неделя, 25 февруари 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2795 прочитания

    Запознайте се с българина, който стана шеф на Lenovo за ЦИЕ

    Иван Бозев, изпълнителен директор на Lenovo за Централна и Югоизточна Европа, пред Economy.bg
    05 февруари 2018, 08:57 a+ a- a

    От началото на годината Иван Бозев е изпълнителен директор и генерален мениджър на Lenovo за Централна и Югоизточна Европа. До този момент той беше изпълнителен директор на Lenovo за Югоизточна Европа. Сега Бозев разширява отговорностите си и вече ще управлява PC бизнеса в България, Хърватия, Чехия, Гърция, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения и още шест източноевропейски държави. Иван Бозев има огромен опит в областта на технологиите и технологичните иновации. За Lenovo работи повече от 17 години, като е заемал различни постове в компанията и познава добре различните бизнес модели и потребителски навици в Югоизточна Европа.

    Economy.bg се свърза с Иван Бозев, за да разбере повече за плановете на Lenovо за пазара у нас и в региона.

    Г-н Бозев, в края на миналата година Lenovo придоби компютърния бизнес на Fujitsu. Ще помогне ли тази сделка на компанията да си възвърне лидерството на пазара на компютри?
    Тази сделка е част от дългосрочната стратегия за развитие на Lenovo. Предстои тя да бъде финализирана и одобрена от съответните регулаторни органи. Първата крачка от този план беше придобиването на компютърния бизнес на IBM през 2005, когато бяха обединени китайската експертиза в областта на доставките и заводите със силата и разпознаваемостта на бранда IBM. Още тогава целта беше Lenovo да стане лидер в света на компютрите. Имаше и други придобивания в потребителския сегмент – пример е това на Medion в Германия. Сделката с Fujitsu не е от такова значение за Европа, защото тук тази марка държи едва 2%. Важно е обаче за Япония например, тъй като това е един от големите компютърни пазари в света. Тук е мястото да отбележа, че консорциумът ще запази бранда Fujitsu и ще продължи да продава под тази марка.

    Продажбите на компютри продължават да се свиват в световен мащаб. Как могат производители на компютри като Lenovo да привлекат отново потребителите?
    Всъщност пазарът на компютри отбеляза ръст в ЕМЕА, както сочат последните резултати. Една от причините е имплементирането на нови технологии като изкуствен интелект и добавена и виртуална реалност. Другата е ръстът в геймърския сегмент. Той се развива изключително бързо и бележи сериозен напредък, а именно там технологиите за добавена и виртуална реалност намират най-голямо приложение към момента. Lenovo представи такива аксесоари – очила и хедсети, още миналата година и продължава да развива портфолиото си както самостоятелно, така и в партньорства с продукции като StarWars и глобални играчи като Google.

    Какъв е делът на Lenovo на пазара на компютри у нас и как се развива този пазар в България?
    Вчера бяха публикувани финансовите резултати на компанията за третото фискално тримесечие, което приключи на 31 декември 2017. В региона и в България продължаваме да сме №1. В EMEA, част от чийто пазар са Централна и Югоизточна Европа, бележим двуцифрен ръст от 15% на годишна база.

    Каква е ситуацията на пазара на мобилни устройства? Какъв дял държите в този сегмент у нас и в глобален план?
    Работим последователно и целенасочено върху възраждането на Motorola като солиден бранд на смартфон пазара. През второто фискално тримесечие отбелязахме впечатляващи резултати - в Латинска Америка имаме 62% ръст, в Северна Америка е 61%, в Западна Европа - 71%. Продължихме да растем и през третото фискално тримесечие и резултатите за този период показват, че Латинска Америка остава силно ядро за бизнеса, генерирайки двуцифрен ръст на приходите от 37%. В глобален план сме доставили 5 милиона устройства Moto Z, а процентът на активирани модули е нараснал с 64% спрямо предходната година. Lenovo продължава успешно да утвърждава бранда Moto в Западна Европа с увеличение на доставките от 23% в сравнение със същия период на предходната година. В Югоизточна Европа успяхме за кратко време да се позиционираме на второ място в рамките на 2015 и 2016. През 2017 насочихме фокуса върху трансформацията на моделите и новото продуктово портфолио с марката Motorola. В Европа като цяло приоритет е работата ни с международните телекомуникационни оператори, които продължават да държат лидерските позиции в продажбата на тези продукти. Към момента в България пазарният ни дял е 7%, което ни нарежда в топ 5. Това е впечатляващ резултат, имайки предвид рестарта на бизнеса, който осъществихме с Motorola. Дистрибуцията ни расте всяка седмица, а целите ни са в рамките на следващите две тримесечия да отбележим двуцифрен ръст и да се позиционираме в топ 3 на марките на пазара.

    Към кои устройства на Lenovo в различните сегменти има най-голям интерес на българския пазар?
    В потребителския сегмент на най-голям интерес в момента се радва Lenovo IdeaPad 320. Моделът се отличава с перфектен баланс между цена и качество, а освен това се предлага с богато цветово разнообразие, което дава възможност на клиентите да изразят собствения си стил. Като цяло обаче настолните компютри са предпочитани пред лаптопите.
    В геймърската ни серия Legion най-търсен е моделът Y520. Тази година ще предложим на клиентите си два нови цвята – червен и черен със златен Y.
    В бизнес сегмента абсолютен лидер е ThinkPad. Големите корпоративни клиенти не бяха променяли устройствата си дълго време и сега се наблюдава тенденция на смяна. През есента марката отпразнува 25-ата си годишнина.
    Що се отнася до смартфоните - най-разпознаваема си остава все още Moto G серията на Motorola, която се позиционира в средния клас.

    Кое е специфичното за българския потребител? Как изглежда той в сравнение с потребителите в региона?
    Няма особена разлика в бизнеса с настолни компютри между Западна Европа и страните от нашия регион, в това число и България. Тенденциите са сходни. Навсякъде ThinkPad е бизнес лаптоп №1, а ThinkCenter е настолният компютър, който дава най-нисък процент на технически неизправности изобщо. Геймингът се развива с впечатляващо високи скорости, както вече споменах. Потребителите винаги търсят перфектния баланс между цена и възможности.
    Специфичното при нас е, че по-популярен е потребителският и публичният бизнес за сметка на мащабния корпоративен бизнес, решаван на местно ниво, както е в Западна Европа. В България най-силен остава ритейл каналът, по-слаби са онлайн продажбите.
    Характерно за потребителите тук е, че продължават да предпочитат машини без Windows, а това влияе непосредствено върху пазарната цена.

    Каква е стратегията на Lenovo за пазара в региона, където доходите на хората са по-ниски в сравнение с по-развитите икономики?
    Стратегията ни навсякъде по света е идентична – да предлагаме най-добрите продукти на най-добра цена. Портфолиото ни е изключително богато и има решение за абсолютно всеки – както за тези с по-ограничени възможности, така и за тези с по-големи изисквания. Разбира се, работим много активно с нашите партньори в търговската мрежа и непрекъснато предлагаме атрактивни промоционални решения.

    От началото на годината заемате поста изпълнителен директор на Lenovo за Централна и Югоизточна Европа. Каква е Вашата стратегия за развитие на компанията в региона и конкретно за България?
    Целта ми е да задържим и укрепим лидерските позиции в компютърния бизнес и едновременно с това да наложим марката Motorola в смартфон сегмента. Имаме и големи амбиции в сферата на обработката на големи бази данни, облачни услуги и суперкомпютри. Миналата година Lenovo представи най-мащабното и всеобхватно DCG (Data Center Group) портфолио в своята история, нова програма за партньори и най-големия Intel-базиран суперкомпютър в света. Новите центрове за данни ThinkSystem и ThinkAgile дават на клиентите ни гъвкави решения, които могат да се адаптират към нарастващите нужди на техния бизнес. ThinkAgile например е изцяло ново портфолио от софтуерни решения, изградено върху ThinkSystem платформите. То се адаптира към непрестанно променящите се IT потребности, като премахва излишното усложняване и предлага по-ниска цена. Този бизнес бележи двуцифрен ръст във всички географски региони през изминалото тримесечие.

    Каква е стратегията на Lenovo по отношение на технологии като изкуствен интелект и „Интернет на нещата“?
    Както споменах и по-рано, тези технологии са част от нашата актуална стратегия, тъй като за тях вече не се говори в бъдеще, а в сегашно време. Пример за такъв продукт е допълнителният модул на Amazon Alexa, който се прикрепя към смартфона Moto Z. За съжаление, тази услуга все още не е достъпна на български език, но по света вече е доста популярна. Потребителите определено могат да очакват от Lenovo като технологичен лидер много скоро иновативни и интригуващи проекти с имплементация на AI и IoT.

    Нагоре
    Отпечатай
    Коментари ()
     

    преди 1 ден
    Външно министерство съветва да не пътуваме из Балканите
    Причината са прогнози за влошаване на метеорологичните условия
    23 февруари 2018, 12:58
    Министърът на енергетиката Теменужка Петкова подава оставка
    Тя ще депозира оставката си, за да няма повод за съмнение за сделката за ЧЕЗ в България
    23 февруари 2018, 12:43
    ИКТ секторът у нас с годишен оборот от около 2,5 млрд. евро
    Онлайн продажбите се оценяват на около половин милиард лева
    23 февруари 2018, 11:02
    България на 47-о място в света по привличане на таланти
    София заема 63-а позиция в Индекса на глобалната конкурентоспособност на талантите