събота, 20 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4803 прочитания

    Почива ли на кредит българинът?

    Българите все повече финансират повишаването на стандарта си, отколкото закрепването на бюджета, казва Ралица Захариева, директор „Маркетинг и комуникации” на „БНП Париба Лични Финанси“
    09 юни 2017, 11:25 a+ a- a

    Ралица Захариева, директор „Маркетинг и комуникации“, БНП Париба Лични Финанси

    Предстоят летните отпуски. Финансирането на почивката или екскурзията с потребителски кредит е възможност, от която се възползват все повече хора в България. Средният размер на тези кредити е 2 823 лева по данни на БНП Париба Лични Финанси за периода ноември 2016 г.-април 2017 г. „Това е значителен ръст от 32% в сравнение с предходните шест месеца, когато средният размер на кредитите за пътуване беше 2 141 лева“, коментира за Economy.bg Ралица Захариева, директор „Маркетинг и комуникации“ в компанията. Българите все повече финансират повишаването на стандарта си, отколкото закрепването на бюджета до следващата заплата. Това е знак, че доходите растат, потреблението се повишава и че икономиката постепенно се възстановява.

    Вижте какви други тенденции в потребителското кредитиране в България очерта Ралица Захариева:

    Г-жо Захариева, последните данни на БНП Париба Лични Финанси показаха, че българите теглят все по-големи суми, които влагат в нови проекти и повишаване стандарта на живот. Смятате ли, че тази тенденция е устойчива и ще продължи?

    Ралица Захариева е директор „Маркетинг и комуникации” на „БНП Париба Лични Финанси”, България. Тя заема тази позиция от 2008 насам. Преди това е била маркетинг директор в „Интеркарт Файнанс” АД, маркетинг мениджър в „Транскарт” АД и продуктов мениджър „Банкиране на дребно” в „Хебросбанк”. Притежава магистърска степен по „Икономика” от УНСС София и бакалавърска степен по „Социални дейности” от Варненски свободен университет.

    Според данните от последното издание на обзора ни „Потребителският кредит на българина“ има ръст на средната стойност на молбите за потребителски кредити за ремонт на дома и за покупка на коли и обзавеждане. Средният размер на молбите за ремонт нарасна с 12% от 4 618 лв. през периода ноември 2015 г.-април 2016 г. до 5 168 лв. през последните 6 месеца. Тенденция за ръст се наблюдава и при потребителските кредити за покупка на употребяван автомобил. През изминалите 6 месеца средният размер на молбите се повиши с 5,9% и достигна 5 567 лв. В периода май-октомври 2016 г. той беше 5 258 лв.

    В същото време отбелязваме значителен спад на средния размер на молбите за потребителски кредити за пари в брой и плащане на сметки. В периода май-октомври 2016 г. хората кандидатстваха за кредити за пари в брой със среден размер 3 426 лв. През последните 6 месеца той се понижи до 2 732 лв. или с 20.25%. Размерът на запитванията за кредити за плащане на сметки се понижи със 17,4% от 2 440 лв. през май-октомври 2016 г. до 2 016 лв. през ноември 2016 г.-април 2017 г. През последните 6 месеца умерен спад от 170 лв. в сравнение с май-октомври 2016 г. отбеляза и средният размер на молбите за обединяване на задължения, като достигна до 6 480 лв.

    Според нас това е положителна тенденция, тъй като ръстът на средната стойност на кредитите за реализация на големи проекти показва, че българите все повече финансират повишаването на стандарта си, отколкото закрепването на бюджета до следващата заплата. Това е знак, че доходите растат, потреблението се повишава и че икономиката постепенно се възстановява.

    Вероятно е този тренд да се запази. Последните данни на НСИ за първото тримесечие на годината показват ръст от 3,5%. Освен това и български, и международни институции предвиждат, че БВП и заетостта ще продължат да растат. За тази и следващата година Европейската комисия прогнозира ръст на икономиката малко под 3%, а се очаква, че през 2018 г. безработицата ще намалее до 6,3%, което ще бъде рекордно ниско ниво за България.

    Планирате ли някакви нови продукти или схеми за кредитиране с оглед на тази тенденция?

    За нас водещо е да предложим колкото е възможно по-удобни решения на клиентите за пазаруване и финансиране на проекти. Като част от тази политика разработихме и пуснахме на пазара кредитната карта на БНП Париба Лични Финанси, България. Мога да кажа, че този продукт се представя много добре на силно конкурентния български пазар, на който има 21 издатели на карти. Данните показват, че всеки ден се използват повече от 22 000 от нашите карти, а на всеки час се правят 40 трансакции. Около 38% от плащанията са безконтактни.

    През тази година фокусът ни ще бъде подобряване на клиентското изживяване онлайн. Преди броени дни пуснахме новия ни уеб сайт, който е „виртуален магазин за кредити“. През него хората могат много бързо и удобно да открият точния продукт за финансиране на своите планове и да кандидатстват буквално за няколко минути. Предстои да бъдат добавени и нови функционалности, които допълнително ще улеснят клиентите.

    Работим и по подобряване на комуникацията с хората в социалните медии, които за нас са много важна точка за контакт. В момента разработваме и внедряваме система, с която чувствително ще оптимизираме процесите.

    Успяват ли българите да плащат вноските си по кредитите и има ли риск ръстът в размера на теглените суми и увеличаването на кредитирането да доведе до ръст на „лошите кредити“? Какви са цифрите за „лошите кредити“ към момента?

    Според нашите наблюдения все повече хора могат успешно да обслужват кредитите си. Ръстът на заетостта и доходите дават сигурност и все по-малко клиенти изпитват затруднения при изплащане на заемите си. Това се потвърждава и от статистиката на БНБ, която отчита устойчива тенденция за спад на обема на така наречените „лоши кредити“.

    В тази връзка ще ви дам един пример. Към момента БНП Париба Лични Финанси, България е с най-добри показатели по отношение на стойността на риска и разходите, свързани с него, откакто компанията развива своята дейност. По отношение на клиентите ни, от 100 души, взели стока на изплащане, 97% без проблем обслужват своите задължения.

    Какви хора най-често теглят кредит – на каква възраст, с каква професия?

    Като една от най-големите компании в сектора на потребителското кредитиране в България, ние сме изборът на хората от всички възрастови групи, което се доказва от статистиката ни. На възраст 20-29 години са близо 28% от клиентите ни. Други 28% са на 30-39 години, а на 40-49 години са малко над 22% от хората, кандидатствали за потребителски кредити от БНП Париба Лични Финанси, България. Това равномерно разпределение в толкова широки възрастови граници показва, че компанията ни е предпочитан партньор от всички поколения, особено като се има предвид и че почти 19% от клиентите ни са на възраст над 50 години.

    По отношение на трудовата заетост, 64,7% от нашите клиенти работят на трудов договор, а със свободна професия са 14,4%. Това показва, че хората стават все по-отговорни към личните си финанси и искат да имат сигурност преди да изтеглят потребителски кредит, независимо дали става дума за покупка на стоки на изплащане или финансиране на проекти.

    За какво най-често българинът тегли потребителски кредит?  

    Най-често хората търсят финансиране за ремонт на дома, като в периода ноември 2016 г.-април 2017 г. 33,4% от молбите, които получихме, са именно за тази цел. На второ място е обединяването на задължения - с 25% от молбите, а на трето - покупката на употребяван автомобил с 14%. 

    Предстоят летните отпуски. Почива ли българинът на кредит и търсят ли се кредити за финансиране на почивката? 

    В основата на бизнес модела на БНП Париба Лични Финанси, България е да финансираме колкото е възможно повече проекти на клиентите по прозрачен и удобен начин. Един от тези проекти е пътуване и мога да кажа, че хората имат интерес да финансират почивката или екскурзията си с потребителски кредит.

    Данните от нашия обзор „Потребителският кредит на българина“ за периода ноември 2016 г.-април 2017 г. показват, че средният размер на тези кредити е 2 823 лева. Това е значителен ръст от 32% в сравнение с предходните шест месеца, когато средният размер на кредитите за пътуване беше 2 141 лева.

    Какви са очакванията Ви за потребителското кредитиране до края на годината?

    Данните на НСИ показват, че БВП продължава да расте. Добри новини са и ръстът на потреблението и намаляването на безработицата. С възстановяването на икономиката и ръста на заетостта ще се повишат и доходите на хората, те ще станат по-уверени по отношение на личните си финанси и ще потребяват повече. А повишеното потребление ще доведе до ръст на кредитирането. Така че прогнозата ни за пазара като цяло е добра.

    Що се отнася до БНП Париба Лични Финанси, България, очакваме, че новият ни бизнес през 2017 г. ще нарасне с 10%. Тази цифра е много амбициозна предвид повишената активност на участниците в пазара и в условията на прогнозиран умерен ръст на българската икономика. Основни двигатели на ръста ще бъдат развитие на продукта кредитна карта и прилагане на добрите практики за стимулиране на използването му. Влияние ще окаже и по-широкото проникване на потребителския кредит в онлайн магазините на нашите търговски партньори. За нас фокус ще бъде и модернизирането и ускоряването на онлайн потребителското изживяване при кандидатстване за кредит.

    Разбира се, всичко това няма да бъде за сметка на сигурността на хората. Ние ще продължим да бъдем отговорен кредитор и да отпускаме заеми при ясни условия и с фиксирана лихва и размер на вноската. Това е част от политиката ни на отговорно кредитиране, която следваме от основаването на компанията през 1953 година.  

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 1 ден
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    18 април 2024, 16:05
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    18 април 2024, 15:57
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    18 април 2024, 15:14
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    18 април 2024, 08:29
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство