петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6484 прочитания

    Ще станат ли разговорите до други страни в ЕС безплатни?

    За ефекта от отпадането на таксите за роуминг и възможността разговорите в рамките на ЕС да станат безплатни – Петер Цийгелвангер, A1 Telekom Austria Group, пред Economy.bg
    09 февруари 2018, 09:44 a+ a- a

    Има идея от страна на ЕС разговорите до други страни от Съюза да станат безплатни. Това коментира пред Economy.bg Петер Цийгелвангер, ръководител „Международни продажби на едро“ в A1 Telekom Austria Group, която е собственик на българския мобилен оператор Mobiltel. По думите на Цийгелвангер след отпадането на таксите за роуминг подобна регулация ще окаже негативен ефект върху част от бизнеса на австрийската компания. Той не се ангажира със срок кога това може да се случи, но според него идеята се проучва сериозно в ЕС.
    Цийгелвангер беше в София за участие в първото за страната ни и второ за региона телеком събитие - iCU Sofia 2018, което събра в столицата дигитални експерти от цял свят.

    Economy.bg разговаря с Петер Цийгелвангер за пазара у нас и в Европа, за ефекта от отпадането на таксите за роуминг и за възможността разговорите до други страни в ЕС да станат безплатни.

    "Telenor оперира на много от пазарите, на които и ние присъстваме. Наблюдаваме внимателно ситуацията. Всичко зависи от това кой ще бъде новият собственик".

    A1Telekom Austria присъства в България чрез Mobiltel. Как се представя българският оператор в групата?
    Миналата година беше много успешна за всички наши оператори не само в България. Тук отчитаме ръст в ритейл бизнеса. Предишните години бяха по-трудни, пазарът се оптимизираше, имаше сделки по сливания и придобивания. Но интеграцията ни се отрази добре и 2017 наистина беше много успешна за цялата група. Такава беше ситуацията и в България – отчетохме ръст на приходите, при EBITDA (печалба преди лихви, данъци и амортизации) и при всички параметри, които са от значение за телеком операторите.

    Как продажбата на Telenor ще се отрази на бизнеса ви в България?
    Telenor оперира на много от пазарите, на които и ние присъстваме – не само в България, но също и в Сърбия. Наблюдаваме внимателно ситуацията. Всичко зависи от това кой ще бъде новият собственик и какво ще прави със съществуващия бизнес. Задачата ни е да сме подготвени за подобни ситуации. Имахме такова голямо придобиване на австрийския пазар, където T-Mobile Austria купи кабелния оператор UPC Austria – част от Liberty Global. Всеки пазар е различен. Да, конкуренцията може да се засили в резултат от продажбата, но за нас това е нещо обичайно. Трябва да сме подготвени и да напишем домашното си, за да можем да се конкурираме успешно на пазара тук.

    Каква е стратегията ви за българския пазар?
    Тя върви в две посоки: мобилен бизнес и фиксирани мрежи. По отношение на мобилния бизнес не мога да коментирам много, защото аз отговарям за продажбите на едро. Това, което виждаме, е, че фиксираните мрежи стават важна част от нашия бизнес. Що се отнася до мобилния бизнес, считам, че винаги трябва да се разширява портфолиото, да се предлагат допълнителни услуги, да се анализират пакетите, които се предлагат на потребителите, да има по-гъвкаво тарифиране. Има раздвижване при мобилния бизнес. При фиксираните мрежи смятам, че трябва да се проучат допълнителни технологии, да засилим корпоративния сегмент, където вероятно не сме достатъчно добре представени. Разполагаме с добри технологии в нашата мрежа и можем да сме по-агресивни. Защото корпоративният сегмент носи стабилни приходи в дългосрочен план и тук трябва да концентрираме усилията си на българския пазар.

    Как ще се развива телеком пазара у нас и в Европа през следващите 5 години?

    Колко специфичен е българският пазар в сравнение с пазарите в другите страни в региона, в които оперирате?
    Не бих казал, че има нещо специфично на пазарите в региона, на които присъстваме. В някои страни виждаме концентрация – има сливания на мобилния пазар и при фиксираните мрежи, което ни принуждава да се ориентираме малко по-различно.
    Миналата година беше доста динамична с регулациите на ЕС, с които се премахнаха таксите за роуминга. На пазарите, на които присъстваме, много хора пътуваха от една в друга страна за бизнес или на почивка и станахме свидетели на промени в поведението на потребителите. Например много българи, пътуващи по бизнес, използваха доста по-усилено телефоните си и Интернет в чужбина. Налага се да се адаптираме към тази нова реалност, която до голяма степен се влияе от регулациите на ЕС.
    Има страни, в които това е от полза за нас, защото те имат повече клиенти с входящ роуминг. Но има и страни, при които ефектът е обратен и имаме повече разходи, защото нашите клиенти отиват в чужбина и ни струват повече, когато използват други мрежи по време на ваканциите си.
    Като цяло в България бяхме активни и постигнахме добри резултати в роуминг сегмента през 2017. Ще видим каква ще е ситуацията през тази година. Трафикът се стабилизира. Но ако има нова регулация от ЕК – например идеята разговорите в ЕС да станат безплатни, тогава отново ще бъдем поставени в ситуация, в която ще се наложи да се адаптираме.

    Как виждате развитието на телеком пазара в Европа през следващите 5 години?
    Смятам, че вървим към по-интелигентни мрежи. Клиентите ни изискват повече гъвкавост по отношение на широколентовия достъп, по отношение на цените и услугите. При корпоративния сегмент виждаме тенденция към търсене на облачна свързаност. Бизнес клиентите ни искат да съхраняват данните си в облачни дейта центрове и да имат високоскоростен достъп до тях. Затова ние трябва да подобрим свързаността с облака. Трябва да сме по-гъвкави по отношение на достъпа до услуги и приложения. Сигурността също е актуална тема. Трябва да гарантираме, че клиентите ни няма да бъдат атакувани отвън и че ще пазим данните им, независимо къде се съхраняват.
    По отношение на сливанията и придобиванията смятам, че повечето пазари в Европа и там, където оперираме, вече се стабилизират. Да, може да се случи един или повече по-малки оператори да бъдат придобити или интегрирани в по-голяма група, но това няма да ни окаже голямо влияние. Може би ще ни позволи да се разраснем в други сегменти и да увеличим броя на потребителите си.

    За потенциала и предизвикателствата на дигитализацията

    Какви други възможности за растеж съзирате?
    Много важна тема от миналата година е дигитализацията и Internet of Things технологиите (т.нар. „Интернет на нещата“). Дигитализацията върви от една страна като вътрешен процес: автоматизираме всички системи – напр. тези за клиентско обслужване. Всичко трябва да се автоматизира, така че повече да няма ръчен труд. Това изисква промяна в мисленето, големи инвестиции в инфраструктура.
    От друга страна, можем да направим света по-умен. Разполагаме с необходимите технологии, които ще свържат всички неща с Интернет. Ще станем свидетели на доста промени в транспорта и управлението на трафика. Например можете да ползвате приложение на смартфона си, което да ви показва свободните паркоместа в града. Ще има сензори за паркиране на улиците, които ще ви позволят лесно да намирате свободно място за паркиране без да обикаляте. Може дори да запазите място предварително.
    Това улесняване на дигиталната комуникация не само между хората, но и между машините, ще бъде най-горещата тема през следващите години. Ние трябва да осигурим мрежите, които да подкрепят тази комуникация, да осигурим дейта платформите и да насърчим общините и хората да възприемат тези тенденции.

    Това е потенциалът на дигитализацията. Какви са предизвикателствата?
    Трябва да предложим цялостна услуга. Мисленето на телеком операторите трябва да се промени от продаване на свързаност към продажба на услуга. Но да продаваш услуга е по-сложно, защото трябва да я обясниш на клиента. Трябва да го убедиш наистина, че твоята услуга е по-добра от тази на конкурента. Не можеш да се конкурираш с обема мегабайтове, а с типа услуги и апликации, които предлагаш. Това е предизвикателството за нас като оператори.

    "Отпадането на роуминг таксите имаше по-скоро негативен ефект, защото сега не можем да таксуваме потребителя за услуга, за която ние поемаме разходите".

    Споменахте някои аспекти на телеком регулациите в Европа. Как тези регулации ще се отразят на индустрията и на потребителите?
    Налагат се доста регулации, с които не сме доволни, защото те са основно насочени към това да отнемат от печалбата ни и да позволят на клиента да получи по-евтини услуги. В Европа вече имаме доста тежки регулации и ако сравним цените на нашите услуги с тези в други страни по света като САЩ, ще видим, че регулациите ни налагат доста ниска цена за същия тип услуга. Това може да ни накара да се фокусираме върху друг тип услуги, така че да имаме разнообразни източници на приходи. Ще ви дам пример с цената на разговорите между страни от ЕС. Тя до голяма степен е регулирана във всяка държава. И навсякъде почти цената на разговора зависи от страната, от която идва обаждането, така че например обаждане от САЩ в европейска страна се таксува на по-висока цена, отколкото обаждане от Австрия до България. Обажданията в рамките на ЕС са с по-ниска цена, а тези, които идват от страни извън ЕС – с по-висока. Така регулациите в ЕС ни дават допълнителна възможност да таксуваме трети страни с по-високи цени. Това е пример за това как регулациите могат да имат положителен ефект за нас.
    Отпадането на роуминг таксите имаше по-скоро негативен ефект, защото сега не можем да таксуваме потребителя за определена услуга, за която ние поемаме разходите. Обикновено ние плащаме за услугата в рамките на международни споразумения с други оператори, но вече не можем да таксуваме потребителя за нея. Това налага изцяло да променим начина, по който договаряме ценовите нива в споразуменията си. Това, разбира се, отнема време, а регулациите се случват много бързо. А ние май не сме подготвени за тях достатъчно рано.

    Ще станат ли разговорите до други страни в ЕС безплатни?

    Коментирахте също възможността разговорите до други страни от ЕС да станат безплатни. Кога смятате, че това ще стане възможно?
    Ако зависеше от мен, не бих направил това възможно. Защото всяка услуга струва нещо. И този разход трябва да бъде платен от човека, който ползва услугата. Считам, че трябва да има прозрачност по отношение на приходите и разходите.
    Регулациите на ЕС понякога вземат под внимание само едната страна – тази на потребителите. И какво се прави по отношение на разходите за осъществяване на разговора например от Хърватска до България, който е по-скъп в сравнение с разговор в рамките на Хърватска или на България.
    Имаме силни аргументи и добри анализи на разходите, които можем да покажем на регулаторите, но ние не участваме в процеса на вземане на решение. То се взима от ЕС. И ние не сме доволни от това.

    Но очаквате ли подобна стъпка в бъдеще?
    Има такива слухове, идващи от ЕС, че те внимателно проучват разговорите до други страни от Съюза и разходите за тях. Защото повечето оператори в ЕС имат режими на таксуване на дребно, които включват 1000 или 2000 безплатни минути в месечния пакет. Регулаторите питат - след като включихте роуминга, защо не добавите и нормалния разговор до друга страна от ЕС. Има слухове, че от ЕС обмислят тази стъпка сериозно. А ако някой проучва нещо сериозно, то тогава това е възможно да се случи. Но ние не можем да влияем върху тези решения. Това обаче ще окаже сериозен ефект на част от бизнеса ни. Ако не можем да таксуваме потребителя за този разговор, то ние като оператор трябва да свием по някакъв начин тези разходи.

    Вие предлагате и други услуги, за които можете да таксувате потребителя?
    Да, но не можем напълно да компенсираме разходите от подобни решения на регулаторите с такси за друг тип услуги. Или поне не веднага. Може би ще се наложат промени и ще трябва да се фокусираме върху различни аспекти, но понякога регулациите се случват твърде бързо и ние не сме подготвени. Защото в началото не вярваме, че това ще стане, докато изведнъж то не се случи и трябва да се адаптираме. Подобна стъпка може да промени поведението на потребителите при разговорите. Както видяхме, отпадането на таксите за роуминга повиши роуминг трафика с над 600-700%. Можем да се справим с ръст от 50-100%, но промяна в трафика с 600-700% е много трудна за планиране и за управление като разход и технологии.

    Как ще изглежда според Вас телеком операторът на бъдещето?
    Телеком операторът на бъдещето трябва да поддържа много добри и близки отношения с клиентите. Трябва да отговаря на нуждите му почти незабавно, да подсигурява достатъчно технологии, за да обслужва добре клиента и да сътрудничи и интегрира други играчи в средата. Днес много често се конкурираме или се борим срещу играчи като Google, Facebook и Amazon, които използват нашата мрежа. В бъдеще трябва да си поделяме разходите от всеки тип приложение. Имаме общ бизнес и всички трябва да бъдат интегрирани – един държи съдържанието, а друг – мрежата. Двете страни трябва да участват по равно по отношение на клиента.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    IWG продължава да разширява присъствието си у нас
    Доставчикът на гъвкави работни пространства откри няколко нови локации в Пловдив
    преди 1 час
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 2 часа
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 3 часа
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 3 часа
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS