Забелязват ли промяна в поведението на кандидатите в сравнение с предишните години, попитахме HR мениджъри от различни индустрии
Пазарът на труда у нас страда от сериозни структурни и демографски проблеми. Откриването на квалифицирани служители е основно предизвикателство за бизнеса.
Конкуренцията между компаниите за хора с умения променя ситуацията на пазара на труда. Как това се отразява на очакванията на кандидатите? И забелязват ли работодателите промяна в поведението на кандидатите в сравнение с предишните години? Вижте какво споделиха HR мениджъри от различни индустрии в България.
Даниела Анева, директор „Човешки ресурси”, Endava Bulgaria
Кандидатите стават все по-зрели и критериите им за търсене на работа вече не се ограничават само в заплата и допълнителни придобивки
Кандидатите стават все по-зрели и критериите им за търсене на работа вече не се ограничават само в заплата и допълнителни придобивки. Освен това те вече търсят и компании, в които се предлагат възможности за обучение и сертификационни програми. За тях са важни и възможностите за развитие, дали им се предлага избор да работят по различни проекти, да трупат опит в различни технологии. В резултат на това разбиране на пазара има все по-добри професионалисти в различни технологии или такива, които са много добри в няколко области. Това са едни от най-ценните хора за нас.
Петя Николова, директор „Човешки ресурси”, Paysafe България
Забелязват се по-високи изисквания и финансови очаквания от кандидатите
Определено се забелязват по-високи изисквания и финансови очаквания от кандидатите. Отдавам го отчасти на големия брой компании, навлизащи на българския пазар.
Обичайно хората, които все още са в началото на работната си кариера, са доста амбициозни и имат големи очаквания за бързо развитие. Те със сигурност имат добра база от теоретични познания, която в комбинация с натрупания опит ще доведе до резултати, но това е процес, който отнема време.
Рада Йосифова, началник отдел „Човешки ресурси“ в Райфайзенбанк (България)
Кандидатите са в позиция да изискват и договорят по-добри условия
Разбира се, има промяна. Кандидатите показват по-високи очаквания, някои от тях избират между повече от едно предложения за работа и са в позиция да изискват и договорят по-добри условия. Не мога да преценя доколко промяната в поведението на кандидатите е свързана с навлизането на новите поколения на пазара на труда или се дължи на нещо друго, но ясно се виждат очакванията към повече баланс между работа и личен живот, по-интересна работа, по-бързо развитие, повече принос не само за компанията и бизнеса ѝ, но и за общността. Обратната страна на медала е, че невинаги завишените очаквания кореспондират на адекватни квалификация и опит за позицията.
Тина Атанасова, ръководител отдел „Човешки ресурси“ в „Язаки България“, клон „Крепост“ (Димитровград)
2017 само подчерта тенденциите от предходните години
Не забелязвам съществена промяна. 2017 само подчерта тенденциите от предходните години: демографските проблеми и ниските нива на безработица се усещат чувствително и повишават очакванията на кандидатите в много региони. Възможностите дори и пред кандидатите без специални умения вече са много и те станаха по-взискателни не само по отношение на финансовите възнаграждения, културата на компанията и пакета социални придобивки. Често възможностите за обучение и кариерно развитие, които работодателят може да предостави, са в основата на решението на кандидата да приеме предложението за работа. Също така служителите са по-непостоянни и се чувстват по-слабо ангажирани с конкретен работодател.
Жени Жилева, ръководител на дирекция „Администрация и управление на персонала“ в „Агенция за събиране на вземания“ (част от B2Holding)
Преди трудовото възнаграждение взимаше превес, през последната година фокусът е върху социалните придобивки
Очакванията и поведението на кандидатите пряко кореспондират с актуалната ситуация на пазара на труда. Правилата се определят от тях - някои се възползват от ситуацията и изискванията им невинаги са реални и релевантни на уменията и знанията, които имат, за други, това е най-доброто време поради разнообразието от предложения за работа и те успяват да остойностят уменията си възможно най-успешно. Промяната е осезателна и в основните мотиватори на кандидатите - докато преди трудовото възнаграждение взимаше превес, през последната година фокусът е върху социалните придобивки, програмите work-life balance, възможности за home office, интензивни професионални обучения, корпоративни събития. Нашата роля е да съумеем да определим похватите и да инициираме нови начини за селекция и привличане на подходящите кандидати, които дори и с цената на малко повече време и усилия да доведат до успешни назначения.
Мария Аврамова, ръководител „Човешки ресурси“, ЗД „Евроинс“
Кандидатите за работа съзнават, че са в по-благоприятна позиция и търсят най-добрите условия за своето професионално развитие
Да. Кандидатите за работа съзнават, че са в по-благоприятна позиция и търсят най-добрите условия за своето професионално развитие при най-доброто заплащане. Като не всеки пазар, на който има търсене и предлагане, когато търсенето надвишава предлагането, тези, които са в благоприятна позиция, се стремят да повишат максимално цената си това непременно да е свързано с повишено качество и продуктивност. В същото време в условията на много възможности размерът на заплатата не е единственият водещ фактор при избора на работодател. Тук обаче е и едно от нашите предимства. Като част от голям международен холдинг с няколко бизнес направления, ние сме в състояние да предложим пакет, който дава солидна допълнителна стойност на нашите служители и покрива важни за тях аспекти - от здравето, транспорта и баланса между личния и професионалния живот, до възможностите за кариера не само в България, но и във всички страни, в които „Евроинс“ присъства.
Точно фактът, че сме част от холдинг, който разширява дейността си и увеличава резултатите си, ни позволява да отговорим на по-високите очаквания на пазара на труда по отношение на заплати и възможности за развитие и да се справим с този натиск. Нещо повече, ние развиваме нови проекти, които са важни за новото поколение на пазара на труда - т. нар. милениали, които в момента могат да си позволят да имат съвсем различни виждания и ценности за своето професионално развитие спрямо по-горните поколения.
В рамките на компанията ни вече функционира т. нар. финтех инициатива (www.eigboosts.com), подкрепяща корпоративни стартъпи вътре в холдинга - изключително актуална и атрактивна за младите хора сфера в момента. Корпоративните стартъпи предлагат възможност за предприемаческа инициатива и свобода на младите в рамките на голяма компания, като в същото време осигуряват достъп до ценен корпоративен ресурс, който иначе не би бил достъпен - капитал, ментори, експертиза, различни социални придобивки. В рамките на животозастрахователното ни дружество - „Евроинс Живот“, функционира и първият ни корпоративен стартъп - Oli (https://getoli.bg/bg/). Това са нови възможности за младите хора, които малко български компании предлагат и „Евроинс“ е един от пионерите в своя бранш и изобщо във финансовия сектор.
Виктор Фачев, директор „Човешки ресурси”, Kaufland България
По-големият избор на пазара върви ръка за ръка с по-високите изисквания на кандидатите към работодателите
Със сигурност. По-големият избор на пазара върви ръка за ръка с по-високите изисквания на кандидатите към работодателите.
Кандидатстващите днес търсят модерни и динамични компании, които им предоставят възможности за развитие, професионални предизвикателства, атрактивно възнаграждение и баланс между личния и професионалния живот. Като петия най-голям работодател в България, в Kaufland България знаем, че за да привлечем талантите, които са ни нужни, е необходимо да разбираме отлично поведението и потребностите им. Затова за нас е основна цел да бъдем там, където са те. Днес това до голяма степен означава да заложим на активно онлайн присъствие. Кандидатите ни са мобилни, защото за тях времето е важно. Затова ние се стараем да го оптимизираме и пестим, като създадохме нов, интуитивен и модерен кариерен сайт, който съдържа информация за нас като работодател и позволява бързо и лесно кандидатстване за всяка от нашите свободни работни позиции.
LinkedIn също е наш активен канал, чрез който информираме за разнообразните дейности под шапката Kaufland, нашите постижения, мисия и цели, зад които стоим.
Освен онлайн, през 2017 г. се срещнахме и с много хора, като участвахме и на редица кариерни изложения в страната и чужбина с цел да привлечем най-подходящите за нас таланти.
Лазар Топчев, ръководител „Човешки ресурси“, „Максима България“
Хората стават все по-склонни да сменят своето работно място
Поради наличието на много свободни работни позиции, хората стават все по-склонни да сменят своето работно място. Тази динамика в предлагането на позиции обаче предоставя на кандидатите, особено на по-високо квалифицираните, широк кръг от възможности, които да сравняват и предопределя по-големите им очаквания към компаниите.