петък, 21 юли 2017  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2109 прочитания

    Колко финансово грамотни са българските ученици?

    Вижте повече за съвместния проект на JA България и MetLife, който цели да повиши финансовата компетентност на гимназисти
    20 април 2017, 14:05 a+ a- a

    За трета поредна година „Джуниър Ачийвмънт“ България съвместно с фондация MetLife реализират проект – LifeChanger, който има за цел да повиши финансовата култура на гимназистите. За да научим повече за проекта, както и да разберем какви познания имат в сферата на финансите учениците и какви резултати носят подобни инициативи, се обърнахме към Валентин Заяков, доброволец от MetLife и Милена Стойкова, изпълнителен директор на JA България. Вижте какво споделиха те:

    Г-жо Стойкова, проектът се реализира за трета поредна година. Какво представлява тази инициатива и колко ученици взеха участие тази година? Какви са резултатите от проведените тестове?

    Вижте повече за проекта, колко ученици са взели участие и какви са техните резултати от проведените тестове при стартиране и завършване на програмата.

    Милена Стойкова: Тази година в нашия съвместен образователен проект се включиха около 600 ученици от 6 града: София, Пловдив, Варна, Бургас, Пазарджик и Враца. Това са ученици от 10. и 11. клас в училища, където не се изучават финанси и бизнес икономика. Отчитаме повишаване с 9 пункта на нивото на финансова грамотност, което ние измерваме с едни тестове, които се правят на входа и на изхода на програмата. Тази година има 61% успеваемост при тези тестове в резултат на обучението. Голяма част от учениците се включиха също и в другата наша програма, която се казва „Мини компания“ или „Учебна компания в училищата“. Така че надграждаме финансовите познания с това учениците да развиват и предприемаческа компетентност. Във връзка с работата ни по този проект предстои да направим и едно представително проучване сред 1000 домакинства за финансовата уязвимост на българските домакинства.

    Отчитате ли някакви пропуски в познанията на учениците?
    Има някои термини като „кредит“ например, които се възприемат абсолютно погрешно. Ако трябва да бъдат причислени към приходи или разходи, учениците ги слагат в частта  „приход“.

    Г-н Заяков, разкажете ни повече за този проект, как решихте да се включите?

    Вижте защо Валентин Заяков, един от менторите, обучаващи децата, е решил да се включи в проекта.

    Валентин Заяков: Това е проект на фондация „Метлайф“ съвместно с „Джуниър Ачийвмънт“, който се провежда за поредна година. Аз участвам за първа и съм много доволен. Идеята е да помогнем на децата да повишат финансовата си грамотност още от по-ранните си години. Аз самият съм имал възможността да уча в специализирана гимназия, която дава икономическо образование. Иска ми се и децата в неспециализираните такива да могат да се докоснат до него, тъй като икономическото образование ми е дало основа, върху която да градя.

    Какви са Вашите впечатления за познанията на децата?
    В. З.: Във всеки клас има много будни и запознати деца има и изключително незаинтересовани и незапознати. Съотношението е горе-долу 30 към 70 и нашата цел е именно това: тези, които не са толкова запознати, да бъдат. Систематизирането на знанията, което ние правим, и поднасянето по начина, по който го правим, спомага всички групи.

    Какво се надявате децата да са усвоили като познание и умения вследствие на програмата?

    Колко финансово грамотни са учениците и какви познания са усвоили вследствие на обучителната програма? Вижте какво сподели Валентин Заяков.

    В.З.: Базови икономически знания – какво е благо, какво е потребност, какво е ценност, какво е ефективност. Това са термини, на които аз лично наблегнах и ги помолих да запаметят дълбоко в съзнанието си. От гледна точка на умения, на първо място слагам работата в екип, което тук в момента се вижда наяве, и презентационните умения, т.е. това да изразяват идеите си и да умеят да ги представят пред други хора. От гледна точка на знания говорим за базови финансови термини, постановки, връзките между тях, което в каквато и сфера да решат да се насочат ще им бъде полезно.

    За Вас лично като доброволец кое беше най-голямото предизвикателство?
    В.З.: Да се изправя пред ученици, като се има предвид, че аз допреди десетина години съм бил на тяхното място. Да не се държа като тежкия застрахователен консултант, а напротив чисто в човешки план да се случват нещата между нас и да науча от тях не по-малко, отколкото те могат да научат от мен.

    Мислите ли, че подобен тип инициативи се изплащат като инвестиция от гледна точка на бизнеса?
    В.З.:Винаги, когато бизнесът инвестира в повишаване на финансовата култура на хората, независимо дали говорим за ученици, подрастващи или за вече зрели хора, винаги се изплаща. Просто защото умението да боравят с личните си финанси се прехвърля в умение да боравят и с чуждите, а в крайна сметка това облагодетелства всички и тях като потребители, и нас като бизнес.

    Как решихте да се включите в проекта и научихте ли нещо полезно? Вижте какво отговориха на този въпрос ученици, участници в LifeChanger.
    Нагоре
       
    Отпечатай
     



    преди 15 минути
    Да се забранят автомобилите, нарушаващи екологичните норми
    Този призив отправя еврокомисар към министрите на транспорта в страните от ЕС
    преди 4 часа
    Една от най-големите индийски компании в производството на кафе обмисля инвестиция в България
    България има всички предпоставки да се превърне в разпределителен център и производствена база за всички страни членки на ЕС
    преди 6 часа
    Винетките за тежкотоварни автомобили поскъпват от догодина?
    Според министър Нанков тежкотоварният трафик трябва да плаща повече, защото руши повече инфраструктурата и замърсява околната среда
    преди 7 часа
    The Mall сменя собственика си
    Сделката се оценява на 156 млн. евро