четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3324 прочитания

    Стамен Янев: България е готова да произвежда автомобили

    Целта ни е част от автопарка на Европа да се прави в България, не само 90% от частите, казва изпълнителният директор на Българска агенция за инвестиции
    21 февруари 2020, 12:38 a+ a- a

    В края на месец февруари 2020 Българската агенция за инвестиции ще връчи своите годишни награди „Инвеститор на година“. Предстои да бъдат отличени най-значимите инвестиционни проекти, реализирани през 2019 в България. Предстоящото награждаване е поводът да се срещнем с изпълнителния директор на Агенцията – Стамен Янев. С него разговаряме за инвестиционния климат в страната, за инвестициите, които България привлече през изминалата година, и за приоритетите за 2020.

    Имаше ли ръст на инвестициите през 2019?

    Г-н Янев, колко и какви инвестиции привлече България през изминалата 2019? С какво ще бъде запомнена годината?
    Ако следваме предварителните данни от БНБ, имаме сериозен ръст в сравнение с 2018. Като цяло следваме един балансиран подход за привличане на инвестиции. Всяка година отчитаме между 1,5 и 2 млрд. инвестиции. Не са толкова завишени данните, както в предходни години или по-скоро преди финансовата криза, но трябва да отчитаме, че и бизнесът е силно динамичен. Понякога можем да направим големи капиталови инвестиции и те реално да не носят добавена стойност в икономиката и същевременно през малки инвестиции да постигаме ефекта „Уау“. Ще дам пример. Ако купиш един апартамент, инвестицията е доста голяма. Но от апартамента не можеш да произведеш ноу-хау, да го транспортираш или да го продадеш на глобалните пазари. Докато с един компютър в днешно време младите хора правят чудеса. И именно това е нашата цел - чрез иновации и чрез високи технологии да се работи на глобалните пазари. Един млад човек с компютър в България може да създаде продукти, които да бъдат продаваеми на световните пазари. Това да генерира огромни средства и печалби, които да бъдат облагаеми в страната. И по този начин да постигаме сериозен ефект. Бюджетът да има средства, младият човек да живее добре в родината си и да подобряваме средата в България.

    Това ли е пътят към устойчив ръст на икономиката?
    Определено. Нашето виждане е, че именно през инвестиции в иновации можем да заемаме лидерски позиции. Неслучайно прогнозите за развитие на икономиката в световен мащаб не са много положителни. Говорим за спад на развитието или забавен темп на развитието през следващите години, но България остава стабилна. Нашите прогнози са, че ще има икономически растеж над 3% на БВП, което говори за устойчиво, балансирано и сигурно развитие на българската икономика. И фактът е, че ние сме задържали цифрите от 2018 като проекти. Имаме 31 сертифицирани проекта през 2019, които са на обща стойност приблизително 0,5 милиарда лева с възможност да разкрият около 3000 нови работни места. Но по-интересното за нас е, че през миналата година стартираха проекти в Северозападна България. Нещо, за което преди известно време само говорихме и хората си казваха, че това е поредното обещание, което няма да се случи. Но истината е, че постепенно такива райони също стават атрактивни както за чуждестранни, така и за български инвеститори. Наблюдаваме и тенденция част от българите, които работят в чужбина, да се връщат.  Те откриват тук сигурност, имат визия за своето кариерно развитие и могат да живеят в нормални условия при своите близки.

    Ще има ли България завод за електромобили?

