През последните години съчетаването на работата с почивката или т.нар. „работна ваканция“ (от англ. work + vacation = workation) става все по-популярно с нарастването на възможностите за работа от разстояние. Тази услуга набира популярност и могат да се открият разнообразни възможности, предлагани по света (вижте ТУК). България също не е изключение...
Такава възможност предлага проектът co-mad, създаден от двама българи – Теодор Васев и Даниел Иванов. Това е първият постоянно функциониращ изнесен сред природата офис в България. Подобна услуга предлагат и от „Офис в гората” (Office In The Woods), но за разлика от co-mad, те не са позиционирани на едно място, а организират периодично събития, като предоставят споделено работно място и място за спане за желан период от време на различни места в България.
Срещнахме се с Тодор и Даниел, за да ни разкажат повече за създаването на co-mad, какво представлява и за кого е подходящо. А какви са предимствата да работиш от изнесен сред природата офис попитахме различни професионалисти, избрали да съчетаят работата с почивката на това място.
Какво е co-mad и как стартира?
Какво представлява co-mad и как се роди идеята за създаването му? Тодор: Co-mad e co-working и co-living пространство (споделено пространство за работа и живеене), разположено сред природата. Намира се до Благоевград в село Железница на около 100-120 км от София или на около час път с кола. Стартирахме през октомври 2016. С колегата Даниел Иванов решихме, че ни е омръзнало да работим от стандартния офис. Видяхме доста неща, които не ни харесват и решихме да намерим някакво пространство, което е далеч от цялата тази шумотевица и да сме само двамата. Така намерихме къщата в Железница. Дойдохме първата вечер, отворихме лаптопите и започнахме да работим. И осъзнахме колко е хубаво да работиш сред природата и на тишина. Тогава се запитахме дали и други хора, които работят в офиси, нямат нужда от същото нещо. От място, където да се усамотят в тишина и спокойствие и да си вършат работата и задълженията. И така се роди идеята за co-mad - от един опит ние да избягаме от града и да поканим и други такива като нас.
Даниел: Обикаляйки на различни места из Европа и отвъд, видях, че хората правят coworking и че се обединяват по интереси, контактуват помежду си, формират нови партньорства. Това нещо ми беше много интересно и реших, че е време да се приложи и в България. Как започнахме? Началото не беше много драматично, драмата дойде малко по-късно. Защото всеки път, когато стартираш нов бизнес, си изпълнен с романтизъм и с надежди. За щастие това бързо го преодоляхме, успяхме да си избистрим съзнанието и да намерим работещ бизнес модел. В началото започнахме скромно и леко, след това видяхме какво търсят хората. Обзаведохме както подобава и както на нас ни харесва офис пространство, така че да не липсва абсолютно нищо от модерния офис и всеки да дойде и буквално от влизането си да започне да работи при нас.
С какви забавления може да се съчетае работата в co-mad?
С какви забавления може да съчетае човек работата на това място? Възползват ли се вашите гости от тях и кои са най-предпочитани? Тодор: Наблизо има картинг писта и ранчо, което предлага конна езда. Освен това през лятото има аквапарк, който също е доста близо. Сега през пролетта е много активен и рафтингът. Близо до нас има футболно игрище, а пред нас река, където човек може да лови риба. Ако някой обича, може да се разходи из планините наоколо. Рилският манастир не е далеч, а Банско е на 30 км. Благоевград също и хубав и интересен гради и предлага различни забавления.
При нас също можем да организираме различни забавления – тиймбилдинги, куизове, състезания. Имахме клиенти, които си организираха вътрешен турнир по Counter Strike и се получи доста интересно. Те си бяха донесли и музикални инструменти. Разполагаме с озвучителна система 25 000 вата и хората могат да си направят парти. Снощи колегите играха хора и латино танци, имахме наргиле вечер, други хора са си правили караоке. Можем да предоставим Play Station, настолни игри и други. Въпросът е хората да кажат какво желаят и ние сме готови да откликнем на всякакъв вид желания.
За кого са подходящи „работните ваканции” в co-mad и как протича един обичаен работен ден?
За какви хора е подходящо co-mad? Тодор: В момента имаме програмисти, уеб дизайнери, разработчици, дигитални номади, дроп шипъри, хора с онлайн магазини, блогъри. Посрещали сме и хора на изкуството, фотографи.
Как протича един обичаен работен ден на посетителите на co-mad? Тодор: Ставаме, закусваме, пием по кафе и сядаме пред компютрите. В обедната почивка всеки решава какво да прави. Например вчера всички решихме да обядваме в сръбската скара „При майстор Миро“, която се намира съвсем близо до co-mad. Там обядваме, разговаряхме, опознахме се и коментирахме с какво можем да си бъдем полезни. Имаше хора, които направиха и B2B комуникация. След това се върнахме в къщата, пушихме наргиле и продължихме с работния процес до към 20:00 часа. Вечеряхме и след това беше весела част.
Най-важното е, че липсва излишното напрежение кога ще започнеш работа и кога ще свършиш работа – този диапазон го губим. Също така тук възможност да работиш откъдето поискаш – ако искаш на бюро, ако искаш вземаш барбарона и излизаш навън, качваш се на терасата или пък в леглото. Всеки си моделира своето офис пространство по своя начин и както се чувства комфортно. Никой не го задължава и ограничава с нищо.
За разликата между „работна ваканция“ и тиймбилдниг
Каква е разликата между „работната ваканция“, която предлагате вие, и тиймбилдинга? Даниел: Основната разлика между тиймбилдинг модела, който е популярен в Източна Европа, и т.нар. workation („работна ваканция“), е в това, че хората не отиват да се забавляват и да създават междуличностни отношения, а по-скоро да надграждат работните си отношения. Аз лично не стимулират хората да се откъсват от работния си процес и винаги повтарям на клиенти, че това за тях е място за работа. И те трябва да го използват максимално продуктивно във времето, в което са тук. Аз лично предпочитам да мисля за co-mad като за място, където се върши добра и усърдна работа в различна от традиционната среда. В началото имахме доста запитвания от хора, които търсеха класическия тиймбилдинг модел в България, при който хората идват, развличат се и се отдават се на различни занимания. Ние се опитваме да избягаме от това нещо, но и не сме върнали никого, който иска да отиде на рафтинг, да язди или да отскочи до Банско. И никога не бихме си позволили да диктуваме на някого правила. Хората идват при нас, наемат си пространството и сами определят ритъма на работа. Дали ще почиват, дали ще работят и как ще го правят.
Колко струва?
Колко струва и колко хора максимум могат да ползват споделеното офис пространство? Тодор: Цените сме ги разделили на четири. Единият пакет е, ако желаете да го ползвате само като co-working пространство без нощувка. Той струва 200 лева. Следващият пакет е co-working и co-living и включва една нощувка в co-mad и ползване на пространството за два дни. Цената е 300 лева. За три дни цената е 800 лева, като пакетът включва три нощувки и ползване на пространството за четири работни дни. Имаме и уикенд пакет, който предлагаме само при допълнително запитване. Нашето пространство е подходящо за групи от 5 до 21 човека.
Плановете за развитие
Какво предстои? Даниел: В бъдеще планираме да организираме събития, в които хора с общи и сходни интереси ще се събират и ще общуват, ще създават нови контакти и ще обменят опит. Те ще са на различна тематика, която предстои да уточним.
Като допълнителни екстри предстои да усъвършенстваме релакс зоната, а за пролетта и лятото планираме да въведем допълнителни подобрения, като люлки и хамаци.
Какви са предимствата да работиш от изнесен сред природата офис?
А какво мотивира хората да дойдат и да работят на такова място и какви са предимствата на изнесеното сред природата споделено офис пространство? Този въпрос зададохме на различни специалисти, с които се срещнахме в co-mad. Вижте какво коментираха те в последното видео.
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров
С програмата SAP Next Talent даваме шанс на завършващи студенти с ИТ профил да продължат кариерата си в компанията - Радослав Николов, изпълнителен директор, пред Economy.bg