сряда, 17 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7665 прочитания

    Каква беше 2017 за пазара на труда?

    Вижте коментарите на HR мениджъри от различни индустрии в България
    21 декември 2017, 13:49 a+ a- a

    От години компаниите, не само от ИТ и БПО сектора, споделят, че проблемът с намирането на подготвени кадри, с необходимите качества и умения, става все по-сериозен. Но как това се отразява на бизнеса и плановете на работодателите? Какви са тенденциите на пазара на труда и как компаниите посрещат новите предизвикателства? Потърсихме HR мениджъри от различни индустрии. Вижте какво споделиха те:

    Лазар Топчев, ръководител „Човешки ресурси“, „Максима България“

    Раздвижването сред ритейл веригите се отрази позитивно и на пазара на труда, като се откриха множество нови позиции

    Изключително динамична, особено за сектора на бързооборотни стоки, в който оперираме ние. Възможностите за дългосрочна, а и за временна заетост, които секторът на услугите предлага, доведе до значителен ръст в броя на наетите служители през годината и намаляването на безработицата в определени райони на страната.

    Поради реконструирането на по-старите обекти и отварянето на нови магазини „Максима България“ активно търси кадри в сферата на обслужването на клиенти и през 2017-та. Само за отминалата година екипът на компанията се увеличи с още 200 човека до общо над 1400 служители. Преките ни наблюдения след проведените подбори сочат, че раздвижването сред ритейл веригите се отрази позитивно и на пазара на труда, като се откриха множество нови позиции както в столицата, така и в останалите градове на страната. Поради повишената икономическа активност това бе съпроводено и с ръст в предлаганите възнаграждения. 

    Даниела Анева, директор „Човешки ресурси”, Endava Bulgaria

    Засиленото търсене на професионалисти в сектора ни кара да бъдем по-бързи, по-креативни, по-гъвкави, да търсим работещи решения

    Изминалата година беше предизвикателна, но и запомняща се за нас. Не е тайна, че в IT сектора търсенето на кадри е много силно.

    А конкретно за Endava това беше първата година на много бърз растеж – удвоихме екипа си в София, открихме нов офис, а през следващите години ни очаква дори още по-бърз темп на растеж. 

    Засиленото търсене на професионалисти в сектора освен сериозно предизвикателство обаче е здравословно за компаниите и по-конкретно за екипите в областта на Човешките ресурси. Това ни кара да бъдем по-бързи, по-креативни, по-гъвкави, да търсим работещи решения. Не само да се конкурираме, а да търсим отговорно работещи решения за развитието на успешни и добре подготвени специалисти в България.  

    Мария Аврамова, ръководител „Човешки ресурси“, ЗД „Евроинс“ 

    Изминалата година беше най-предизикателната от десет години насам за мениджърите „Човешки ресурси“ от гледна точка на задържане и привличане на кадри

    Изминалата година единодушно беше определена като най-успешната от икономическа гледна точка за последните 10 години. А това през призмата на пазара на труда означава, че тя е била и най-предизикателната от десет години за мениджърите „Човешки ресурси“ от гледна точка на задържане и привличане на кадри. И няма как да е иначе.

    В условията на силен икономически растеж, рекордно ниска безработица, очаквания за повишаване на заплатите, недостиг на кадри и много по-голямо търсене, отколкото предлагане на работна ръка, ние, мениджърите „Човешки ресурси“, сякаш бяхме тези, които усетиха най-силен натиск и стрес в работата си. Особено компании като нашата, които разрастват своята дейност на международните пазари и имат нужда от нови кадри. Но такива периоди си имат и своите предимства, защото те са импулс за нови и нестандартни решения, концепции и модели за стимулиране, привличане и задържане на човешкия капитал. Точно такива периоди потвърждават, че хората са най-важният ресурс на един бизнес и това изисква инвестиции.     

    Виктор Фачев, директор „Човешки ресурси”, Kaufland България

    Пазарът на труда отчете високи нива на новосъздадени работни места и рекордно ниски нива на безработица в сравнение с последните няколко години

    2017 година отбеляза растеж в икономиката и създаде условия за разширяване на бизнеса в България. В резултат на това пазарът на труда отчете високи нива на новосъздадени работни места и рекордно ниски нива на безработица в сравнение с последните няколко години.

    През 2017 година екипът на Kaufland България продължава да се увеличава и в края на годината общият брой хора, които са част от компанията, е вече 6400. Като лидер в един от най-модерните и конкурентни бизнеси на глобално ниво, ние налагаме иновативни международни практики с помощта на високо квалифицираните ни специалисти в разнообразните сфери на дейност – търговия, продажби, строителство, маркетинг, IT, енергоефективност и др. Ние сме един от най-големите и надеждни работодатели у нас и това, което ни прави наистина успешни, е лоялният и ангажиран екип, голяма част от който е с нас от старта на бизнеса ни в България през 2006 г. Установена наша практика е да създаваме работна среда, която развива нашите таланти и стимулира кариерния път от стартова до ръководна позиция чрез примери за реалните истории на успеха в компанията. Като успешна международна компания даваме възможност за реализация на нашите кадри и в други наши филиали в Европа. Множество наши служители работят в централата ни в Германия. 

    Развиването на потенциала и задържането на талантите е тенденция, която продължи да се засилва и през 2017 г. с все по-голямата необходимост от профилирани специалисти за различни сектори. Подобряващата се икономика очерта и друга интересна тенденция на пазара на труда през 2017-а – все повече българи се завръщат, за да работят отново в страната. Създават се и все повече атрактивни работни места от компании, които разширяват дейността си в модерни сфери като технологиите например. При нас работят много колеги, завършили образованието си в чужбина. 

    Именно в София създадохме и развиваме IT Hub Kaufland Service, който програмира и ръководи иновативни проекти, програми и приложения за цялата търговска група Kaufland в Европа. Логистичният ни център в с. Стряма, който е най-голямата логистична база като цяло в България, също предлага разнообразни и атрактивни кариерни възможности в сферата на логистиката и технологиите. 

    Петя Николова, директор „Човешки ресурси”, Paysafe България

    В Paysafe България наехме почти 300 души

    2017-та година, както и предходната 2016-та, бяха динамични за нас като компания. 

    В Paysafe България наехме почти 300 души. Около 80 от тях работят в IT отдела и близо 60 – за големия ни Customer Service екип. Предизвикателствата за нас като работодател идват главно от голямото търсене на горепосочените професионалисти, навлизането на нови компании в България и разрастването на вече съществуващи такива. Предимство ни дава това, че сме продуктова компания, което е атрактивно както за опитни професионалисти, така и за такива, които искат да работят в динамична и бързоразвиваща се компания.

    За съжаление, много от специалистите продължават да напускат България и търсят развитие в чужбина. Бихме искали тези хора да останат в нашата държава, защото в момента има много възможности за тях тук. Ние, като отговорен работодател, се стремим да предлагаме развитие в кариерен и в професионален аспект.  

    Рада Йосифова, началник отдел „Човешки ресурси“ в Райфайзенбанк (България)

    2017 беше доста напрегната за пазара на труда с вече хроничния недостиг на кадри във всички професионални направления 

    2017 беше добра за бизнеса и много успешна във всички сегменти. В същото време, тя беше доста напрегната за пазара на труда с вече хроничния недостиг на кадри във всички професионални направления и нива на квалификация.

    Изтичането на мозъци, демографската криза и кризата в образованието задълбочават проблема. В същото време, компаниите инвестират все повече в изграждане на работодателската марка и създаване на позитивно преживяване на служителите, което пък рефлектира във все по-добра работна среда и възможности за работещите да се чувстват по-комфортно на работа.

    Жени Жилева, ръководител на дирекция „Администрация и управление на персонала“ в Агенция за събиране на вземания“ (част от B2Holding)

    Подходящите кандидатури намаляха, което доведе до ситуация, позната ни отпреди няколко години – „битка“ между фирмите за добрите специалисти

    Динамиката на пазара на труда съпътстваше цялата 2017 година – безработицата достигна рекордно ниски нива, подходящите кандидатури намаляха, което доведе до ситуация, позната ни отпреди няколко години – „битка“ между фирмите за добрите специалисти. Като част от B2Holding, една от водещите компании в Европа в изкупуването на просрочени задължения, „Агенция за събиране на вземания“ продължава своя бърз и устойчив растеж и търсенето на кадри е основен приоритет пред нас. Лидерската ни позиция в сферата, както и все по-добрата разпознаваемост на компанията ни, позволяват да се справяме успешно с предизвикателството да привличаме най-подходящите кандидати.

    Тина Атанасова, ръководител отдел „Човешки ресурси“ в „Язаки България“, клон „Крепост“ (Димитровград) 

    Стартирахме годината с 250 служители, а още преди края ѝ в завода вече работят 1000 души

    За новия завод на „Язаки“ в Димитровград, 2017 беше изключително динамична. Стартирахме годината с 250 служители, а още преди края й в завода вече работят 1000 души. Имахме известни географски предизвикателства – производството стартира във временно предприятие на компанията в Стара Загора, на 50 км разстояние от Хасково и Димитровград. Когато в началото на септември се преместихме в новата база, нямахме предимството на уседналия работодател, разпознаваем на конкретното място. Затова стартирахме интензивна информационна кампания за набор на кандидати.

    Благодарение на усърдната ни работа постигнахме годишната си цел като брой заети. За щастие, след преместването и въпреки немалкото време за пътуване между пилотното предприятие в Стара Загора и новия завод в Димитровград, успяхме да запазим много от ключовите си служители. Това говори за тяхната висока оценка за „Язаки“ като работодател.

     

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ЕК пуска 35 500 безплатни билета за 18-годишните, за да обиколят Европа
    Кандидатстването започва днес и ще приключи на 30 април
    преди 11 часа
    В София ще се състои кръгла маса за електронната търговия в ЕС
    „Бъдещето на електронната търговия в Европейския съюз“ ще се проведе на 29 април
    преди 12 часа
    Двуцифрен ръст в ползването на услугата Executive Search у нас през 2023 спрямо 2020 
    Транспорт и логистика е секторът с най-голям ръст в ползването на директното търсене за мениджърски позиции, според анализа на БЕСА
    преди 13 часа
    БАКБ придобива Токуда банк
    Очаква се регулаторно одобрение на сделката
    преди 16 часа
    България в ЕС: Повече инвестиции и по-високи доходи
    Износът на стоки от България в ЕС достига 31 млрд. евро през 2022, отчита доклад на ИПИ