За трета поредна година „Джуниър Ачийвмънт“ България съвместно с фондация MetLife реализират проект – LifeChanger, който има за цел да повиши финансовата култура на гимназистите. За да научим повече за проекта, както и да разберем какви познания имат в сферата на финансите учениците и какви резултати носят подобни инициативи, се обърнахме към Валентин Заяков, доброволец от MetLife и Милена Стойкова, изпълнителен директор на JA България. Вижте какво споделиха те:
Г-жо Стойкова, проектът се реализира за трета поредна година. Какво представлява тази инициатива и колко ученици взеха участие тази година? Какви са резултатите от проведените тестове?
Вижте повече за проекта, колко ученици са взели участие и какви са техните резултати от проведените тестове при стартиране и завършване на програмата.
Милена Стойкова: Тази година в нашия съвместен образователен проект се включиха около 600 ученици от 6 града: София, Пловдив, Варна, Бургас, Пазарджик и Враца. Това са ученици от 10. и 11. клас в училища, където не се изучават финанси и бизнес икономика. Отчитаме повишаване с 9 пункта на нивото на финансова грамотност, което ние измерваме с едни тестове, които се правят на входа и на изхода на програмата. Тази година има 61% успеваемост при тези тестове в резултат на обучението. Голяма част от учениците се включиха също и в другата наша програма, която се казва „Мини компания“ или „Учебна компания в училищата“. Така че надграждаме финансовите познания с това учениците да развиват и предприемаческа компетентност. Във връзка с работата ни по този проект предстои да направим и едно представително проучване сред 1000 домакинства за финансовата уязвимост на българските домакинства.
Отчитате ли някакви пропуски в познанията на учениците? Има някои термини като „кредит“ например, които се възприемат абсолютно погрешно. Ако трябва да бъдат причислени към приходи или разходи, учениците ги слагат в частта „приход“.
Г-н Заяков, разкажете ни повече за този проект, как решихте да се включите?
Вижте защо Валентин Заяков, един от менторите, обучаващи децата, е решил да се включи в проекта.
Валентин Заяков: Това е проект на фондация „Метлайф“ съвместно с „Джуниър Ачийвмънт“, който се провежда за поредна година. Аз участвам за първа и съм много доволен. Идеята е да помогнем на децата да повишат финансовата си грамотност още от по-ранните си години.Аз самият съм имал възможността да уча в специализирана гимназия, която дава икономическо образование. Иска ми се и децата в неспециализираните такива да могат да се докоснат до него, тъй като икономическото образование ми е дало основа, върху която да градя.
Какви са Вашите впечатления за познанията на децата? В. З.: Във всеки клас има много будни и запознати деца има и изключително незаинтересовани и незапознати. Съотношението е горе-долу 30 към 70 и нашата цел е именно това: тези, които не са толкова запознати, да бъдат. Систематизирането на знанията, което ние правим, и поднасянето по начина, по който го правим, спомага всички групи.
Какво се надявате децата да са усвоили като познание и умения вследствие на програмата?
Колко финансово грамотни са учениците и какви познания са усвоили вследствие на обучителната програма? Вижте какво сподели Валентин Заяков.
В.З.: Базови икономически знания – какво е благо, какво е потребност, какво е ценност, какво е ефективност. Това са термини, на които аз лично наблегнах и ги помолих да запаметят дълбоко в съзнанието си. От гледна точка на умения, на първо място слагам работата в екип, което тук в момента се вижда наяве, и презентационните умения, т.е. това да изразяват идеите си и да умеят да ги представят пред други хора. От гледна точка на знания говорим за базови финансови термини, постановки, връзките между тях, което в каквато и сфера да решат да се насочат ще им бъде полезно.
За Вас лично като доброволец кое беше най-голямото предизвикателство? В.З.: Да се изправя пред ученици, като се има предвид, че аз допреди десетина години съм бил на тяхното място. Да не се държа като тежкия застрахователен консултант, а напротив чисто в човешки план да се случват нещата между нас и да науча от тях не по-малко, отколкото те могат да научат от мен.
Мислите ли, че подобен тип инициативи се изплащат като инвестиция от гледна точка на бизнеса? В.З.:Винаги, когато бизнесът инвестира в повишаване на финансовата култура на хората, независимо дали говорим за ученици, подрастващи или за вече зрели хора, винаги се изплаща. Просто защото умението да боравят с личните си финанси се прехвърля в умение да боравят и с чуждите, а в крайна сметка това облагодетелства всички и тях като потребители, и нас като бизнес.
Как решихте да се включите в проекта и научихте ли нещо полезно? Вижте какво отговориха на този въпрос ученици, участници в LifeChanger.
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“