четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3294 прочитания

    Работи ли принципът „парите следват ученика“?

    Бизнесът настоява за въвеждането на държавни стипендии за дефицитни за икономиката специалности
    21 февруари 2017, 09:39 a+ a- a

    Васил Велев, председател на Асоциация на индустриалния капитал в България

    Да бъде преосмислен принципът „парите следват ученика“, призова председателят на Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев на конференция „Качествено образование за икономически растеж и за по-високи доходи“, организирана от сдружение „Граждани за европейско развитие на България“ на 20 февруари 2017 г.

    В своето експозе Васил Велев подчерта, че принципът „парите следват ученика“ трябва да бъде преосмислен не само, защото малки училища може да изчезнат и децата в малките населени места нямат равен шанс в сравнение с тези в големите градове. „Този принцип лесно се бюджетира, но няма резултат от него, защото парите следват ученика, но какво следва ученикът? Той следва модата и това, което е по-лесно, като същото важи за студента“, заяви Велев.

    И посочи, че този принцип е причина училищата и висшите учебни заведения да измислят добре звучащи специалности, за да привлекат по-голям брой учащи се, както и да бъдат оценявани ученици и студенти, които не притежават никакви знания, за да не се лишат учебните заведения от част от бюджета си. В същото време голяма част от завършилите не се реализират по специалността и нивото на образованието си. „На практика този механизъм заличи професионалното образование, защото превърна някогашните техникуми в езикови училища, които подготвят кадри за кол-центровете и за емиграция“, посочи Велев. „В момента обществото плаща данъци, с които се финансира образованието в страната, но голяма част от учениците и студентите не се връщат обратно в икономиката, за да произвеждат отново данъци, които да финансират образованието“, каза още Велев.

    Затова бизнесът настоява да се използват икономически механизми, с които да се регулира този процес. Такъв механизъм, например, е въвеждането на държавни стипендии за дефицитни за икономиката специалности при напълно доброволен избор с ангажимент за реализация в страната за определен период от време. В противен случай, ако този студент реши да напусне страната, за да не връща стипендията, той трябва да направи пазарен тест, че няма работа по неговата специалност у нас.

    Велев призова и за активни мерки за насочване на повече ученици и студенти към природо-математическите и техническите специалности. Според него още в ранна училищна възраст трябва да се привлече интересът на подрастващите с помощта на включване в извънкласни форми на обучение.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 46 минути
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 3 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 4 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 4 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки
    преди 4 часа
    3 български авиокомпании ще летят до Китай
    Правителството определи авиопревозвачите за директните полети до Поднебесната империя
    преди 5 часа