Експерти от ИТ бранша призоваваха за единна стратегия в сектора и адаптиране на образованието към нуждите на индустрията
Дигитални умения, както и набор от личностни качества, са сред основните предпоставки за успех в професиите на бъдещето. Около тази теза се обединаха участниците в тазгодишното издание на конференцията „Образование за професиите на бъдещето“.
Освен дигиталните и професионални компетенции, сред високо ценените качества от работодателите ще са адаптивност, инициативност, умения за работа в екип, ръководни и организационни умения и разбира се, умения за решаване на проблеми.
„Всяка професия в бъдеще ще има нужда от дигитални компетенции и това е неизбежен процес. Затова трябва да подготвим младото поколение навреме. С 36 групи по програмиране в 11 града на Детската Телерик Академия не целим да направи от всяко дете програмист. Мисията ни е да запалим интереса на децата към дигиталните технологии и да ги въоръжим с дигиталните умения и логическо мислене, които ще им помогнат да бъдат успешни и да се реализират в професията, която изберат“, коментира Петър Шарков, ръководител на младежките инициативи на Телерик Академия.
„Има опасност в близките 10 години ИТ образованието да се приватизира в голяма степен, особено в столицата, и това ще застраши екосистемата в държавното образование. В момента са много малко ентусиастите като нас и Телерик акамедимия, които инвестират в човешки капитал и влизат в държавните училища и университетите, за да преподават и да обучават на нови технологии и умения. Доказано към момента е, че създаването и участието в образователни бордове, както и влизане на научен капацитет от компаниите в училищата и университетите, е работещ модел за успешно публично-частно партньорство“, убеден е Никола Вълчанов, научен ръководител в Програмиста, която е инициатор и партньор на бакалавърска програма по Софтуерно инженерство във ВТУ и организатор на множество стажантски програми и обучения.
Според Петър Шарков и Никола Вълчанов, има нужда от по-стратегическа и единна колаборация между компаниите в ИТ сектора, които предприемат образователни инициативи, за да могат да се подготвят добре обучени кадри за нуждите на индустрията, а не само за конкретните нужди на отделни компании.
„През следващите двадесет години 47% от професиите подлежат на автоматизация, а в близките 10 години ще се използват четири пъти повече индустриални роботи. Образованието неминуемо ще се автоматизира и дигитализира. Технологичната революция ще се отразява все по-осезаемо върху пазара на труда и ще предопределя до голяма степен професиите на бъдещето. Съществуват данни, според които 65% от децата, които днес влизат в първи клас, в бъдеще ще се развиват в професии, които днес не можем да предвидим“, посочи Асенка Христова, научен експерт и съдружник в изследвателската агенция „Индъстри уоч“.