаме. Какво имаме предвид под финансова независимост? Първо детето трябва да може да борави с някакъв ресурс от средства – стотинки или може да не са истински пари дори, но да може да ги разпределя правилно.
    Аз съм била в Америка на специализация точно с малки деца. Първият въпрос, който тези малки деца, бяха 7-годишни, ми зададоха беше „Имате ли пари от вашата държава да ни покажете как изглеждат?“ Показах им 5 лева. И те ме попитаха: „Какво можете да си купите с тях?“ В тези деца вече икономическото мислене е събудено. Никой в наше време не споделя идеята, че на детето трябва да му се дадат някакви средства, да ги харчи безгранично. Напротив идеята е обратната. Човек да може да управлява личните си финанси. И това съм го видяла с много малки деца, което искам да направим и тук.

    Кажете няколко думи и за програмата How Green am I?
    Това е програма по екология. Тя също е като допълнителен час. Имаше проект на Министерство на образованието, по който ние кандидатствахме и спечелихме, за обучение по екология на малки ученици. Създавайки усещането, че всичко около нас е живо – желанието да посадиш цвете, да го отгледаш; желанието да се грижиш за това цвете – да прехвърлиш това желание после към животно, към човек, изгражда в децата позитивно отношение към света изобщо. Това е основата на How Green am I.

    Колко електронните класни стаи планирате да има и какъв тип обучение да се провежда в тях?

    По отношение на електронните класни стаи – колко планирате да има и какъв тип обучение да се провежда в тях.
    Електронната класна стая е планирана да бъде само една, засега, защото не очакваме много голям брой ученици. Тя може да се използва от всички ученици на този етап. Подчертавам на този етап. Ще се радвам, ако си говорим след две години, да кажа, че са станали повече. 
    Това, което по отношение на чуждите езици е направено в света – дигитализирането на обучението на чуждите езици, по всички чужди езици, е невероятно. Това е нещо, което не се използва пълноценно у нас. Една електронна класна стая цели интегрирането на интерактивните методи, които са на хартия и интерактивните дигитални методи за обучение по чужди езици. Като оборудване не е кой знае какво, не е недостижимо, даже напротив, смятам, че повечето училища биха могли да си го позволят. По-скоро сложността идва от необходимите умения на специалиста, който работи по този метод. Защото освен знания по съответната дисциплина и начин на преподаване, да го нарека така – традиционен, трябва да има и умения за дигитална интерактивна компетентност на преподаване. Това е наука, която тепърва се развива. Банката от визуални средства – филми и всичко останало, е невероятно голяма. Представете си да речем – физика на китайски език. Слушате, виждате, задача ви се поставя, реагирате, изпълнявате. И получавате моментално обратна информация. Когато обратната информация се дава по този метод, тя провокира търсене. Имайки дигиталния ресурс пред теб, ти продължаваш да работиш и да търсиш това, което те е провокирал учителят да направиш. И е изключително интересно и за деца, и за учители, като се запомня дълготрайно, защото е на базата на опита.  

    Какво представлява партньорската ви програма с университета в Ланджоу и само ученици от вашето училище ли ще могат да се възползват от нея?

    Какво представлява партньорската ви програма с университета в Ланджоу и само ученици от вашето училище ли ще могат да се възползват от нея?
    Ланджоу е в Централен Китай - една от най-динамично развиващите се провинции в страната. Политиката на университета е да привлича студенти от цял свят. Нашата партньорска програма включва именно привличане на студенти, които биха искали да учат в Китай не само китайски език, а и да учат някаква специалност за бакалавърска, магистърска, докторска степен паралелно с китайския. Или, ако са подготвени достатъчно добре по китайски, имат нивата на HSK изпитите, да могат да продължат нататък. Много е силен като инженерен университет – всичките технически, съвременни специалности са широко застъпени. Могат да се обучават всякакви студенти, но първо трябва да минат конкурс при нас, да видим до каква степен владеят китайски език. Ако го владеят и имат документ за това, ние изпращаме съответния документ в Китай, където той се оценява. Ако не го владеят трябва да минат изпитите HSK – двете нива, организирани от Институт „Конфуций“ България. След това по броя точки и резултатите се прави класиране и най-добрите от тях получават възможността да учат и да имат стипендия от китайското правителство.

    Какви са цените и какво включват те?

    Кажете ни за цените във вашето училище?
    Цените са в евро, месеците са 10. По 360 евро на месец за по-малките ученици и 320 евро за по-големите ученици. Разликата е свързана с грижата и с престоя в училище на малките ученици, защото малките имат нужда от по-голямо обгрижване като персонал. В тази такса е включена и храната. За отличните ученици сме решили да въведем от 2018 система от стипендии, което ще позволи на отличните ученици да имат отстъпка от тази такста. По този начин от една страна те ще бъдат стимулирани да учат, от друга страна ще имат и финансово облекчение.

    Униформите и учебните помагала включени ли са в таксата?
    За тази учебна година са включени като безплатен бонус в таксата.

    *Методът Монтесори е уникален начин за научаване. Вместо да „преподава" на децата понятия, средата е приготвена така, че да стимулира интереса на детето и спонтанното му желание да учи. Обкръжаващата среда позволява на детето да действа независимо и да участва в собственото си образование. Когато се даде възможност на детето да избира и да вижда резултата от избора си, неговото самочувствие и увереност се повишават и помагат то да е по-уверено, щастливо и независимо.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 9 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 10 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 17 часа
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство
    преди 17 часа
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава