четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12046 прочитания

    Кои са основните фактори за успех на българска компания в чужбина?

    Какви са приликите и разликите при търсенето на хора в различните европейски страни, споделя Светлана Бовянски - мениджър „Човешки ресурси“ в „Гопет Транс”
    25 май 2016, 14:47 a+ a- a

    Светлана Бовянски - Мениджър „Човешки ресурси“ в „Гопет Транс”

    „Гопет Транс” е създадена като малка семейна компания през 1995. Стъпка по стъпка и увеличавайки транспортите на седмична и месечна база, през 1998  „Гопет Транс” сключва договор с голям за мащабите на България чуждестранен клиент, което дава повече увереност на семейната фирма. 

    През 2000 компанията, вече състояща се от 7-8 служители, се премества в самостоятелен офис в къща, който впоследствие е заменен от офис сграда, когато персоналът вече е над 30 души и „Гопет Tранс” прави първата промяна на визията си за развитие. Следващата ключова за компанията година е 2012, когато се предприема вътрешно преструктуриране, за да се подобри координацията и ефективността между отделните звена. Числеността на персонала към онзи момент е 186, а приходите надминават 160 млн. лв. 

    Днес, четири години по-късно, равносметката е следната – компанията има 400 служители и заема водеща позиция сред опериращите в България спедитори. Как се управлява българска компания, която се разраства в чужбина, и кои са факторите за успех, разговаряхме със Светлана Бовянски - мениджър „Човешки ресурси“ в „Гопет Транс”.

    Г-жо Бовянски, Вие сте българска компания. Кога решихте да откриете офис извън България и кои бяха основните причини да вземете това решение? 
    В основата на бизнес модела на „Гопет Транс” е залегнала концепцията да бъдем близо до нашите партньори (в буквален и преносен смисъл) – клиенти и подизпълнители, за да можем да отговaряме в най-висока степен на техните очаквания за качество в работата и успешно сътрудничество. По тази причина решенията за откриване на офисите в Румъния, Полша и Гърция са взети веднага, след проява на интерес от клиентите там и разпознаване на реалните възможности за увеличаване на пазарния дял на компанията в тези страни. След определяне на „правилните“ хора, обособени в екипи за управление на локално ниво, през 2001 се откри представителството в Румъния, през 2011 това в Полша и през 2012 - в Гърция.  

    Какво беше най-трудното в този процес – да стартирате бизнес извън България? 
    Ключови са хората -  тяхното желание и мотивация за старт на нов бизнес от нулата. Не определям това като трудност или предизвикателство. За мен процесът по привличане на такива хора – отдадени и мотивирани към работата и екипа, е един от първостепенните приоритети за всеки мениджър. Съответно и най-голямото удовлетворение идва точно от там – да намериш и задържиш правилните хора в точния момент. 

    Кои са основните фактори за успех на българска компания в чужбина според Вас?
    Ако оставим настрана спецификите на бизнеса и конкурентните предимства на компаниите във всяка една страна, смятам, че българите имаме талант в постигането на успехи и даже може да се определи като наша национална черта. Като силни страни бих посочила способността ни да се адаптираме към местните специфики, да бъдем толерантни и да търсим синергията между опита, придобит в родината, и новите възможностите, които се откриват в чужбина. Като фактори за успех, важно е да сме отворени към постоянните иновации в бизнеса, да насърчаваме и провокираме промяна в тези динамични времена, да се учим от добрите практики на големите международни компании и да не спираме, докато не станем по-добри.

    Колко служители имате в България и колко извън България? Какъв тип специалисти са те?
    В страната и в чуждестранните ни офиси работят над 400 служители. Почти половината от тях са ситуирани в централния офис в България. Предвид спецификата на бизнеса, основното ядро специалисти са спедитори. Разбира се, като всяка компания оперираща с голям размах, и в „Гопет Транс” са обособени търговски и административни отдели. През последните години изключително бързо се развива ИТ отделът, чиято задача е да се справи с предизвикателствата на бързоразвиващите се технологии. Ние не сме ориентирани към подбор на точно определени специалисти. Хората ни са с различен бекграунд – от филолози до финансисти. Обединяват ни страстта към работата и желанието да се развиваме заедно с компанията в транспортния и логистичен бранш. Това е един от най-динамичните и бързоразвиващи се сектори в страната и предоставя възможност за  придобиване на широки познания, свързани с макро и микроикономическата обстановка в Европа и света.  Освен това, ние в „Гопет Транс” сме ориентирани към развиване на зеления транспорт с цел спестяване на вредните емисии и повишаване на екологичната култура на клиентите и служителите. За изминалата година са прехвърлени 60 000 тона товари от сухопътен към интермодален транспорт. Гордеем се, че сме първата българска компания, която организира интермодален влак.

