Страната ни изпреварва страни като Германия и Великобритания, показва класация на Colliers
България заема челната позиция измежду 10 избрани европейски държави по критерий привлекателност за автомобилната индустрия. Това се вижда от проучването на Colliers и Аутомотив Клъстер, проведено през втората половина на 2016 сред представители на съответната индустрия в страната.
Карта на автомобилната индустрия в България (За да видите картата в по-голям размер, моля кликнете на нея)
В класацията, създадена за целите на проучването, освен България участват и Румъния, Унгария, Полша, Чехия, Испания, Обединеното Кралство, Италия, Франция и Германия.
Друго, което се вижда от доклада на Colliers и Аутомотив Клъстер, е че в България са налице около 100 големи компании, които произвеждат компоненти за почти всеки бранд от международната автомобилна индустрия. По-голямата част от тях са първо, второ и трето ниво доставчици, като в държавата има един производител със завод за сглобяване.
Ключови параметри по региони
Компаниите за развойна дейност са фокусирани върху подобряването на автоматизацията при производство, както и върху проектирането на съвременни електронни системи. Разположени са във всички региони на България, като Южна България регистрира по-голяма активност. В индустрията има над 33 000 заети. Приходите, генерирани от компаниите в този сегмент за 2015 възлизат на 1,55 млрд. евро и съставляват 3,5% от БВП на страната.
Компаниите, участвали в проучването, определят като основни предимства на България ниските разходи за труд (50%), членството ни в ЕС, както и близостта до клиенти и производители, се нареждат на второ място по важност за 45% от респондентите, следвани от данъчните облекчения при развиване на дейност в общини с висок коефициент на безработица (36%). Сред критериите са и ниските разходи за недвижими имоти и за електричество, наличието на валутен борд, достъпност и качество на работната сила.
Предизвикателствата пред бизнеса, които са идентифицирани, са липсата на достатъчно квалифицирана работна сила – проблем за 35% от споделилите мнение, бюрокрацията се нарежда на второ място (22%), неефективната съдебна система (13%), наред с тях корупцията, недостигът на големи клиенти и фактът, че голяма част от доставчиците се намират зад граница.
Проучването на Colliers и Аутомотив Клъстер разглежда и типа на площите, използвани от автомобилната индустрия – собствени/реновирани, наети, строени по поръчка/притежавани или строени по поръчка/наети. Повече от половината запитани се помещават в собствени / реновирани фабрики. Една пета от анкетираните използват притежавани, строени по поръчка, сгради.
С оглед на перспективата все повече да нараства търсенето на електрически и екологични автомобили, Colliers изследва и въздействието на тази тенденция върху автомобилната индустрия в България. Всеки четвърти отговорил на анкетата счита, че това развитие ще способства разрастването на бизнеса му, 36% са на мнение, че няма да повлияе върху дейността им, а едва 5% го възприемат като заплаха.
Представителите на автомобилната индустрия, участвали в проучването, прогнозират по-добро представяне на държавата в макроикономически аспект, постигане на по-високи приходи през тази година, увеличаване на числеността на персонала, повишаване на инвестициите в оборудване и разширяване в рамките на текущото местоположение. А това, което е необходимо за целта са повече инвестиции в обучение, по-тясна връзка между образованието и бизнеса, и развитие на инфраструктурата в съответствие с нуждите на индустрията.