Вижте какво представлява проектът „Защото ме е грижа да съм здрав“
За инициативата, която спечели трето място в категорията „Инвеститор в човешкия капитал и условията на труд“ на БФБЛ, разказва Гергана Тодорова, мениджър „Връзки с обществеността“ в „Дънди Прешъс Металс Челопеч”
Вижте видео от награждаването на „Дънди Прешъс Металс Челопеч” от церемонията на Наградите за отговорен бизнес 2014
През 2015 Българският форум на бизнес лидерите (БФБЛ) връчи за 12-та година Наградите за отговорен бизнес. Целта на конкурса е да популяризира дейностите на компаниите с най-сериозен принос към корпоративната социална отговорност в България и да насърчат останалите фирми да развиват активна социална политика.
В Economy.bg отново ще ви представим всички инициативи, които бяха отличени с награда в конкурса. Ще разкажем за проектите, как са били реализирани и какви резултати са постигнали, за да могат повече хора да се запознаят с инициативите, които реализират компаниите в България, като част от политиката си за корпоративна социална отговорност.
В категорията „Инвеститор в човешкия капитал и условията на труд“ трето място бе отредено на „Дънди Прешъс Металс Челопеч” за проекта „Защото ме е грижа да съм здрав“. Повече за него научете от Гергана Тодорова, мениджър „Връзки с обществеността“ в „Дънди Прешъс Металс Челопеч”.
Име на проекта: „Защото ме е грижа да съм здрав“
Какво представлява и какви са целите му? „Защото ме е грижа да съм здрав“ има за цел да мотивира служителите на „Дънди Прешъс Металс Челопеч” за по-здравословен начин на живот. Чрез по-добра информираност, участие в различни инициативи и повече възможности за здравословно хранене и спорт служителите могат да повишат тонуса си, да бъдат здрави, доволни, ангажирани, щастливи. Проектът е насочен директно към над 900 служители на компанията, семействата им, служителите на фирми подизпълнители, обществеността. В обхвата на дейностите са включени здравословно хранене, физическа активност, психическо и емоционално здраве.
Здраве Качествената храна и приготвянето й по здравословен начин са сред основните фактори за добро здраве и самочувствие на служителите. В рамките на проекта бяха направени значителни подобрения в столовото хранене в ДПМ Челопеч – бяха купени фреш машини и ежедневно се предлагат прясно изцедени сокове. Ръководството на компанията активно се включи в представянето на новата услуга с безплатен фреш за служителите. Специалисти по здравословно хранене прегледаха менюто и рецептите в столовата. В резултат вече се приготвят ястия с редуцирани мазнини и сол, въведена е и употребата на зехтин. Промяната е съобразена с изискванията за калориен прием на специфичните професии в предприятието. В менюто са включени здравословни специалитети; предлага се по-голямо разнообразие от пресни плодове и зеленчуци; обособен е щанд за био храни и храни с намалено съдържание на мазнини в магазина към столовата.
Служителите и техните семейства имаха възможност да се консултират със специалист-диетолог в предприятието и да получат експертни съвети, да си поръчат индивидуален хранителен режим според индивидуалния ритъм на живот, предпочитания, здравословно състояние и цели. Услугата беше финансирана от компанията, а изготвянето на индивидуален режим беше съфинансирано за 30% от стойността.
Инициативи В инициативата „Всяка крачка си струва! Влез в Дънди предизвикателството“ през годината бяха организирани 5 велопохода из Средногорието, 4 планински прехода в Стара планина, Чавдарска Средна гора и край езерата на Рила, 6 работилници по здравословно готвене в резиденцията на дружеството. В поредицата от предизвикателства с ентусиазъм се включиха служители от различни отдели, а и членове на семействата им. Най-активните служители получиха награди, но най-ценно остана приятното преживяване в екип извън работната среда, положителните емоции от спортуването, споделените вкусни рецепти и мотивацията за по-здравословен начин на живот.
Спортни таланти Сформирани по инициатива на служители, спортните отбори продължиха да се развиват. Над 80 човека с различни професии спортуват активно в свободното си време футбол, волейбол, баскетбол, тенис на маса. През 2014 г. отборите участваха в две спартакиади за работещи в минно-добивния отрасъл; съревноваваха се със служители на компании от различни сектори по време на ежегодната Олимпиада на бизнес лидерите; представиха се успешно в множество турнири на регионално и национално ниво. Редовните тренировки и екипността дадоха своите резултати.
Информираност Служители участваха в 5 семинара на тема: „Ние сме това, което ядем“, „Храните и тяхната лечебна сила“, „Как да се справим със стреса“, „Вредите от тютюнопушенето“ и „Емоционално здраве“ и получиха полезна информация, ценни съвети и здравословни рецепти, техники за справяне със стреса.
По проекта бяха подготвени и разпространени различни информационни материали (листовки, брошури, плакати, книжка) за осигуряване на достъпна полезна информация. Във фирмения бюлетин отразяване получиха както инициативите, така и полезна информация по темите.
Как беше реализиран и какви резултати постигна? Проектът започна през януари 2014 и продължава да се осъществява и през 2015. Реализира се от служители от отделите „Връзки с обществеността“ и „Човешки ресурси и администрация“ с активната подкрепа на ръководството на „Дънди Прешъс Металс Челопеч”. Част от дейностите бяха реализирани в партньорство с Fine Line и професионалисти по здравословно хранене и диететика, психическо и емоционално здраве и с компетентната помощ на специалисти от РЗИ – София област. Инициативите бяха организирани в работно време и през почивните дни.
Темата „Здравословен начин на живот“ беше поставена в работното ежедневие на служителите и провокира споделяне на идеи, опит, предложения за подобряване и спортни възможности, активност и желание за лична промяна.
Как се отнесоха към проекта служителите на компанията? Проектът провокира интерес и споделяне на личен опит. Служители предложиха инициативи и спортни мероприятия. В различните дейности се включиха около 500 служители. Една част вече са посланици на кампанията сред колегите и ги мотивират за по-здравословен начин на живот. Друга част хареса придвижването с колело и планинските преходи като хоби и започна да спортува редовно. Участниците препоръчват дейностите да продължат, да има повече информационни материали, дискусии и семинари, да се организират колективни инициативи. Подобри се и комуникацията между колегите от различни звена.
Какви ресурси бяха вложени? За реализиране на дейностите по проекта бяха вложени 71 075 лв. – консултации с диетолог; закупуване на фреш машини; организиране на семинари; хранителни продукти за „здравословно готвене“; награди; участия в спортни мероприятия и турнири; информационни материали. Нефинансови ресурси – допълнително време от служители; усилия за популяризиране на инициативите и привличане на нови участници.
Защо корпоративната социална отговорност е важна за компанията? „Дънди Прешъс Металс Челопеч“ вярва в принципа, че успехът на компанията е свързан с грижа за хората и общността. Създаването на възможности служителите да са щастливи и здрави благоприятства изграждането на силни и развити общности. Устойчивото развитие за региона, здравите и можещи хора са наши дългосрочни цели.
Един от главните разработчици на BgGPT и докторант в INSAIT разказва пред Economy.bg за възможностите на българския изкуствен интелект и как бизнесът може да го ползва