    В офисите ви извън България екипите се ръководят от българи или доверявате бизнеса си на локални ръководители? 
    Различно, не бих казала, че следваме един утвърден модел. Доверието да управляват офиси в чужбина имат колеги, които са способни да организират и ръководят бизнес процесите съгласно фирмените ни ценности и морал, постигайки успех благодарение на местни екипи от талантливи служители. 

    Планирате ли да се разраствате и да търсите нови служители? 
    През последните няколко години бизнесът на компанията  е нараснал неколкократно, което, разбира се, е свързано с наемане на нови служители и развиване на настоящите такива. Постоянно наемаме хора, които преминават през различни етапи на обучение и се подготвят да посрещнат нуждите на бизнеса. Впоследствие част от тях се насочват към административните отдели, а останалите избират спедицията за свое призвание. В заключение мога да обобщя, че процесът на подбор е постоянен и много важен в дейността на компанията. 

    Имате ли проблем с намирането на хора? 
    Предвид международната дейност на „Гопет Транс” и работата с множество европейски компании владеенето на английски език е наложително, а ползването на втори западен език е желателно. Привличането на кандидати с необходимите езикови познания и мотивация да се развиват в този динамичен сектор може да бъде понякога предизвикателно.  Професията „спедитор“ не е добре позната в страната и не се радва на огромен интерес от страна на търсещите работа. Популяризирането на спедиторската дейност и нейното по-добро познаване ще открие нови хоризонти към кандидатите за работа. Професията е изключително интересна и е свързана с познаване на икономическата обстановка на пазарите, на които се оперира, познаване на конкурентната среда, нуждите на клиентите и притежаването на умения за планиране и прогнозиране на бизнес активностите. 

    Кои са приликите и разликите при търсенето на хора в различните страни, на които оперирате?
    Може да отличим следните особености в различните страни. В Полша хората са много по-мобилни, склонни са да пътуват доста от/до работното място, дори да сменят местоживеенето в кратки срокове при добро предложение. Младите кандидати са много взискателни към средата и възможността за придобиване на професионални качества и опит, държат на добрата организация и дисциплина. Логистичният бранш в Полша става все по-атрактивен и популярен, затова и интересът от кандидатите е по-голям в сравнение с България и Румъния.
    В Румъния пък ключово се оказва местоположението на офиса, както и първоначалното възнаграждение, за сметка на останалите фактори при вземане на решение за смяна на работата.
    Общото е, че за всички националности са важни средата, взаимоотношенията на работното място, възможността свободно да изразяваш мнение и да намираш баланса между личния и професионалния живот. 

    Транспортният бизнес е сред бързоразвиващите се у нас. Кои са факторите, които се отразяват положително на развитието на сектора, и кои са основните пречки, които срещате? 
    Икономическият ръст, повишената покупателна способност и развитието на технологиите са сред основните фактори, които се отразяват положително върху транспортния сектор. Предизвикателствата са свързани с динамиката и промените във веригите на доставки, нарастващия дял на електронната търговия и триизмерните технологии, геополитическите промени, както и промяната в цените на горивата. Всичко това налага бърза адаптация и търсене на подходящи транспортни решения. Конкурентната среда на нашия регион трябва да се справя с определени трудности, като инфраструктурата, липсата на ясна стратегия за развитие и прилаганите административни мерки в управлението на сектора. За общите европейски пазари сериозно предизвикателство са различните видове ограничения, които от година на година стават все повече: трудово-правни, екологични и технологични. 

    Какви са Вашите очаквания за сектора? 
    Ако си представим, че икономиката на даден регион е един организъм, то транспортът е кръвоносната й система, пулсът на икономиката. При икономически ръст и подобряване на показателите това рефлектира чрез транспортния сектор върху цялата верига на доставки. Същото важи и при влошаване на икономическите показатели. Иновациите и бързото развитие на ИТ сектора, конкуренцията и променящите се изисквания, безспорно ще допринесат за повишаване качеството на предлаганите услуги. Голямото търсене, промяната в структурата и организацията на транспортните решения ще привличат все повече талантливи специалисти. Оптимист съм за бъдещето, вярвам, че предстоят интересни, вълнуващи промени, които ще направят сектора по-атрактивен за избор на професионално развитие и кариера. 

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 3 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 4 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 6 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 8 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк