Uber има интерес да се върне в България и се водят разговори това да се случи. Това подчерта пред Economy.bg Раул Виджай, Global Strategic Sourcing в компанията за споделено пътуване. Припомняме, че Uber преустанови предлагането на услугата си в България през 2015 след решение на Комисията за защита на конкуренцията за спиране на услугата. Регулаторът прие, че дружеството извършва транспортна услуга и по този начин нарушава забраната за нелоялна конкуренция. Uber обжалва пред Върховния административен съд (ВАС). Той първо отхвърли искането, а след това изпрати запитване до Съда на ЕС в Люксембург относно статута на компанията. В края на миналата година Съдът на ЕС постанови, че Uber е транспортна услуга. Сега ВАС е възобновил спряното дело и го е насрочил за декември тази година. В момента Uber присъства у нас чрез развойния си център в София. Проверка в Търговския регистър показва, че към ноември миналата година в центъра са работили 20 души. През 2016 „Юбер България” получи сертификат за инвестиция клас А за проект за разширяване на научноизследователския център за разработка и поддръжка на високотехнологичен софтуер.
Какви са плановете на Uber за развойния център в София и дали компанията за споделено пътуване планира да се върне отново на българския пазар Economy.bg попита Раул Виджай, Global Strategic Sourcing в Uber. Той беше у нас за участие в първото за страната ни и второ за региона телеком събитие - iCU Sofia 2018, което събра в столицата дигитални експерти от цял свят.
Ще се върне ли Uber в България?
Раул, Uber присъства в България чрез R&D центъра си в София. Какви са плановете ви за него? Смятам, че България е прекрасен център на инженерен талант. Разполагаме с големи професионалисти, които често летят между Сан Франциско и България. Засега всичко се развива чудесно. Продължаваме да работим в страната.
Върху какви проекти работи в момента местният екип? Те покриват всички типове инженерни задачи.
Планирате ли да наемете още инженери в София? Все още се обсъждат конкретните планове. Но виждаме, че тук има талант, а ние отиваме там, където има ресурс и където разходите за привличането на тези таланти са оптимални.
Планирате ли да се върнете на българския пазар? Uber като цяло има интерес да е на пазари, където има подкрепа от местните власти. Знам, че Uber присъстваше тук. Определено в компанията има интерес от разговори с властите тук и вероятно вече се водят такива.
Значи има възможност това да се случи? Да, определено. Това е продукт, който хората харесват и искат. Така че защо не.
Как решението на Съда на ЕС, че Uber е транспортна компания ще се отрази на бизнеса ви в другите европейски градове, в които присъствате? Решението на съда засяга малка част от бизнеса на Uber. То е съобразно закона и правото. Все още е налице много добро партньорство между властите и Uber.
Освен хора какво друго транспортира Uber?
Как транспортният сектор прилага IoT? Това беше темата на Вашата презентация днес. При Интернет на нещата (IoT) става дума за свързване на обекти с интернет. Видяхме как интернет свърза хората. Световното население е над 7 млрд. души, като по-голямата част от тях са свързани чрез интернет. Броят на обектите, които могат да се свържат посредством интернет, надвишава значително световното население. Важно е да се свържат всички тези неща. Ние в Uber се занимаваме с това да транспортираме обект от точка А до точка Б, независимо дали говорим за хора или предмети. Има доста IoT възможности по отношение на сигурност, безопасност, проследяване на трансфера, управление на транспорта на обекти, на движението на автомобили. И особено когато става дума за самоуправляващи се автомобили и камиони. Освен това имаме автомобили, които правят карти на улиците, това е mapping системата на Uber. За всичко това е нужна свързаност в движение. Транспортната индустрия възприема IoT доста по-бързо от други бизнеси.
Споменахте транспорта на обекти. Какви точно неща транспортирате? В момента Uber има други бизнес звена като Uber Eats, което използва мрежата на шофьорите на Uber, за да доставя храна. Можете да си поръчате храна от ресторант и да използвате Uber шофьор, за да ви достави храната. На някои пазари има Uber Rush, при който можете да използвате шофьорите на Uber за транспорта на малки пакети в града. Има и Uber Health за транспорт на медицинско оборудване. Така че всичко е свързано с транспорта на различни неща и хора.
Кога Uber ще пусне автономните си автомобили по пътищата?
Обърнахте внимание и на самоуправляващите се автомобили. Кога смятате, че ще е възможно да използвате такива автомобили? Ние вече имаме автономни коли в Америка, в градове като Питсбърг и Финикс, където тестваме тези коли.
Какво сочи опитът ви досега? Uber тества автономни автомобили. Има няколко нива на автономност – частично или пълно автономно шофиране. Това не е напълно прието от властите още. Ще е процес и ще изисква да докажем, че можем да постигнем успех с времето.
Планирате ли да пуснете самоуправляващи се автомобили и по пътищата на Европа скоро? Първо трябва да се тестват някои пазари и в даден момент, когато регулациите са по-благоприятни, вероятно и това ще стане.
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“