С все по-голямата автоматизация на процесите, умения като критично мислене и емпатия са дефицитни, смятат работодатели
„Най-търсените умения от пазара на труда са трудно забележими в едно резюме.“ Така започва статията на Wall Street Journal, посветена на увеличаващата се нужда от хора с широк набор меки умения* на пазара на труда.
Все повече компании в САЩ твърдят, че намирането на кандидати, които могат да комуникират ясно, да са инициативни, да могат да решават проблеми и да се разбират добре с колегите си, е все по-трудна задача. Точно тези меки умения правят разликата между отличния служител и този, който просто запълва работното време.
Работодателите винаги са харесвали тези умения, но промяната в икономиката ги прави решаващи. Голяма част от компаниите са автоматизирали или изнесли (чрез аутсорсинг) голяма част от рутинните си задачи. Работните места, които остават след тази промяна, изискват от служителите да поемат по-широк набор отговорности, изискващи критично мислене, емпатия или други качества, които компютрите не биха могли да симулират (или поне няма да им е никак лесно).
В зависимост от индустрията работодателите търсят служители с точния микс от меки умения – от разговори за незначителни неща с клиенти в магазин до координиране на проект между няколко отдела при определен строг график.
В търсенето на идеалния кандидат компаниите влагат все повече средства в отделите за подбор, а понякога дори наемат специални консултанти, които да разработват тестове, откриващи идеалния микс от меки умения за конкретната компания и позиция.
Кейт Албритън, изпълнителен директор на Allen Investments, споделя пред WSJ че в 84-годишната история на компанията, никога не са харчени толкова много пари за подбор, колкото в момента.
Проучване на WSJ проведено през 2015 сред 900 изпълнителни директори, показва, че за 92% от работодателите меките умения са еднакво важни или по-важни от техническите. 89% твърдят, че им е е много трудно или трудно да намерят хора с подходящите меки умения.
Синди Херолд, която управлява ресторант във Вашингтон обяснява: „Мога да науча някой как да реже и кълца лук. Мога да науча някой как да сготви супа. Но е трудно да научиш някой на нормални маниери или що е то работна етика.“
Обучението на служители изисква време и средства, а работодателите не са склонни да ги влагат в хора, които не притежават качествата да се задържат дълго в екипа, пише още WSJ.
Според изследване на Дейвид Деминг, икономист в „Харвард“, търсенето на такива хора се увеличава все повече. Заетостта нараства особено силно в сектори, които изискват и когнитивни и меки умения.
Пол МакДоналд, изпълнителен директор на компания за подбор, обяснява, че меките умения винаги са били важни за работодателите, но сега тази тенденция е по-силна „от когато и да било“.
*Меките умения са сбор от лични качества, които характеризират отношенията на даден човек с останалите в обществена среда. Такива умения са например социалните умения, способност за комуникация, езикови умения, лични навици, емпатия, управление на времето, работа в екип и лидерски заложби.