събота, 20 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11102 прочитания

    Имате проблем с кредит?: Ако временно загубим приходите си и имаме ипотечен, потребителски кредит или кредитна карта, какво да направим?

    18 февруари 2009, 14:08 a+ a- a

    Комуникирайте с финансовата институция. Бъдете честни с нея за причините, довели до временната ви неплатежоспособност, съветват финансовите специалисти. При проактивно поведение ще ви бъде предоставена възможност да решите проблема и да запазите прозрачността в отношението кредитор-кредитополучател.


    Най-добре е клиентът да комуникира с банката

    Милка Тодорова
    директор „Банкиране на дребно”
    ПИБ


    В случай че кредитополучателят изпадне в ситуация, която не му позволява да погасява временно кредитните си вноски, хубаво е да се обърне към банката, да се свърже с обслужващия го кредитен специалист и обективно и честно да му обясни причините. Винаги търсим възможност да помогнем на клиента по начин, възможен за банката и удобен за него. Съществуват различни видове отстъпки, които зависят от характера на неплатежоспособността. Възможно е преструктуриране на задължението – овърдрафт да стане кредит с месечни вноски или въвеждане на определен гратисен период. При всички случаи обаче най-добре е клиентът да комуникира с банката.

    Няма заплаха, свързана с плащанията

    Никола Бакалов
    директор „Картови разплащания”
    ПИБ


    На фона на финансовата криза в България не можем да говорим за заплаха, свързана с плащанията по кредитни карти. Причината за това е, че у нас общият обем на кредитните лимити е пренебрежимо малък, а броят на издадените кредитни карти все още не е голям. В момента кредитните карти в страната не надхвърлят 800 000, което прави по една карта на петима души. За сравнение - в Европа средният им брой е над 1 карти на активен гражданин (бел. ред. - трудово зает гражданин на възраст над 18 години), а в Америка - около 2-3 карти. Ниският брой на издадените кредитни карти в България дава предпоставка за ръст в бъдеще, въпреки че в момент на криза този процес няма да се наблюдава осезаемо в следващата година.

    Клиентът да обсъди възможностите за предоговаряне

    Илиян Райчев
    началник-управление „Клонова мрежа”
    Пощенска банка


    Ако даден клиент изпита затруднения при погасяването на задълженията си, препоръчваме да се свърже с представител на банката, за да обсъди с него възможностите за предоговаряне, преди да изпадне в просрочие.
    При закъснение в договорените срокове на изплащане на кредита банката ни търси връзка с клиента, за да се установят причините за закъсненията и да се потърси начин за решаване на проблема.
    Вариант е банката да се обърне към поръчителя, който е солидарно отговорен длъжник по кредита. Това означава, че в случай на неизпълнение от страна на основния длъжник банката може да поиска изпълнение на цялото задължение от когото и да е от длъжниците, в това число и от поръчителите.

    Стремим се заедно да решим възникналите проблеми

    Рени Пейчева
    ръководител-отдел „Банкиране на дребно”
    ПроКредит банк

    В случай че финансовото състояние на даден кредитополучател се влоши и клиентът изпитва временно затруднение да връща заема си, първото нещо, което правим, е да се срещнем с него и да открием причините за това. Те могат бъдат обективни – промяна в семейното положение, промяна на работата или невъзможност за осъществяване на даден проект.
    Когато клиентите ясно декларират тяхната готовност да продължат конструктивните взаимоотношения с банката, заедно се стремим да решим възникналите проблеми. Стараем се да намерим начин да избегнем вземането на административни мерки. Например в случай че кредитополучателят не може да изплаща кредита си, банката може да разгледа възможността за разсрочване на кредита в съответствие с настоящото финансово състояние и възможностите на клиента. Стремим се да работим в интерес на развитието на честни и прями взаимоотношения с нашите клиенти.

    Обсъждаме варианти за евентуално разсрочване на кредита

    Галя Маринова
    ръководител отдел „Продукти”
    Сибанк

    Клиентът е длъжен да информира банката кредитор за всяка промяна, свързана с неговото финансово състояние. При настъпване на събитие, водещо до забавяне или пълно неплащане на месечните плащания по кредита, банката кредитор инициира среща с длъжника с оглед разрешаване на проблема. Възможно е обсъждане на варианти за евентуално разсрочване на кредита или дори приемане на допълнителни гаранции - недвижима собственост или гарант.

    Най-доброто, което може и трябва да направи клиентът, е да посети банката

    Димитър Иванов
    мениджър „Кредитни продукти”
    Societe Generale Експресбанк


    Целта на банката, отпускайки даден кредит, е да запази прозрачността във взаимоотношенията си с клиента, т.е. да бъдат спазени поетите и от двете страни ангажименти, записани в договора, и кредитът да бъде нормално погасен от клиента. Разбира се, възможни са ситуации, в които клиентът да изпадне във временна неплатежоспособност в резултат на неочаквано за него събитие. В тези случаи най-доброто, което може и трябва да направи, е да посети банката и да я информира за своите затруднения, за да могат заедно да намерят най-добрия и за двете страни изход. Той със сигурност е нормалното погасяване на кредита, без да се стига до принудително изпълнение срещу ипотекираното имущество или съдебна намеса. В зависимост от конкретния случай е възможно да се даде определен гратисен период, да се удължи срокът на кредита и др.

    Приоритетната задача е да се търси възможност за възвръщане на приходите

    Петър Петров
    директор „Управление на риска”
    TBI Credit

    Приоритетната задача на всеки, чиито приходи са редуцирани по някаква причина, е да търси възможности за компенсирането им. Естествено е това да изисква определено време, като в рамките на този период най-доброто, което е в състояние да направи, е да оптимизира своите разходи. Именно в този смисъл при финансови затруднения клиентът следва да се обърне към своите кредитори и да потърси възможности за намаляване на месечните разходи по обслужване на кредитните си задължения. Сигурен съм, че всеки кредитор би приветствал това поведение или най-малко би подходил с разбиране. Най-грешният подход в подобни ситуации е длъжникът да преустанови контактите си с кредитора или да демонстрира незаинтересованост. Такова поведение не оставя много възможности за реакция от страна на кредитора.

    Проактивното поведение демонстрира, че клиентът има желание да изплати кредита си

    Васил Чалашканов
    изпълнителен директор
    БНП „Париба”


    На първо място препоръчваме клиентът да ни се обади и да ни уведоми за промяната и за евентуални забавяния на вноските му. Едно такова проактивно поведение ще демонстрира, че клиентът въпреки затруднението има желание да изплати кредита си. Втората ни препоръка е клиентът активно да си търси нова работа, за да има възможно най-скоро сигурни месечни доходи. Той може да се обърне към нас и да поиска допълнително разсрочване на кредита си за по-дълъг период, като по този начин ще намали размера на месечната си вноска. В допълнение предлагаме на нашите клиенти доброволна застраховка (т.е. не е задължителна) „Сигурност на плащанията”. Тя покрива рискове като временна или трайна загуба на трудоспособност, като в случай на застрахователно събитие застрахователят изплаща оставащите вноски по кредита вместо клиента. Застраховката покрива и риск от загуба на работа (ако клиентът бъде уволнен/съкратен). Тогава застрахователят поема до 6-месечни вноски по кредита, като отново препоръката е клиентът активно да си търси работа.

    Колкото по-рано се идентифицира проблемът, толкова по-лесно може да се намери решение

    Теодор Маринов
    изпълнителен директор
    Interlease


    В случай че загуби източника си на приходи, препоръчително е клиентът да се свърже с лизинговата компания, за да се обсъдят варианти за разсрочване или предоговаряне на лизинговите условия. Колкото по-рано се идентифицира проблемът, толкова по-лесно може да се намери работещо решение.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 18 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 19 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 1 ден
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 1 ден
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 1 ден
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 2 дни
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство