Вижте историята на марката и има ли нещо общо между най-желания трофей в света на първокласната кухня и автомобилните гуми Michelin?
Пътеводител Michelin за Британските острови от 1911. Снимка: Wikimedia Commons
През 1832 французинът Аристид Барбие, заедно със свой братовчед, основава компания за производство на гумени и селскостопански изделия. След смъртта им обаче компанията постепенно запада и е почти пред фалит, когато през 1886 неговият правнук Андре Мишлен се заема със спасяването й, без дори да има елементарни познания в тази сфера на дейност. С помощта на своя по-малък брат - Едуар Мишлен, двамата успяват да възродят фамилния бизнес и през 1889 са положени основите на Michelin Company.
Компанията бързо се разраства в резултат на бурното развитие на автомобилната индустрия по онова време. Нейни представители пътували в различни градове, за да разясняват предимствата на гумите Michelin и да ги предлагат на нарастващия брой собственици на автомобили. Търговците обикаляли доста и за да се улеснят един друг при избора на места за хранене и пренощуване, отбелязвали най-добрите сред тях. Заведенията, в които храната била на ниво, отбелязвали със звезда.
През 1900 братята Мишлен решават да поместят тази информация в малък безплатен пътеводител, който съдържал полезни съвети и ориентири за шофьорите (какви са пътищата, съвети за техническа подготовка, къде има сервизи, бензиностанции, къде могат да се сменят гуми и т.н.). В продължение на 20 години пътеводителят се разпространява безплатно и добива широка популярност. През 1923 в него се появява отделна секция „Ресторанти“, а през 1926 започва оценяването на ресторантите със звезда по примера на търговците на гуми. По-късно се появява и оценяването с две и три звезди за отличаване на най-добрите.
Ястия на отличени със звезди Michelin ресторанти. Снимка: Wikimedia Commons
През 1931 за пръв изданието излиза с червени корици и оттогава носи името си Michelin Le Guide Rouge (Червеният пътеводител на Michelin). С течение на времето функциите му се надграждат и днес вече функционира като институция, в която членуват популярни шеф готвачи, кулинарни експерти и ценители на гурме кухнята. Класацията е изключително проста и оценява първокласната кухнята в 23 страни по света с една, две или три звезди. И до днес продължава да се слави като най-безкомпромисното, най-безпристрастното и най-желаното признание за кулинарно майсторство в света.
Критериите, по които се оценяват ресторантите са 14 и се пазят в тайна, но в основата на всичко е храната. Звездите на Michelin се връчват за една година и изисква непрекъснато поддържане на високи стандарти и качество. Ежегодно представителите на институцията посещават ресторантите няколко пъти, за да преценят кои от тях заслужават звездите си и кои - да получат нова. Ето какво означават звездите:
1 звезда – отличен ресторант.
2 звезди – отличен ресторант, който заслужава да се отклониш от пътя си.
3 звезди – отличен ресторант, който заслужава специално пътуване, за да бъде посетен.