При изчисляването на данъчните им задължения ЕК да отчита и как компании като Facebook, Google и Amazon използват личните данни за реализиране на печалба, призоваха евродепутатите
Фирмите ще плащат данъци там, където реализират печалба. Това гласи нов план на Европейския парламент (ЕП) за корпоративните данъци, който отчита дигиталното присъствие на компаниите.
Мерките имат за цел да запълнят празнините, които са позволявали на някои дигитални и глобални компании драстично да намалят данъчните си задължения или да избегнат плащането на данъци в държавите, в които генерират печалбите си. Отчасти тази цел ще бъде постигната чрез предложените референтни показатели, които ще определят дали дадена фирма има дигитално присъствие в някоя държава – членка на ЕС, и следователно подлежи на данъчно облагане.
Парламентът също така иска Европейската комисия да определи тези показатели (като броя посетители или обема на създаденото дигитално съдържание) с цел придобиване на по-ясна представа къде компаниите генерират печалбите си. Личните данни са изключително ценен ресурс, използван от компании като Facebook, Google и Amazon , за реализиране на приходи, но в момента не се включва в изчисляването на данъчните им задължения.
При изчисляването на данъчните задължения на компаниите ще се сумират печалбите и загубите на съставните им дружества във всички държави – членки на ЕС. Впоследствие произтичащите данъци ще бъдат разпределяни между държавите членки в зависимост от това къде са генерирани печалбите. Целта е да бъде прекратена съществуващата практика на компании, които местят данъчната си основа в юрисдикции с ниско данъчно облагане.
След като предложенията влязат в сила, единен набор от данъчни правила ще важи във всички държави членки. Вече няма да е необходимо фирмите да са запознати с 28 отделни национални законодателства и те ще се отчитат само пред единна данъчна администрация.