    Едно от последните мащабни инвестиционни намерения, който бяха заявени към България, е от корейско-китайската компания „Сонго моторс“, която обмисля да построи завод за електромобили у нас. Разкажете ни малко повече за тази инвестиция. На какъв етап е, ясна ли е локацията вече, колко работни места се очаква да разкрие?
    Корейско-китайската компания иска да стартира производство на електрически автомобили в България и първата стъпка бе да идентифицира адекватния партньор от страна на държавата, който да съдейства за реализацията. БАИ, чийто основен предмет на дейност е да подпомага реализацията и осъществяването на инвестицията в България, подписа меморандум. Тепърва предстоят следващите стъпки. Междувременно бяха идентифицирани няколко основни локации, които могат да покрият нуждите на инвеститора. Към настоящия момент все още няма взето решение къде ще бъде реализирана инвестицията. Предстои в скоро време да бъде регистрирана и българската компания на чуждестранните партньори, защото те са в партньорство на компании от различни държави. Хубавото е, че италианска компания е взела лиценз от китайско-корейската компания да оперира целия бизнес за Европа. Така че България се позиционира като основна база за този тип електроавтомобили. Следващите години вероятно ще има сериозен бум на търсенето на електрически автомобили. Виждате, че в голяма част от европейските столици започна процес на забрана на ползването на двигатели с вътрешно горене и тази тенденция очевидно ще се засилва. 

    Кои бяха някои от най-големите инвестиционни проекти през 2019?

    Какви други значими проекти сертифицирахте през изминалата година?
    За нас, като хора, които са работили по всеки един проект с голямо желание и ентусиазъм, е трудно да приоритизираме или фаворизираме някой от тях. Но мога да спомена голяма част от проектите, които се реализираха в индустриална зона „Божурище“. Откриването на завода на VOSS Automotive в Ловеч. Нещо, което ни кара да мислим, че в Ловеч отново може да бъде продължено развитието на автомобилната индустрия. В Пловдив откриването и последвалото разширяване на производствената база за врати за самолети на „Латекоер“ ни дава възможност да развиваме авиоиндустрията. Не мога да пропусна и Lufthansa, които почти през година-две разширяват своята база и към настоящия момент са най-голямата европейска база за поддържане на самолети. Това пък ни дава основание да смятаме, че и на други места в страната могат да се локализират такъв тип бизнеси.

    Връщайки лентата, мога да спомена и „Кока-Кола“. С откриването на новата си производствена мощност, голяма част от техните продукти за Източна Европа ще се произвеждат в България. Също така бих споменал и IT компанията VMware, които направиха огромна парична инвестиция. Обикновено IT компаниите имат по-ниски капиталови инвестиции, като инвестират най-много в човешкия капитал. Докато тук виждаме както огромно капиталовложение, така и инвестиция в човешки капитал. По този начин ще бъде оформен един сериозен център за развитие на високите технологии.

    На „Каолин“ връчихме скоро сертификат, Aurubis заяви инвестиционно намерение за 260 млн. лв. в подобряване и развитие на производствените си мощности.

    Всичко това говори, че към настоящия момент стоим много добре на инвестиционната карта и България е едно добро място за правене на бизнес. 

    Как са разпределени инвестициите на картата на България?
    По-голямата част са извън София. Разбира се, една част е в близост до София, което малко изкривява картината. Но за нас винаги е било приоритет една част от инвестициите да излизат извън столицата. Виждате, София като голям град привлича доста голяма част от инвестициите, особено в сферата на високите технологии и IT индустрията.

    Ще привлече ли България голям автомобилен производител?

    Готова ли е България за голям автомобилен производител?
    Да. Продължаваме да сме атрактивна дестинация за производство на авточасти, но нашата основна цел е в България да се произвеждат автомобили, електроавтомобили, автобуси и електробуси. Целта ни е част от автопарка на Европа да се прави в България, не само 90% от частите.

    Мисля, че е настъпил етапът, в който да заявим смело и уверено, че можем да произвеждаме автомобили в България. Няма развита икономика без автомобилопроизводител.

    А какво стана със сделката с VW?
    Към настоящия момент няма окончателно решение, което ни дава увереност, че ние все още стоим на картата и сме в позиция да направим необходимото, за да привлечем инвестицията в България.

    Аз не искам да го приемаме като загубена или спечелена битка. Уроците, които научихме от преговорите с един от най-големите автомобилни гиганти и с неговите консултанти, ни дават увереност, че дори сделка да не се случи, е дошъл моментът, в който рано или късно тук ще има производство на автомобили. А това го свързваме с развита икономика. Нещо, което през последните години се доказва със стабилния и балансиран икономически растеж. С това, че има и много сериозен износ от страна на България към други държави. През 2019 се отчита огромен ръст на износа, което в голяма степен е резултат от реализирана продукция от страна на чуждестранни инвеститори в България. Всички части, които са произведени за автомобилната индустрия, се изнасят. И това води до този положителен баланс в търговското салдо на България. 

    Кои страни инвестират най-много в България и как коронавирусът се отразява на инвестиционните намерения и икономиката?

    Има ли промяна в профила на инвеститорите, които привлича България през последните години?
    За нас един от основните и важни инвеститори е Германия. Държава, която е силно индустриална, един от моторите и основен контрибутор в хазната на Европейския съюз. С утвърдени позиции в сферата на високите технологии и автомобилната индустрия. Остава и интересът от други европейски държави. 

    Ще привлече ли България и голяма инвестиция от Китай?
    По отношение на китайските инвестиции все още нямаме инвестиция с мащаба, който бихме искали. Вероятно и това много скоро ще се случи. Но пък ситуацията с коронавируса поставя въпроса доколко една голяма част от произведените в Китай компоненти и елементи могат да намерят своята реализация. Затваряйки границите си, Китай остави света без достъп до своята голяма производствена фабрика. И в този ред на мисли всеки един инвеститор може би ще започне да преосмисля концетрацията на даден тип дейности в определени държави. Аз виждам в това една възможност китайски компании да разположат част от производствените си мощности в България или в Европа, за да имат по-голяма възможност за „жонглиране“, ако нещо не се случва в даден район.

    Как коронавирусът се отразява на българската икономика?
    Започвам да чувам, че определени компании, които разчитат на доставки от Китай, започват да изпитват трудности със своите поръчки. Надявам се тази криза да не се отрази силно на българската икономика. Не мога да преценя доколко всяка компания в България е зависима от доставки в Китай, но при положение, че нямаме толкова големи инвестиционни позиции към Китай, може и да не се отрази сериозно. Но може да рефлектира в други бизнеси. Факт е, компании започнаха да мислят за правене на джойнт венчъри, за производство на даден тип медикаменти в България, включително и на маски. Отделно други компании поглеждат към България като възможност да изнесат на сигурно място част от производствените си мощности.

    Какви проекти предстои да бъдат сертифицирани?

     Какви проекти предстои да сертифицирате тази година?
    Към настоящия момент доста компании са заявили интерес за сертифициране. Имаме приблизително 90 проекта, по които работим, отново в сферите, които споменах. Работим активно, за да подобряваме тези цифри и да привличаме още по-интересни проекти. Наскоро страната ни спечели награда от Capital Finance International за най-добър екип, промотиращ инвестиции. Реално в България е екип номер едно в Източна Европа за промотиране на инвестиции. И през изминалата година доказахме, че страната ни, като правителство и като администрация, може да отговори на нуждите на всеки инвеститор. Големият инвестиционен екип е създаден от Министерство на икономиката, събирайки най-добрите експерти, министри, зам.-министри от другите ведомства. Резултатът беше ясен – България е на финал с много по-голяма държава, за да привлече сериозна инвестиция в автомобилната индустрия.

    Какви мероприятия и инициативи, с които да привлечете инвеститори, сте предвидили за 2020 година?
    Надяваме се тази година да реализираме доста мероприятия извън България, свързани с промотиране на страната ни като инвестиционна дестинация. Планирали сме участие на много инвестиционни форуми. Очаква ни една много активна година. Завършваме и много промоционални и рекламни материали, с които се представяме пред други държави и чуждестранни инвеститори.  

    Запазва ли българия своите конкурентни предимства на инвестиционната карта на света?

    Кои са най-големите ни конкурентни предимства в момента? 
    В голяма степен ние сме добре балансирана икономика. Силната ни част е свързана с това, че България е една от държавите в ЕС, която може да предложи най-голям интензитет на държавна помощ. Същевременно тук все още може да бъде намерен много качествен талант на разумна цена. Например стандартът на живот на един ИТ специалист тук е много по-добър, отколкото на негов колега в Германия. Или накратко – основното ни предимство е, че осигуряваме добър талант на разумна цена, с възможност инвестицията да бъде подкрепена от държавата по най-добрия начин. 

    Все така ли ще разчитаме на ниските възнаграждения на труда като стимул за инвеститорите? В ИТ сектора например заплатите продължават да растат и това със сигурност оказва влияние на новите инвестиционни намерения.
    Затова заедно с Министерство на икономиката разсъждаваме в посока на допълнителни стимули за отделните индустрии. Неслучайно правителството от началото на мандата говори за намаляване на административната тежест.  Инвестира се все повече в по-добре изградена социална и физическа инфраструктура и в образование. Аз мисля, че ИТ секторът ще продължи да се развива положително. През последните години говорим за 25-30% ръст на индустрията. А и ние традиционно сме силни в сфери като ИТ и математика и виждаме, че възрастта на ИТ специалистите е все по-ниска.  Факт е, че през последните 5 години България от аутсорсинг дестинация и от това да пише код за големи софтуерни компании, вече разработва собствен софтуер. Българските специалисти натрупаха опит и вече пишат софтуер под собствен бранд, който може да се продава на големите компании на световните пазари.  Така че еволюцията от аутсорсинг към сорсинг дестинация е в своя прогрес и аз съм уверен, че ние ще запазим своята табела като водеща ИТ дестинация.

    За предстоящия конкурс „Инвеститор на годината“ и сферите, в които се инвестира най-много в България

    Предстои да връчите наградите „Инвеститор на годината“, които ще отличат най-значимите инвестиционни проекти, реализирани през 2019. Колко проекта са номинирани и от кои сектори?
    Тази година имаше засилен интерес към конкурса „Инвеститор на годината“. 2019 беше динамична година. Открихме много нови заводи и производствени мощности, което показва, че конкурсът е оспорван. Участваха над 80 компании, като голяма част от тях са свързани с производството, автомобилната индустрия, IT сектора, здравеопазването, хранително-вкусовата промишленост. Области, които традиционно в последните години привличат голям инвеститорски интерес и за нас те са били изцяло приоритетни. Най-вече автомобилната индустрия, чрез която постигаме три основни неща: въвеждането на иновации в България, даване на възможност за развитие на младите таланти и принос за заобикалящата среда със своите политика за корпоративна социална отговорност. Така че всичко това за нас е важно и отговаря на поставените ни приоритети да работим за развитието на българската икономика и подобряване качеството на живот в България.

    Кога ще бъдат връчени наградите?
    Награждаването ще бъде на 27 февруари от 18:00 часа. Това е единствената държавна награда, която се дава на бизнеса. Има много церемонии по връчване на награди, но голяма част от тях се провеждат от браншови и работодателски организации, от бизнес медии и т.н. Чудесно е, че има повече такива конкурси, с които да дадем заслуженото на всеки, който е допринесъл за развитието на българската икономика. Ние сме горди, че този конкурс продължава и това е 14-тата поред церемония. Мисля, че създадохме добра организация и разпознаваемост на конкурса. Все повече компании проявяват интерес. Дори компании, които не са работили с Българска агенция за инвестиции, но по някакъв начин считат, че и те са направили някакъв тип инвестиция, която може да бъде отличена с награда. В голяма степен конкурсът обръща внимание и отличава производствените компании. Не можем да не отчетем и компаниите, които са в сферата на високите технологии, стартиращите компании - там също даваме поощрителна награда. Но петте основни награди на „Инвеститор на годината“ са свързани с това да отличим инвестицията в иновативен бизнес, инвестицията в човешки капитал, инвестицията „на зелено“, инвестицията в разширяване на бизнес и най-голямата награда - „Инвеститор на годината“.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 4 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 5 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 7 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 9 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк