сряда, 17 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6917 прочитания

    Как изглежда бъдещето на HR професията?

    Вижте какво споделя Тим Едуърдс, старши консултант в Korn Ferry Hay Group
    10 май 2017, 07:40 a+ a- a

    Тим Едуърдс e старши главен консултант от Korn Ferry Hay Group, базиран в Лондон. Той има над 10-годишен опит в различни сектори и индустрии. Работил е пряко с топ мениджмънт с фокус върху ефективност, възвращаемост и подобравяне качеството на инвестициите в човешкия капитал. Тим е част от звено, с фокус върху трансформация на HR и секторен фокус технологии, телеком и професионални услуги. Преди да се присъеди към компанията, е натрупал значителен опит  в ролята на Мениджър Човешки Ресурси и Бизнес Партньор в консултантски, инженерни и високотехнологични компании. Притежава експертни познания и опит в областа на: реструктуриране на работната сила, организационен дизайн; мащабни проекти за трансформация на бизнеса и функцията ЧР; разработване на кариерни пътеки и развитие на служителите; създаване на модели за управление на представянето и талантите. Той е член на CIPD, завършил е Бизнес психология и мениджмънт в Birmingham City University и International Business School of Budapest.

    Тим ще бъде един от лекторите по време на XVIII Международна конференция на Българската асоциация за управление на хора. Срещнахме с него, за да ни сподели как изглежда бъдещето на HR професията през неговите очи.

    Г-н Едуърдс, как би изглеждала обява за позицията HR експерт след 5 години?
    Човешките ресурси са в процес на трансформация. От този момент насетне ще се търсят хора, които знаят как да управляват хора и свързаните с тях рискове, които могат да боравят с данни и да анализират и които имат някакъв търговски опит зад гърба си. Може би сте чували израза: „Не ме бива с числата“. Това няма да бъде приемливо в бъдеще. След 5 години ще се търсят експерти с широкообхватен международен опит, хора, които са работили с различни сегменти таланти. Бъдещите HR специалисти трябва да се чувстват комфортно, работейки в една несигурна среда.

    Тези умения, като че ли не са типични за специалистите по Човешки ресурси. Означава ли това, че тази функция ще се изпълнява все повече от хора, които имат опит на съвсем различни позиции в компаниите?
    Ще се търдят лидери, които могат да се справят в бизнес среда, характеризираща се с голяма неяснота; хора, които могат да гледат данни и да екстраполират важна информация, а не просто да представят факти. Хора, които могат да въвличат представители на различните поколения в работния процес. И сега виждам изпълнителни директори, които наемат таланти с такива умения, без те да са имали опит в сферата на Човешките ресурси. Личното ми мнение е, че това не е добра практика. HR специалистите имат своя уникална роля. Но това, което трябва да се промени, е, че те трябва да станат по-активни.

    Някои хора смятат, че PR и HR функциите трябва да се слеят. Какво мислите по темата?
    Бих искал да видя как това се случва на практика. Темата е интересна предвид факта, че доста HR отдели срещат затруднения при комуникирането на собствената си политика - както пред външна, така и пред вътрешна аудитория. Понякога дори с членовете на самия HR екип не се комуникира правилно какво представлява трансформацията на тази функция и какъв набор от умения изисква. За мен е по-вероятно двете функции да задълбочат сътрудничеството си, отколкото да се слеят. Нека вземем за пример стойностното предложение на работодателя. Това е лицето на организацията пред всеки бъдещ или настоящ служител. PR специалистите са фантастични с помощта си по изграждането на добър работодателски имидж, но те не могат изпълнят тази задача самостоятелно. Не може да кажете на някого по време на интервю: „Хей, ние сме великолепен работодател, видя ли новото ни страхотно видео?“. Това е работа на PR. Но същевременно именно HR са онези, които се грижат това, което виждате на интервюто при кандидатстване за работа, да отговаря на действителността. А това е не по-малко важно за имиджа на една компания като работодател.

    Employer branding изглежда е гореща тема. Трябва ли изграждането на добър работодателски бранд да бъде поверено на HR специалистите?
    HR контролират всички тези процеси - управление на талантите, обучения и развитие - всички отделни неща, които подчертават стойностното предложение на работодателя. Смятам, че е съвсем естествено за HR да продължават да работят за това, но това не значи да го правят сами. Ако нямате уменията вътре в отдела да развиете това стойностно предложение или нямате уменията да го презентирате пред пазара по начина, по който искате, няма нищо лошо в това да ползвате услугите на консултанти.

    Мислите ли, че някои от HR функциите биха могли да бъдат автоматизирани в близките години?
    Мисля, че все повече виждаме каква роля изграе автоматизацията в HR, особено по отношение на някои базови неща: попълване на въпросници, запознаване с политиката и процедурите на компанията и др. Това може да улесни всички. Мисля, че технологиите оказват чудесен ефект върху нашата работа, тъй като благодарение на тях се съкращават ресурсите, необходими за онези дейности, които носят най-малка стойност. Но вярвам, че технологиите никога няма да заменят експертните познания и консултантските умения, които HR специалистите трябва да притежават.

    Пред какви предизвикателства ще бъдат изправени HR специалистите?
    След като 15 или 20 години HR специалистите говорят за това как се опитват да се трансформират, не мисля, че ще мине още много време, преди бизнесът да заеме по-радикална позиция. Ако един HR специалист два или три пъти опита да трансформира своята функция и не успее, очевидно има риск никога да не успее. Хората се уморяват да слушат тази история. Има HR специалисти, които се справят с тази задача, но има и такива, които не успяват да донесат стойност за организацията. Често проблемът не е във функцията на HR, a в хората, които идват в организацията, които не искат или не знаят как да действат стратегически. За мен това е основното предизвикателство пред HR специалистите - да изпълнят обещанието си за трансформация.

    Вие сте един от говорителите на годишната конференция на Българската асоциация за управление на хора. Какво да очакват гостите на конференцията да чуят и научат от Вас?
    Надявам се да очакват презентация, която е релевантна, с практическа насоченост. Ще споделя резултати от проучвания, които сме провели съвместно с нашите партньори. Искам хората да успеят да извлекат нещо полезно, което да могат да приложат в своята работа.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ЕК пуска 35 500 безплатни билета за 18-годишните, за да обиколят Европа
    Кандидатстването започва днес и ще приключи на 30 април
    преди 9 часа
    В София ще се състои кръгла маса за електронната търговия в ЕС
    „Бъдещето на електронната търговия в Европейския съюз“ ще се проведе на 29 април
    преди 10 часа
    Двуцифрен ръст в ползването на услугата Executive Search у нас през 2023 спрямо 2020 
    Транспорт и логистика е секторът с най-голям ръст в ползването на директното търсене за мениджърски позиции, според анализа на БЕСА
    преди 11 часа
    БАКБ придобива Токуда банк
    Очаква се регулаторно одобрение на сделката
    преди 14 часа
    България в ЕС: Повече инвестиции и по-високи доходи
    Износът на стоки от България в ЕС достига 31 млрд. евро през 2022, отчита доклад на ИПИ