петък, 24 ноември 2017  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2355 прочитания

    Колко финансово грамотни са българските ученици?

    Вижте повече за съвместния проект на JA България и MetLife, който цели да повиши финансовата компетентност на гимназисти
    20 април 2017, 14:05 a+ a- a

    За трета поредна година „Джуниър Ачийвмънт“ България съвместно с фондация MetLife реализират проект – LifeChanger, който има за цел да повиши финансовата култура на гимназистите. За да научим повече за проекта, както и да разберем какви познания имат в сферата на финансите учениците и какви резултати носят подобни инициативи, се обърнахме към Валентин Заяков, доброволец от MetLife и Милена Стойкова, изпълнителен директор на JA България. Вижте какво споделиха те:

    Г-жо Стойкова, проектът се реализира за трета поредна година. Какво представлява тази инициатива и колко ученици взеха участие тази година? Какви са резултатите от проведените тестове?

    Вижте повече за проекта, колко ученици са взели участие и какви са техните резултати от проведените тестове при стартиране и завършване на програмата.

    Милена Стойкова: Тази година в нашия съвместен образователен проект се включиха около 600 ученици от 6 града: София, Пловдив, Варна, Бургас, Пазарджик и Враца. Това са ученици от 10. и 11. клас в училища, където не се изучават финанси и бизнес икономика. Отчитаме повишаване с 9 пункта на нивото на финансова грамотност, което ние измерваме с едни тестове, които се правят на входа и на изхода на програмата. Тази година има 61% успеваемост при тези тестове в резултат на обучението. Голяма част от учениците се включиха също и в другата наша програма, която се казва „Мини компания“ или „Учебна компания в училищата“. Така че надграждаме финансовите познания с това учениците да развиват и предприемаческа компетентност. Във връзка с работата ни по този проект предстои да направим и едно представително проучване сред 1000 домакинства за финансовата уязвимост на българските домакинства.

    Отчитате ли някакви пропуски в познанията на учениците?
    Има някои термини като „кредит“ например, които се възприемат абсолютно погрешно. Ако трябва да бъдат причислени към приходи или разходи, учениците ги слагат в частта „приход“.

    Г-н Заяков, разкажете ни повече за този проект, как решихте да се включите?

    Вижте защо Валентин Заяков, един от менторите, обучаващи децата, е решил да се включи в проекта.

    Валентин Заяков: Това е проект на фондация „Метлайф“ съвместно с „Джуниър Ачийвмънт“, който се провежда за поредна година. Аз участвам за първа и съм много доволен. Идеята е да помогнем на децата да повишат финансовата си грамотност още от по-ранните си години. Аз самият съм имал възможността да уча в специализирана гимназия, която дава икономическо образование. Иска ми се и децата в неспециализираните такива да могат да се докоснат до него, тъй като икономическото образование ми е дало основа, върху която да градя.

    Какви са Вашите впечатления за познанията на децата?
    В. З.: Във всеки клас има много будни и запознати деца има и изключително незаинтересовани и незапознати. Съотношението е горе-долу 30 към 70 и нашата цел е именно това: тези, които не са толкова запознати, да бъдат. Систематизирането на знанията, което ние правим, и поднасянето по начина, по който го правим, спомага всички групи.

    Какво се надявате децата да са усвоили като познание и умения вследствие на програмата?

    Колко финансово грамотни са учениците и какви познания са усвоили вследствие на обучителната програма? Вижте какво сподели Валентин Заяков.

    В.З.: Базови икономически знания – какво е благо, какво е потребност, какво е ценност, какво е ефективност. Това са термини, на които аз лично наблегнах и ги помолих да запаметят дълбоко в съзнанието си. От гледна точка на умения, на първо място слагам работата в екип, което тук в момента се вижда наяве, и презентационните умения, т.е. това да изразяват идеите си и да умеят да ги представят пред други хора. От гледна точка на знания говорим за базови финансови термини, постановки, връзките между тях, което в каквато и сфера да решат да се насочат ще им бъде полезно.

    За Вас лично като доброволец кое беше най-голямото предизвикателство?
    В.З.: Да се изправя пред ученици, като се има предвид, че аз допреди десетина години съм бил на тяхното място. Да не се държа като тежкия застрахователен консултант, а напротив чисто в човешки план да се случват нещата между нас и да науча от тях не по-малко, отколкото те могат да научат от мен.

    Мислите ли, че подобен тип инициативи се изплащат като инвестиция от гледна точка на бизнеса?
    В.З.:Винаги, когато бизнесът инвестира в повишаване на финансовата култура на хората, независимо дали говорим за ученици, подрастващи или за вече зрели хора, винаги се изплаща. Просто защото умението да боравят с личните си финанси се прехвърля в умение да боравят и с чуждите, а в крайна сметка това облагодетелства всички и тях като потребители, и нас като бизнес.

    Как решихте да се включите в проекта и научихте ли нещо полезно? Вижте какво отговориха на този въпрос ученици, участници в LifeChanger.
    Нагоре
    Отпечатай
     

    преди 9 минути
    Колите на Mercedes ще изпращат SMS, ако бъдат ударени на паркинга
    Ново приложение ще подобри сигурността, докато автомобилите са оставени без надзор
    преди 17 часа
    Вълчев: Дигиталните умения трябва да се усвояват от първи клас
    Близо 2000 ученици са кандидатствали за обучение по професията „Приложен програмист“
    преди 18 часа
    Договориха намаляване на цените на роуминга между България и Македония
    Двете страни подписаха Меморандум за разбирателство
    преди 18 часа
    "Синя карта" за работа у нас вече ще се издава за срок до четири години
    Така ще се облекчи наемането на работници от страни извън ЕС