петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    40424 прочитания

    И у нас е възможно! Вижте българската компания, която праща служителите си на екзотични почивки

    Лудост ли е в България да плащаш почивките на екипа си на другия край на света – вижте какво споделиха от фирма „Фактор И.Н.”
    09 април 2015, 09:48 a+ a- a

    Бали, Мавриций, Доминиканската република. За повечето хора тези екзотични места изглеждат неосъществими мечти. Не и за екипа на българската фирма „Фактор И.Н.” През 2012 ръководството на компанията, която е оторизиран представител на услугите за парични преводи Money Gram, решава да организира екскурзии за всички служители до далечни кътчета на света, които те иначе трудно биха могли да си позволят. Така за 10 дни 27-членният екип на фирмата почива в Доминиканската република. Следващата година спирката е остров Бали, а през 2014 – остров Мавриций. За тази година дестинацията все още се пази в тайна.

    През февруари Economy.bg ви разказа за практиката на калифорнийска криейтив агенция thinkParallax да плаща по 1500 долара на служителите си, за да пътуват до мечтана дестинация, която не са посещавали никога. Идеята била по този начин да се стимулира креативността им. Интервюто предизвика голям интерес, като повечето хора коментираха, че подобно нещо не би могло да се случи у нас. За да покаже, че подобни практики има и в България, с нас се свърза Николай Иванов, мениджър „Бизнес развитие” във „Фактор И.Н.” Economy.bg разговоря с мениджъри и служители на фирмата, за да разбере как им е хрумнала идеята и какви резултати са постигнали.

    За идеята и резултатите от нея

    „Нашето мото е една мисъл на Петър Дънов: „Докато живеем всеки за себе си, успех не може да имаме”, обяснява ни Цени Маркова, която е председател на Съвета на директорите на „Фактор И.Н.”. „От 4 години взехме решение да правим дълги екзотични тийм билдинги, като първото такова пътуване беше в Доминиканската република, следващата година - в Бали, миналата година бяхме в Мавриций. Традицията продължава и тази година, но не искам да кажа къде ще ходим, защото това е изненада”, разказва тя. „Считаме, че всичко, което се постига в компанията, е благодарение на хората тук”, отбелязва Цени.

    Идеята
    На въпроса как им е хрумнала идеята, тя посочва, че тъй като с екипа прекарват толкова много време заедно и са си станали много близки, те решили, че биха могли да прекарват и част от отпуските си заедно. „Което неминуемо оказва влияние върху работата, естествено с положителен знак”, допълва Цени.

    Резултатът
    А дали това е бил търсеният резултат? „Не. Моето мото е: "Когато нещо се прави, то трябва да се прави от сърце и въпреки всичко. Не „ако”, коментира тя. Признава, че „като резултат има по-голяма ангажираност, но в никакъв случай това не е причината да се правят тези почивки”.
    В разговора се включва и Николай Иванов, който е мениджър „Бизнес развитие” във „Фактор И.Н.”. По думите му „така се получава един сплотен екип, причината за който до голяма степен са тези почивки, срещи и излизания заедно. Създава се едно приятелско отношение”.

    Лудост ли е реализацията на подобна идея у нас?

    Разходите
    Цени Маркова не пожела да коментира колко излизат на компанията тези почивки. „Всеки може да провери колко струва една такава почивка. Но за нас това няма значение. За нас по-важно е това, че сме заедно”, посочва тя.

    Останалите за идеята
    Как се приема идеята им в бизнес средите? „Ние сме буквално хулени затова. Наши колеги казват: „Вие сте луди. Това не е нормално. Това са изключително скъпи почивки”, отбеляза Цени. „За мен основният признак, че това работи е, как когато аз самата пътувам, усещам как те ми липсват ужасно много”, допълва тя. „Не бих могла да кажа на 100%, че нашата философия е правилна. Но нито ние, нито който и да е друг работодател ще може да постигне каквито и да е било резултати, ако ги няма тези хора. Сам човек е за никъде”, мотивира екзотичната за нашите ширини идея Цени.

    Как протичат почивките?

    Емоцията
    „Хубавото е, че и те ни изненадват. Например при първото ни пътуване в Бали те бяха приготвили фланелка с буква за всеки и така наредиха един пъзел, гласящ: „Още ли не сте разбрали: „Фактор И.Н.” е в Бали”. На летището пък пъзелът беше: „Фактор И.Н.” е вече в Бали”, разказва за емоцията при пътуванията Цени.
    Николай допълва, че „идеята е по-скоро да се сближим, отколкото да бистрим някакви работни проблеми. Но неминуемо, понеже общата ни среда е работата, се случва да говорим и за работа. И в тази неформална среда има много по-добри моменти, в които се раждат различни идеи, които можем да съотнесем към работата. Но това не е средата, в която ти трябва да направиш нещо, и то в определен срок”.

    Как идеята се възприема от служителите?

    Служителите
    Към момента компанията има 27 служители. Как те приемат идеята? „По време на почивката всеки показва своята индивидуалност и онова, което по време на работа, не би могло да се види”, подчертава Цени.
    „За мен в началото беше много странно. Първия път, като разбрах, че ще пътуваме, го споделих с приятели и всеки реагира: „Уау! Това е невъзможно. Тези хора ще искат нещо много от вас след това”. Може би и аз така мислех в началото. Но след няколко почивки вече виждаш, че абсолютно всичко е чистосърдечно”, разказва Николай.
    За Елена Петрова, работеща в направление „Кредитиране”, и Невена Шаламанова, която е асистент на изпълнителния директор, почивките са вид признание. „Получаваш много сигурност и страхотна мотивация да даваш много повече от себе си”, посочва Елена.

    Преоткриване
    Невена споделя, че така научаваш всичко за всеки. А дали това е добре? „Добре е, да. Знаеш кой стои срещу теб, какво можеш да очакваш от всеки и на кого можеш да разчиташ”. А Елена счита, че това, от една страна, е добре, но от друга – не толкова. Но признава, че „всеки път ставаме все по-близки, защото се преоткриваме в различни светлини”.
    Как тази близост се отразява на работата? Според Невена ефектът е много положителен, защото знаеш кой в каква ситуация как може да реагира. За Елена ползата е, че комуникация става много по-лесна. Като полза за работодателя от подобен тип социални придобивки Невена отчита, че „екипът става много по-сплотен и вероятно това се отразява и на резултатите на компанията”.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 8 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 10 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 11 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 13 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк