петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6769 прочитания

    Ученици се учат на „практични финанси“

    За проекта за повишаване на финансовата грамотност на гимназисти в България вижте какво сподели Ели Руменова, преподавател от столичното 108 СУ
    28 юни 2018, 14:34 a+ a- a

    Ели Руменова e преподавател от 108 СУ София с 20-годишен опит зад гърба си. Желанието ѝ да подобри финансовата грамотност на своите ученици чрез практически насочени програми я мотивира да се включи в различни проекти на „Джуниър Ачийвмънт“ България. По нейни думи тези инициативи са важни за децата, защото изграждат умения за работа в екип, за разрешаване на конфликти, презентиране и други. През 2017 тя се включва с пилотното издание на програмата на JA България – „Практични финанси“.  С какво този проект е по-различен и към кои теми, свързани с финансовата грамотност, учениците проявяват най-голям интерес, г-жа Руменова разказва пред Economy.bg:

    Г-жо Руменова,  какво представлява програмата „Практични финанси“, какви теми обхваща и кои от тях са най-интересни за учениците?
    Тази година програмата е пилотна и всъщност обхваща само 18 учебни часа. Кои теми? За доходите, за разходите. Темата за образование и кариера също така ги впечатли. Дори допълнителни презентации направиха по темата. 

    Коя тема им се стори най-трудна по Ваши впечатления?
    Може би най-трудно им е за пенсионното осигуряване, тъй като може би е и най-отдалечено във времето, но разбраха, че трябва сега да вземат решение по въпроса. Когато е поднесено на техен език и достъпно, мисля, че всички теми стават интересни.

    Една от темите, предвидени за разглеждане в рамките на програмата, е свързана с инвестиране на средства. Към какъв тип инвестиционни продукти проявяват учениците най-голям интерес?Най-много се вълнуват от акции, инвестиране в акции. Разбира се, и от недвижими имоти. Това, което се опитваме да ги научим, е кои са предимствата и недостатъците на всички  инвестиционни продукти, а вече всеки има право на избор.

    По коя от темите учениците демонстрират най-много знания изначално?
    Всяка една тема си има своята терминология. Например с интерес голям тръгнаха по темата за парите, но се оказа, че между това, което те знаят, и това, което им бе обяснено има голямо разминаване. Като че ли най-впечатлени бяха от темата за образование и кариера. От тях излезе инициатива да направят презентации кои са най-платените професии по света и в България. Сравняваха, гледаха какво образование, какви степени. Те са 10-и клас. За мое учудване степените на висшето не им бяха толкова познати. Но сега мисля, че след темата вече всичко е наред.

    Какво Ви мотивира да се включите в проектите на „Джуниър Ачийвмънт“ България?
    Те са по-различни,  разчупени, практически. Преподавала съм и преди това в първите години и по други учебни програми, но там всичко беше много теоретично. Финансовата грамотност е важна за всички, независимо с какво се занимават след това. Инициативи  като „учебни компании“ например мотивират учениците, карат ги да мислят много креативно. Децата изграждат умения, които ще им бъдат много полезни в живота въобще, тъй като тук се залага много на меките умения: да си организиран, да работиш в екип, да решаваш конфликти, да можеш да презентираш пред публика. В каквато и област да се насочат тези умения, мисля, че ще са им от полза.

    Какви според Вас са най-големите ползи от участие в подобни програми?
    Ами на първо място, така учениците се мотивират и активизират. Особено ги впечатлява работата с бизнес доброволци, тъй като те са един пример за тях, един поглед за бъдеща кариера. Виждат различни аспекти. Излизането от стандартния час на преподаване дава огромно отражение.  Много от доброволците споделят лични примери. Разказват свои истории. Това вълнува децата. Различно е. Всичко различно им е интересно.

    А каква обратна връзка получавате от родителите?
    Всички родители са запознати, че работим по този проект. Каним ги, когато имат възможност да присъстват на уроци по проекта и сами могат да видят и да преценят ползата. Финансовата грамотност е много важна за съвременното общество. Ще се радвам, ако поне малко по-грамотни финансово излизат учениците от училище. Ако повишат дори и с малко своята финансова култура – това е за нас добре свършена работа.

    Кой е най-провокативният или интересен въпрос, който ученик Ви е задавал във връзка с програмата?
    Това, което ме питат, e: „Защо сте станали учител?  Знаете толкова много по икономика, защо сте станали учител?“. Но те сами си отговарят  - „Защото това ми доставя удоволствие и от малка съм искала това да работя.“ Казвам им: „Ето ви пример за сбъдната детска мечта.“

    Вижте какво сподели Ели Руменова, преподавател от столичното 108 СУ, за проекта за повишаване на финансовата грамотност "Практични финанси" на "Джуниър Ачийвмънт" България пред Economy.bg
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 16 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 20 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 21 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 22 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам