петък, 21 юли 2017  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6738 прочитания

    Как се развива пазарът на електромобили у нас?

    Мартин Хаджистойков, основател на „Електромобили БГ“, пред Economy.bg
    13 март 2017, 10:38 a+ a- a

    В началото на март стартира продажбата на зарядни станции и инфраструктура за електрически автомобили с изцяло българска разработка и производство. Мрежата ще предлага на потребителите възможност за зареждане на електромобили на удобни места до предпочитани ресторанти, хотели, бензиностанции, спортни и други обекти, съобщи компанията производител „Електромобили БГ“. Дружеството стартира и онлайн локатор и мобилно приложение с места за зареждане – VsichkoTok.bg.

    Economy.bg се срещна с Мартин Хаджистойков, основател на „Електромобили БГ“ и член на управителния съвет на Българската асоциация за електрически превозни средства, за да разбере повече за плановете на компанията и за развитието на пазара на електромобили у нас.

    За производството на български зарядни станции - къде, кога и колко?

    Г-н Хаджистойков, стартирахте производството на изцяло български зарядни станции за електромобили. Какво наложи тази стъпка?
    Решихме, че е най-добре да си направим българско производство, вместо да доставяме от чужбина. След около година разработки вече сме готови и започнахме да сглобяваме и да предлагаме зарядни станции.

    Колко хора са заети в производството?
    Ангажирани са около 10 български фирми. В нашата компания работят около 7-8 души според нуждата. Предполагам, че ще се развием доста сериозно още в рамките на тази година и ще бъдат ангажирани още компании и хора.

    Къде в София и в България могат да бъдат открити вашите зарядни станции?
    До края на месеца първите монтажи може би ще са факт. Трябва да се изпълнят всички изисквания, да имаме всички сертификати. В нашия онлайн локатор VsichkoTok.bg могат да бъдат открити всички станции. Този месец се надявам да изпълним между 10 и 30 монтажа. До края на годината целта е те да достигнат 150-200.
    Ще бъдат разположени около различни обекти от всякакъв тип в цялата страна. Опитваме се да направим мрежа, която да обхване страната и да направи възможни пътуванията не само в София или големите градове, а да се покрият често използваните отсечки.

    Колко време ще отнема зареждането на електромобилите на вашите станции?
    Зависи от електромобила. Някои модели се зареждат за около час. Други за 4-5 часа. От бордовото зарядно на автомобила зависи каква е мощността. Самите станции имат една фиксирана максимална мощност от 22 кВт. Иначе в топло време електромобилите изминават средно около 150 км с едно зареждане. От тази година излиза ново поколение електромобили с два пъти по-голям капацитет на батериите, които могат да изминават около 300 км или повече.

    За развитието на електрическия автопазар у нас

    Как се развива пазарът на електромобили у нас?
    От миналата година някои от вносителите започнаха да предлагат електромобили. Има вече и програма за стимулиране на администрацията за покупки на електромобили. За момента все още има едва около няколкостотин регистрирани електромобила в страната. Очаквам от тази година те да навлязат по-сериозно. Най-вероятно ще е по-усилено от следващата година, когато ще има електромобили с повече пробег. Освен това цената на електромобилите втора употреба ще пада, така че те ще стават все по-достъпни.

    Кои са основните мотиви на човек да си закупи електромобил?
    Хората като цяло са разделени на две категории в това отношение – икономическа и т.нар. „зелена“, или природосъобразна. При зареждане в домашни условия може да изминеш около 100 км за около 2 лв. Разходът е пренебрежимо малък в сравнение с другите автомобили. На операторски зарядни станции цените ще са по-високи. Надяваме се нашите цени и тези на колегите ни да са в оптимални рамки.
    Заради темата със замърсения въздух, която напоследък се коментира много и в София, все по-важен става и природосъобразният мотив. Така че колкото повече такива коли има, толкова по-чист ще бъде въздухът ни. Естествено, важно е да имаме и чист ток, а не да продължаваме да произвеждаме ток от въглища и електроцентралите ни да са замърсяващи.

    Кои са най-големите пречки пред по-широкото навлизане на електромобилите у нас?
    В момента това са по-високите цени, които все още са такива заради цените на батериите, но те падат много бързо и всяка година има сериозен спад. Но цените все още са високи. Освен това у нас наблюдаваме едно все още предпазливо поведение на лизинговите и застрахователните компании към електромобилите, защото не познават технологията и не са сигурни какви рискове поемат. Това също е сериозна пречка. Трябва да се поразчупят моделите за финансиране на електромобили.

    Колко разпространени са електромобилите у нас и колко в Европа?

    Какъв ръст очаквате при броя на електромобилите у нас?
    До 100-200 електромобила може да влязат тази година. Ако успеем да направим сериозна мрежа, хората ще бъдат по-стимулирани, виждайки, че пътуванията са възможни. Това ще подпомогне развитието за следващата година.

    Кой ценови клас електромобили са най-популярни у нас?
    Трябва да ги разделим на нови и втора употреба. За новите ценовият клас е 60-75 хил. лв. Употребявани електромобили на няколко години могат да се намерят в диапазона от 20 до 40 хил. лв.

    Това са най-масовите електромобили у нас?
    Да, точно така.

    Като разпространение на електромобилността къде е България в сравнение с Европа?
    Холандия е по-малка държава от България, но там има 20 хил. зарядни станции, а ние имаме само 50. В Норвегия има над 100 хил. електромобила, у нас има 500. Дори и да стигнат 1000 разликата е голяма. Все още страните не са достатъчно активни.

    По-широкото разпространение на електромобилността въпрос на активност от страна на държавата ли е или по-скоро от страна на потребителите?
    В Норвегия казват, че хората много се интересуват от електромобили, но там има и много стимули, вкл. движение в бус лентите, което може би не е най-доброто решение, защото пречат на автобусите. Освен това са освободени от данък, а там данъците са високи. Това със сигурност допринася. Личният интерес и това да си „зелен“ е едно, но определено стимулите имат голямо значение.

    Какви стимули има у нас и какви в Европа по отношение на електрическите коли?

    Какви стимули има за разпространение на електрическата мобилност у нас?
    За момента имаме един единствен национален стимул – електромобилите са освободени от пътен данък. Другото, валидно за територията на София и Бургас например, е безплатното паркиране. Иначе за администрацията по програма на екоминистерството има отстъпка за електромобили от 20 хил. лв.

    Къде е България в това отношение в сравнение с другите страни в Европа?
    Масовият стимул е отстъпка от около 5 хил. евро или британски лири за частни лица или компании. В Германия отстъпката е 4 хил. евро. В държави като Италия, Франция и Англия това е практика от около 4 години, а от миналата година е факт и в Германия. Сравнително малко са държавите, в които има такива сериозни стимули.
    У нас това, което беше направено преди няколко години, е да се предложи такъв стимул от 5 хил. лв. Това обаче не беше прието от парламента и за момента този стимул у нас го няма освен за администрацията. Това, което може да се направи, е да се въведе подобен стимул за фирмите или обикновения потребител, което със сигурност би насърчило повече хора да решат да си закупят електромобил.

    Какви са очакванията ви за развитието на пазара на електромобили като цяло в бъдеще?
    Всяка година има скокообразно развитие заради това, че технологиите при батериите се подобряват значително. Очакваме до 2020 да има много голямо развитие заради различните проекти и стимули и да има значително увеличение на броя на електромобилите.

    Какво очаквате да стимулира този ръст?
    Затягане на мерките по емисиите и падането на цените. Освен това, когато нещо започне да става модерно и известно, хората започват да го припознават. Много са факторите.

    Нагоре
       
    Отпечатай
    Коментари ()
     



    преди 10 минути
    Да се забранят автомобилите, нарушаващи екологичните норми
    Този призив отправя еврокомисар към министрите на транспорта в страните от ЕС
    преди 4 часа
    Една от най-големите индийски компании в производството на кафе обмисля инвестиция в България
    България има всички предпоставки да се превърне в разпределителен център и производствена база за всички страни членки на ЕС
    преди 6 часа
    Винетките за тежкотоварни автомобили поскъпват от догодина?
    Според министър Нанков тежкотоварният трафик трябва да плаща повече, защото руши повече инфраструктурата и замърсява околната среда
    преди 7 часа
    The Mall сменя собственика си
    Сделката се оценява на 156 млн. евро