петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12995 прочитания

    „Булпрос“: Следващата цел пред нас е разрастване към Варна и Бургас

    Как една българска компания успя да придобие две немски дружества за година и половина и какви са плановете й за развитие у нас - изпълнителният й директор Ивайло Славов пред Economy.bg
    23 януари 2017, 10:41 a+ a- a

    „Булпрос” стартира през 2010 с екип от пет души и шест години по-късно успява да се разрасне до 900 служители, разположени в 14 различни локации глобално. Компанията предоставя услуги в областта на ИТ аутсорсинга и разработването на софтуер.
    „Булпрос“ беше определена като най-бързо растящата технологична компания в България през 2016 в класацията на Deloitte за най-бързо растящите фирми в Централна и Източна Европа – Fast 50. Германският пазар генерира над 70% от приходите на компанията. През 2015 тя придобива дялове в германската innotec Marketing, а в края на 2016 присъединява и немската компания GBS, която предоставя решения за информационната сигурност. За 2016 спрямо 2015 предварителните данни отчитат ръст от 75% в приходите. Освен в София и Пловдив „Булпрос” има офиси и в Германия, Полша, Румъния и САЩ. В края на 2015 компанията привлече като инвеститори фондовете BlackPeak Capital, Neveq II и германски банкер, които са вложили общо 3.5 млн. евро за последните две години.

    Как една българска компания успя да придобие две немски дружества в рамките на година и половина, какви са плановете й за развитие на местния и на международния пазар, българите или германците се управляват по-лесно и какво е бъдещето на аутсорсинга – Economy.bg разговаря с изпълнителния директор на „Булпрос“ Ивайло Славов.

    Ивайло, каква беше 2016 за „Булпрос“?
    2016 беше предизвикателна за нас. Създадохме нови бизнеси, имаше преструктурирания, пораснахме отново. Беше интересна година.

    За новата придобивка в Германия

    Имахте планове за нови придобивания. Реализираха ли се те?
    Не бяхме предвидили чак толкова масивен ръст от гледна точка на придобиванията. Дългосрочната стратегия на компанията включва три важни приоритета: „облачни“ услуги, дигитална трансформация и информационна сигурност. С портфолиото, което имахме, бяхме добри в първите две области, но не бяхме толкова напреднали с информационната сигурност. Успяхме да привлечем немската GBS, която е специализирана в тази сфера. Така по трите основни приоритета, които виждаме като стратегически за нас, сега имаме силни компании при нас. GBS е фирма с 16-годишна история, която има около 12 млн. евро оборот. Придобихме компанията за сума от близо 11 млн. евро.

    Как новата придобивка се вписва в плановете ви за растеж?
    Вписва се перфектно в плановете ни за растеж, защото ни дава още един поглед към германския пазар, който е силен пазар за нас. Компанията работи на английския, на канадския и на американския пазари. Така подсилваме бизнеса си на други места. Компанията работи с големи клиенти, което ни помага да разширим и клиентското си портфолио.

    В рамките на година и половина придобивате втора немска компания. Това не е типично явление за българския пазар. Какво освен опитът в Германия ви помогна за случването на тези сделки?
    Факторите за успешно придобиване на компания в Германия са няколко. Освен опита ми в страната друг фактор за успех е ползването в Германия на верните партньори, както юридически като водещи адвокатски кантори, специализирани в придобивания в страната, така и партньори като KPMG, които ни помогнаха да оценим данъчните и финансовите рискове.

    Какво спъва други български компании да стъпят на немския пазар?

    Какво пречи на други български компании да стъпят на немския пазар? Въпрос на увереност ли е или ги плаши по-сериозната конкуренция на пазара там?
    Това е немалка стъпка. Нужна е голяма инвестиция. Има нужда и от разбиране на културата. В някои случаи също е и липсата на достатъчно самочувствие – хората не си вярват, че могат да се наложат на глобалния пазар. Няма нищо страшно да придобиеш компания в САЩ, Германия или във Великобритания. Ние не сме спрели, така че във всяка една от тези държави бихме могли да придобием партньори, с които да станем още по-добри. Бих се радвал да има повече български компании, които придобиват фирми в тези страни, защото това ще повиши имиджа ни.

    Българите или германците се управляват по-лесно?

    В Германия за вас работят 300 служители в 7 локации. Българите или германците се управляват по-трудно? Има ли разлика в мениджърския подход?
    Имам огромно предимство да съм управлявал хора от над 30 нации, така че всеки си има своите особености. В Германия например твърде много се дискутират нещата, преди да се вземе решение. Това понякога е предимство, понякога недостатък. Положително е, че нещата са обмислени и след като решението е взето, всички, дори и да са били на различно мнение, се обединяват и го реализират. Ако вземем поляците за пример, защото имаме офис и във Варшава, те обсъждат много неща в движение, което може да доведе до грешки. От друга страна, така някои неща стават по-бързо. Защото понякога, когато процесите не са толкова комплексни, резултатите идват по-бързо. Идвайки си от Германия преди осем години, не бях съвсем сигурен какво ме очаква в България като развитие на пазара. Но тук има много умни и интелигентни хора и ако се въведат точните правила, нещата се получават. Негативно е, че понякога на хората им липсва самочувствие. Освен това хората не са свикнали чак толкова да работят в екипи и имат малко по-индивидуален подход към нещата, което за по-комплексни процеси невинаги е от полза.

    За плановете за развитие у нас

    Какви са плановете ви за офисите у нас? Планирате ли разрастване?
    В София в Пловдив вече имаме големи офиси с доста служители.

    Колко служители имате у нас в момента?
    Може би малко под 600. След Пловдив и София следващи цели за нас са Варна и Бургас. Как ще се разпредели това във времето и какви проекти ще се реализират там, все още планираме. Имаме представителни офиси в Бургас и Варна и просто трябва да решим кога и кой от тези офиси ще развием най-напред.

    Това цел за 2017 ли е?
    Ако дойде подходящият проект през 2017, ще го направим тогава поне в един от двата града.

    Колко служители планирате да наемете там?
    Като се има предвид, че в Пловдив служителите ни са над 130, ако можем да достигнем същия брой в Бургас и Варна, ще бъде чудесно.

    Как Германия решава проблемите си с недостатъчното кадри и какво може да научим от опита на страната?

    Как са решени проблемите в Германия с недостатъчното кадри? И какво ние в България можем да научим от техния опит?
    В Германия има страхотен фокус върху образованието. Там се инвестират милиарди в промени в образованието, в насърчаване на професии, които се търсят, в квалификации и т.н. Освен инвестицията в образование друг фактор е сравнително лесното предоставяне на „зелени“ карти. Това означава, че хора с умения от страни извън ЕС, много бързо получават разрешение за работа и възможност поне за 5 години да се установят в Германия. След този период те могат да получат безсрочни визи.

    Вие имате ли в офисите си у нас и в чужбина служители от трети страни извън ЕС?
    Да, разбира се. Имаме хора от трети страни в офисите в Германия, в Полша и в България. Имаме хора от Русия, Украйна, Македония. В момента при нас работят хора от над 20 нации, като не всички са от ЕС.

    В сравнение с Германия у нас тази процедура повече ли време отнема?
    В България в сравнение с Германия тази процедура отнема повече време, но вече не чак толкова, защото облекчиха сравнително условията.

    Да очакваме ли нови придобивания и през 2017?
    Последните придобивания бяха доста големи и затова тази година планираме по-скоро да интегрираме това, което сме придобили. Но човек никога не знае.

    Как оценявате развитието на аутсорсинга у нас? Скорошна световна класация показа, че отстъпваме с няколко места поради увеличените разходи и рисковете пред бизнеса.
    След като има търсене на хора, се увеличават и разходите, защото основният фактор в аутсорсинг индустрията е персоналът, а когато заплатите растат, то и разходите за правене на бизнес се увеличават. Не можем да се сравняваме с Индия, Китай, Малайзия, Филипините, Полша или Румъния по численост на населението. Това означава, че за да сме водещи в тези класации дългосрочно, трябва да се специализираме все повече и да създаваме достатъчно кадри, за да можем да успеем да овладеем растежа. В тази посока нещата не се развиват толкова зле, защото и за миналата година спрямо предходната имаме двуцифрен ръст. Дали ще сме на трето или на пето място, не е чак толкова важно.

    Докога заплатите в сектора могат да растат?
    Много неща зависят от развитието на реалната икономика. Защото заплатите трябва да бъдат подкрепени съответно с резултати от реалната икономика. В момента бих казал, че тези са едни от малкото истински растящи заплати. Очаквам да растат с умерен темп в следващите години.

    Какво е бъдещето на аутсорсинг индустрията в ерата на автоматизацията?
    В момента по-модерна е темата за дигитализацията. Променя се като цяло консумацията на ИТ услуги, променя се дефиницията на тези услуги. Това означава, че през следващите години ще станем свидетели на трансформация повече от услуги към продукти. За нас като компания отражението е, че ние започваме не само да говорим за аутсорсинг на хора и на процеси, а говорим за предлагане на собствени продукти и решения.

    Как страна като България, която силно разчита на аутсорсинг индустрията, може да се справи с предизвикателството на автоматизацията?
    Като промени фокуса и като започнат тези бизнеси постепенно да се трансформират към това, което ще се потребява в света. Трябва да има непрекъсната адаптация на образованието към нуждите на индустрията заради дигитализацията.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 минути
    Бош Автомобилно оборудване открива център за обучения с ПГТЕ „Хенри Форд"
    Центърът има за цел да подготви специалисти в областта на поддръжката и ремонта на леки и тежкотоварни автомобили
    преди 1 час
    IWG продължава да разширява присъствието си у нас
    Доставчикът на гъвкави работни пространства откри няколко нови локации в Пловдив
    преди 2 часа
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 3 часа
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 3 часа
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla