Най-големият проблем за качеството на въздуха в София през зимните месеци е отоплението на твърдо гориво. Това каза в студиото на „Тази сутрин” на bTV столичният кмет Йорданка Фандъкова. Затова и най-високите нива на прахови частици са замерени в дните след Нова година, когато нямаше сериозен трафик в София, посочи тя.
„Замърсяването е в двата квартала близо до периферните райони на София, които най-често се отопляват с твърдо гориво”, каза още Фандъкова. Коментарът ѝ е във връзка с данните на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) за 2 януари 2017, според които в няколко столични квартала запрашаването е било около 4 пъти над нормата (виж таблицата). Най-сериозен е проблемът в „Хиподрума”, „Павлово”и „Надежда”.
От ИАОС коментираха на сайта си, че причина за превишенията е масово използване на твърдо гориво в битовия, обществения сектор и емисии от автомобилния транспорт, съчетано с неблагоприятни метеорологични условия.
„Проблемът е пряко свързан с бедността. Хората се отопляват на дърва и въглища там, където нямат как да се отопляват с нещо друго. Караме страшно стари коли, страшно много дизелови коли”, коментира пред bTV експертът по околна среда Боян Рашев.
Фандъкова съобщи, че е обмислян вариант за поставяне на филтри на комините, но той не е бил достатъчно ефективен. Училищата и детските градини, които са на нафта или въглища постепенно минават на газ, където е възможно, или получават ВЕИ инсталации.
Електробусът, който ще се движи по линията 84. Снимка: Столична община
Кметът каза още, че целта на модернизацията на градския транспорт в София е намаляване на вредните емисии. На бул. „Мария Луиза” вече е внедрена система за даване на предимство на градския транспорт, а през годината ще се въвежда навсякъде. В програмата на автотранспорта е залегнало купуване на електробуси като този, който пилотно тръгва по линия 84.
Автобусът бе представен от Фандъкова вчера и е предвидено да започне да се движи след 15 януари. До края на януари се очаква „Столичен автотранспорт“ да представи пред СОС документацията за закупуване на още 120 нови автобуса на природен газ.
В края на януари се очаква да пристигнат в София и първите 4 от 28-те модернизирани трамваи от Швейцария. С тях ще бъдат заменени някои от най-старите мотриси. Подготвя се и закупуването на още 13 нови трамвая, които ще се движат по трасето на бул. „Цар Борис III“, след като бъде реновирано със средства от ОПРР.