Вижте какво мислят HR мениджъри от различни компании
Една компания, колкото и добър продукт или услуга да предлага, в дългосрочен план не би била успешна, ако екипът й не подобрява непрекъснато резултатите си.
Въпросът за ефективността на организациите винаги е сред приоритетните за мениджмънта на всяка организация. На тази тема е посветена и ноемврийската конференция на Българска асоциация за управление на хора: „Как да развиваме най-ефективно човешкия и организационен капацитет?”. Повече за конферентцията вижте тук.
Затова решихме да попитаме HR мениджъри от различни компании какви практики и политики използват за подобряване на ефективността на екипа и съответно компанията.
Вижте какво споделиха те:
Йорданка Дуле
Директор „Човешки ресурси“
„Скейл Фокус“ АД
За да се постигне ефективност, е важно всеки член на екипа да бъде мотивиран и да дава най-доброто от себе си. Поради тази причина нашите усилия са насочени към практики, целящи повишаване мотивацията на колегите. Ето част от политиките, които прилагаме в тази връзка:
Съобразяваме участието на служителите в проекти, които са им интересни и биха развили допълнително техните умения. Така те работят с голямо желание и дават всичко от себе си.
Удовлетворяваме индивидуалните нужди на хората по отношение на баланса работа/личен живот, като им даваме възможност за гъвкаво работно време или работа от вкъщи. Това, разбира се, е съгласувано със съответния проектен мениджър, за да се спазят крайните срокове и високото качество на решенията.
Инвестираме в обучителни програми в различни категории: технически, меки умения, както и споделяне на опит от по-старшите към по-младшите колеги. Провеждаме разнообразни вътрешни и външни събития, чиято цел е надграждане на знания и умения, което влияе на ефективността в работата.
Осигуряваме плодове, забавления, като тенис маса, джаги, дартс, настолни игри, фитнес, групови спортове и др., които са на територията на офиса/сградата.
Елена Ватрачка
Мениджър „Човешки ресурси“
„Шнайдер Електрик България“
На първо място е опростяване. Реорганизирахме структурите и премахнахме микроотделите и мениджърите на 1-2 служители, за да ускорим вземането на решение. Друга цел е да опростим и актуализираме към текущия контекст политиките и процедурите. Използваме Лийн-инструменти за идентифициране и елиминиране на загубите и неефективността в процесите – не само производствените, но и всички останали. Дигитализираме и автоматизираме процеси.
Ефективна комуникация – внедрени SIM (short interval management) процеси на всички нива в организацията с цел улесняване информационния поток в двете посоки (от служители към мениджмънт и обратно).
Създаваме дългосрочни програми за развитие. 1-2 годишни програми за средния и висшия мениджмънт, „Програма за майстор обучители“, „Програма за индустриален състав“. Всяка от тези програми и индивидуалните планове за развитие се създават по концепцията 3Е – 10% образование/ теория; 70% опит/ учене от работата, 20% изява/участие в проект. От тази година имаме и менторски програми, които помагат на колегите да добият крос-функционален опит.
И здраве и ангажираност - организираме най-различни инициативи – Седмица на здравето, Седмица на знанието, Дни на отворени врата, Седмица на безопасността, Седмица на околната среда, Коледни базари – за да направим работното място по-атрактивно.
Нели Дукова
мениджър „Мотивация и развитие на хората“
„Изи Асет Мениджмънт“ АД
Нашата компания вече 11 години основава своя успех на хората. Вярваме, че устойчивото развитие на компанията се гарантира само когато поставим във фокус и вярваме в нашите служители, когато подпомагаме развитието на нашите служители.
Фактът, че нашият бизнес модел се базира на служителите ни, е предпоставка подобряването на ефективността на компанията да се постига чрез политики, имащи за цел поддържане вътре в организацията ни на култура за развитие на хората. Само добре обучения, мотивиран и ангажиран служител привлича, задържа и обгрижва доволни, лоялни клиенти, с които да поддържаме дълготрайни взаимоотношения. Именно такъв служител осигурява дългосрочното и устойчиво развитие на компанията. Това не са само постулати, с които се описва стратегията на Изи кредит, а е реален факт.
В момента в компанията се реализират широкообхватни програми за усъвършенстване на управленския капацитет и внедряване на ефективен стил на лидерство. Тези програми се основават на индивидуалния подход към служителите, съобразен изцяло с личните им потребностите и нуждите от подобрение на меки умения, но в същото време съобразени с целите на компанията. За да постигнем успех в процеса на развитие на нашите служители и това да подобри ефективността на компанията, залагаме на това служителите да поемат отговорност за собствената си кариера; да оценяват сами своите интереси, умения и ценности; проактивно да търсят информация в компанията за собственото си развитие; да си поставят цели и да правят планове как да подобряват личната си и организационна ефективност; да говорят открито със своите мениджъри за кариерата си и за желанията си за развитие. В същото време компанията предлага много възможности за обучение и тренинг и кариерни възможности.
Цветомира Ценкова
HR Manager
Antelope Audio
„Електросфера“ се ражда в София преди малко повече от 12 години с екип от няколко инженери, запалени по аудиоиндустрията. Мисията на компанията е да помогне на професионалните студиа и домашните аудиофили да постигнат висококачествен звук.
Днес фирмата е сред водещите световни производители на професионална аудиотехника с марката Antelope Audio. Познати с непрестанните си иновации, безупречно качество и дизайн, зад нас стои екип от над 100 души и много, много труд. Резултатът е 30% годишен ръст, впечатляващ за българска компания. Как го постигнахме? Просто е – ценим хората си.
Екип „Човешки ресурси“ на „Електросфера“ разработи стратегия за ангажираност с мото „Мисията възможна“. Тя обхваща всички отдели и нива – от мениджмънта, до асистентите производство. Вярваме, че ангажираността и мотивацията са пряко свързани с ефективността. Затова в стратегията си сме включили разнообразие от инструменти. Сред тях са система за допълнителни придобивки; дългосрочна стратегия за подобряване на офисната среда и адаптиране към нуждите на хората от почивка, развлечения и др. Месечният нюзлетър, специално разработен от и за служителите, също е част от нашата стратегия.
Ако трябва да говорим за лична и екипна ефективност, посоката за нас е една – обучения. Освен външни обучения, сами разработваме вътрешни продуктови тренинги и такива за усъвършенстване на комуникационни умения, обратна връзка и ефективно управление на времето.
Това, което истински ни отличава от другите, е стремежът ни да бъдем винаги креативни и свободата, която имаме да бъдем такива, е двигателят на нашата ефективност.