петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10722 прочитания

    Каква беше 2016 за пазара на труда?

    Вижте коментарите на HR мениджъри от различни индустрии в България
    22 декември 2016, 16:16 a+ a- a

    Каква беше изминаващата година за пазара на труда? От години компаниите, не само от ИТ и БПО сектора, споделят, че проблемът с намирането на подготвени кадри, с необходимите качества и умения, става все по-сериозен, но как това се отразява на бизнеса и плановете на работодателите? Какви са тенденциите и как компаниите посрещат новите предизвикателства. Потърсихме HR мениджъри от различни индустрии.
    Вижте какво споделиха те:

    Добромира Манасиева
    Ръководител „Човешки ресурси”
    Experian

    Пазарът продължи да бъде пазар на кандидатите

    2016-та беше динамична и с отпечатък на сериозна промяна за нас. Екипът на Experian в България се разрасна с 50% от началото на годината. Тенденцията на затруднено привличане на професионалисти в ИТ сектора се запази. Наблюдавахме повишено търсене, в следствие на разрастване на част от компаниите, на появата на нови фирми, включително и така популярните start-up инициативи. Увеличи се броят на свободни експертни и висококвалифицирани работни позиции в сферата на разработка на софтуер, финанси и управление на проекти. Пазарът продължи да бъде пазар на кандидатите, като компаниите бяха активна страна в борбата за тяхното привличане. 

    Радослава Кроснева
    Мениджър „Човешки ресурси“
    „Сосиете Женерал Експресбанк”

    Конкуренцията става все по-голяма, а кандидатите с опит и мотивация стават все по-малко

    2016 беше динамична и предизвикателна година за пазара на труда. Обстановката е такава, че конкуренцията става все по-голяма, а кандидатите с опит и мотивация стават все по-малко. Имахме позиции, които успяхме да запълним бързо, но и доста предизвикателни такива, за които ни трябваше повече време, за да намерим най-подходящия кандидат.

    Вероника Методиева
    HR специалист
    „Лактима” ЕАД 

    Кадровата криза, пред която сме изправени се задълбочава с всяка изминала година

    Трудна! За съжаление все по-трудно се намират нужните квалифицирани кадри. Тази кадрова криза, пред която сме изправени, се задълбочава с всяка изминала година. За огромно мое съжаление всяка година около 30 000 трудоспособни българи напускат страната ни и това затруднява изключително много работодателите в България. Разбира се, чуждестранните фирми, които оперират на българския пазар, могат да предложат доста по-високи възнаграждения в сравнение с българските предприятия и това допълнително затруднява пазара на труда на фирми с изцяло български капитал.

    Моника Максимова
    Директор „Човешки ресурси“
    БНП Париба Лични Финанси, България

    Конкуренцията за кадри между компаниите става все по-голяма

    Основната тенденция и през 2016 беше отварянето на пазара на труда и засиленото търсене на служители. Това поставя кандидатите в по-силна позиция, особено в по-големите градове, където безработицата е ниска и търсенето изпреварва предлагането. В тази ситуация кандидатите за работа завишават критериите си за избор и променят поведението си на пазара на труда, а работодателите в някои случаи са принудени да занижат изискванията си. По мои наблюдения продължава разминаването в очакванията, които работодателите имат към квалификацията и уменията на кандидатите и това, което предлага пазарът на труда.
    Конкуренцията между компаниите става все по-голяма, усилията и практиките, които те прилагат, за да достигнат до подходящите кандидати, да ги привлекат и впоследствие да ги задържат, стават все повече. Това налага да използваме и алтернативни подходи в намирането на кандидати за свободните работни места в компанията: от една страна, инвестираме повече в развитието на уменията и кариерното планиране на служителите и така правим възможно експертните и ръководните позиции да се заемат основно от вътрешни кандидати.  От друга страна, за стартовите оперативни и търговски позиции стимулираме служителите да препоръчат свои приятели и познати. 

    Юлиана Йотова
    HR Business Partner
    SBtech

    Компаниите осъзнаха, че ако не си помогнат сами, няма кой друг да го направи

    Изминалата 2016 беше свръхдинамична и успешна за SBTech (подобно на предходните 3 години), успяхме да наемем повече от 350 специалисти, които да отговорят на растящите бизнес нужди на компанията. Към момента броят на служителите в България надхвърля 600. Като цяло пазарът на труда не се измени особено много – като се имат предвид задълбочаващият се недостиг на ИТ специалисти и неспирната борба, която компаниите водят помежду си за намиране на своите кадри. Една от положителните промени, регистрирани през годината обаче е, че компаниите осъзнаха, че ако не си помогнат сами, няма кой друг да го направи.  Затова и все повече организации заложиха на създаването на „собствени кадри“ чрез множество академии, уъркшопи и т.н. , както и създаването на собствени кабинети (финансирани и оборудвани от самите компании) в най-престижните университети.  Целта беше повишаването на популярността на работодателската марка от една страна, както и задълбочаването на връзките бизнес-образование. Другата положителна тенденция, която можем да отбележим е, че кандидатите не търсят просто „work-life balance”, а търсят „work-life integration”, защото на практика с развитието на технологиите днес можеш да бъдеш открит навсякъде и по всяко време и вместо да се опитваш да сепарираш строго личния от професионалния живот, можеш например да отговаряш на имейли в неработно време, което пък от своя страна позволява и по-голяма гъвкавост (време за себе си) в рамките на работния ден.

    Кристина Енчева
    Специалист „Човешки ресурси“
    Координатор на стипендиантска програма „Юрген Дорман“
    „АББ България”

    Навлизането на много нови и чуждестранни инвеститори наложи да сме гъвкави и с навременни реакции

    2016 година беше доста динамична за пазара на труда, както и предизвикателна. Навлизането на толкова много нови и чуждестранни инвеститори наложи гъвкавост, навременни реакции и решителност. Вярвам, че успяхме да запазим позицията си на международна компания с традиции, предлагаща релевантни за пазара кариерни възможности. Драстично засилихме присъствието си както на кариерни форуми, така и в социалните мрежи и университетите, за да гарантираме един по-разпознаваем бранд и кандидатите не само да ни познават, но и да имат желание да се присъединят към нас.
    През 2016 година заложихме и на развитието на младите таланти и запалването им по инженерната професия. Особено много се гордеем със стажантските си програми и стипендията ни „Юрген Дорман“, като осигурихме платен летен стаж на повече от 20 талантливи млади инженери, както и избрахме следващите ни 3-ма стипендианти. 

    Евелина Великова
    Прокурист
    dm България

    Икономиката се възстановява и се откриват нови работни места

    Мога да кажа, че годината беше добра. Както виждаме от данните и на НСИ, и на Евростат безработицата в България намалява и вече е на доста ниски нива. Това е добра новина, тъй като показва, че икономиката се възстановява, откриват се нови работни места и все повече хора имат постоянни и стабилни доходи.
    Конкретно dm България назначи около 70 служители. Те започнаха работа в нашите 11 нови магазина, с които общият брой на обектите ни вече е 64 и ние сме най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки в страната.

    Цвета Величкова
    Директор „Човешки ресурси“
    „Луфтханза Техник София“

    Беше определено динамична и наехме повече от 180 човека

    „Луфтханза Техник“ вече 9 години се разраства с бързи темпове в България. Изключение не прави и 2016, която беше определено динамична и наехме повече от 180 човека в областта на логистиката, планиране и инженеринг и обслужване на самолети.

    Аглика Адамова
    Директор „Човешки ресурси“
    Happy Bar & Grill

    Пазарът на труда при младите хора, от каквито най-вече секторът ни се нуждае, с годините става все по-трудно функциониращ 

    Пазарът на труда при младите хора, от каквито най-вече секторът ни се нуждае, с годините става все по-трудно функциониращ.  Процесът предвижда  освен решаване на проблеми с професионалното образование в България, така и привличане на работна ръка от други страни. Тази тенденция налага целенасочена политика от държавата за международни спогодби в този аспект. Реформата, следваща  немския модел на дуално образование, е стъпка в тази насока.
    Ние осъзнаваме отговорността, която имаме към пазара на труда в България не само защото сме най-големият работодател в бранша с над 3000 служители, но и защото средната възраст при нас е 25 години и определено влияем  върху  развитието на младите хора като бъдещи служители в сферата на услугите. Затова инвестираме най-много в разработване на иновативни и отговарящи на разбиранията на новото поколение програми  за усъвършенстване и лоялност. В Нарру се опитваме да накараме нашите служители да се чувстват като част от едно голямо професионално семейство, където споделяме еднакви ценности, грижим се един за друг и сме отговорни към бизнеса. Запазена марка на компанията ни е усмивката и позитивното отношение към живота, затова ние постоянно  предлагаме разнообразни придобивки за нашите служители, които да ги накарат да се почувстват по-добре в ежедневието си и да ги усмихнат. Предлагаме много допълнителни програми към основния пакет, които са съобразени с очакванията на новото поколение. Най-важното е да не изгубят желанието си да научават нещо ново всеки ден и да се чувстват добре на работното си място, на което според статистиката съвременния човек прекарва повече от половината си време.

    Пламен Тенев
    Старши специалист „Подбор на персонал“
    Sutherland Global Services 

    С развитието на IT и BPO секторите се налагат нови тенденции на пазара труда

    2016 година се очерта като изключително динамична. С развитието на IT и BPO секторите в България се налагат нови тенденции на пазара труда, които променя, както поведението на компаниите, така и нагласите и поведението на самите кандидати. Компаниите оценяват високо нуждата да инвестират в своята работодателска марка и все по-често те работят активно, за да спечелят доверието и интереса на кандидатите, а не обратното. Усилията често са насочени към неактивно търсещите работа, което променя и каналите за комуникация с кандидатите. Стратегиите са в посока разширяване кръга от контакти, партньорства, социални групи и мрежи и намиране на гъвкави форми на заетост, локация и т.н.
    За „Съдърланд“ изминаващата година беше доста предизвикателна, но в същото време много успешна. Компанията се разрасна много, като се разкри нов офис във Варна, както и се разшириха съществуващите проекти в София и Бургас. 

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 минути
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 1 час
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 1 час
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 2 часа
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 2 часа
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS