петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13796 прочитания

    Българска иновация заменя „Човека с пушката“ на летищата по света

    Богдан Богданов, директор „Бизнес развитие“ във „Волаком“, пред Economy.bg
    13 април 2018, 16:16 a+ a- a

    Януари 2009. Световните медии съобщават за самолет, паднал в река Хъдсън, в Ню Йорк. Причината – малко след излитането си машината се сблъскала с ято птици. Само благодарение на уменията на пилота, който успява да предотврати разбиването на самолета в града, 155 души на борда оцеляват и случаят става известен като „чудото от Хъдсън“. Годишно се случват хиляди подобни инциденти, които костват стотици милиони долари на авиоиндустрията. Българска компания предлага иновативно решение на този проблем.
    Преди повече от 12 години „Волаком“ разработва първата система за превенция от птици за летище София. Днес решението на компанията се прилага на международни летища в цял свят. Последният договор за партньорство на „Волаком“ е от началото на месеца с една от най-големите японски корпорации, която за 2017 има реализирани продажби от над 100 млрд. долара. Иновативното решение на компанията замества най-широко използвания досега метод за справяне с проблема, а именно отстрелването на птици от „човека с пушката“.

    За да научим повече за иновацията и приложението й, разговаряхме с Богдан Богданов, директор „Бизнес развитие“ във „Волаком“.

    Богдан, какво представлява вашата система за прогонване на птици? Как точно работи тя?
    Сблъсъците между самолети и птици носят значителни финансови и материални щети, но най-вече представляват сериозна заплаха за авиационната безопасност. Възникването на тези събития е повлияно от множество фактори. Статистиката показва нарастваща тенденция, която се дължи главно на значителното увеличаване на въздушния трафик и на демографската експлозия на някои видове птици.

    Годишно се случват хиляди инциденти, които костват стотици милиони долари на индустрията, но има и случаи като небезизвестното кацане на самолет на Американските авиолинии със 155 пътници на борда в река Хъдсън след сериозен сблъсък с ято канадски гъски.

    Патентованата в САЩ, Европа и Русия технология за превенция на инциденти с птици BCAS 7.2. на „Волаком“ се базира на изцяло нов подход, включващ напълно автоматизирано откриване (детекция), разпознаване (отделяне на птиците от други движещи се обекти) и отблъскване (отклоняване) на птиците от зоната на защита. Допълнително системата предоставя възможност за постоянно наблюдение на определената територия, съхранявайки цялата информация в база данни, която може да бъде използвана според нуждите на крайния клиент.
    Методът за прогонване на птици, който „Волаком“ патентова и използва, е базиран на уникална акустична рефлексна реакция (ASR – Acoustic Startle Reflex), която осигурява въздействие на всякакви видове птици, без възможност за привикване и стресиране. „Волаком“ проектира и разработва индивидуални решения за своите клиенти, като внимателно анализира географската локация, видовете птици, специфичните метеорологични условия и др.

    Как се роди идеята за иновативното решение?
    „Волаком“ е част от група високотехнологични български компании, които повече от две десетилетия разработват и произвеждат специализирани изделия, включително радио-комуникационно оборудване, роботи за обезвреждане на взривове, системи за периметрова охрана, специализирани акустични системи, безпилотни летателни апарати, лазерни устройства и системи за предотвратяване на сблъсъци между самолети и птици.
    Преди повече от 12 години разработихме и произведохме първата система за превенция от птици за летище София, изпълнена по задание на летищни експерти. През последните 10 години имахме възможността да научим повече за специфичния проблем, както и да изследваме голяма част от наличните технологии на пазара. Оказа се, че няма специализирана система, разработена за авиационни приложения, а се използват два основни метода: системи за мониторинг, основно радари, които наблюдават определената територия и алармират при наличие на опасност, и системи/методи за прогонване на птици (акустични системи, пиротехника, лазери, плашила и др.). Проблемът е, че над 90% от ударите с птици се случват на малка височина (под 150м.), където възможностите на системите за наблюдение са доста лимитирани. От друга страна, птиците са изключително адаптивни към околната среда, като в много от случаите бързо привикват към системите за прогонване, тъй като осъзнават, че не носят реална опасност.
    Най-разпространеният метод е „Човекът с пушка“. Невинаги този подход е летален, но след инцидента в Ню Йорк официално в района се разрешава отстрелването, което води до над 70 000 убити птици, без това да намали риска от инциденти.
    Екипът на „Волаком“ заедно с международни специалисти, научно изследователски институти и експерти в областта на авиацията, разработи изцяло нов подход, който да осигури едно дългосрочно решение на проблема, комбинирайки технологии за детекция и методи за прогонване, към които птиците не могат да привикнат, но и същевременно няма негативни последствия за тях.

    Каква е ползата от вашата система?
    През 2013 в летищна среда имахме възможността да проведем първите независими тестове на новата технология, съвместно с екип на летище София, където успяхме да постигнем повече от 95% ефикасност. Отчитайки този факт, всяко едно летище би могло значително да намали опасността от инциденти и свързаните с тях финансови загуби.

    В колко страни и летища по света се използва тя?
    От представянето на системата на пазара през 2014 „Волаком“ има три реализирани проекта на индустриални сгради в България, две международни летища в Африка и Европа, както и демонстрационна система в САЩ и Саудитска Арабия. След продължителен процес технологиите на „Волаком“ бяха одобрени и препоръчани от независима експертна комисия към Въздухоплавателната агенция на Саудитска Арабия. Първият проект в Кралството е планиран за 2018. Към момента компанията има сключени договори за представителство в САЩ, Китай, Пакистан, Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и др. Последният договор за партньорство на „Волаком“ е от началото на месеца с една от най-големите японски корпорации, която за 2017 има реализирани продажби от над 100 млрд. долара. Имаме изготвена програма за следващите 18 месеца, като първите системи на „Волаком“ ще отпътуват за Япония през май.

    Кой е най-големият ви пазар?
    Най-големият пазар на „Волаком“ са САЩ, където има над 1800 летища. Навлизането на този пазар обаче изисква специфичен подход и определени сертификационни процедури с местни регулатори като FAА и USDA. Поради тази причина „Волаком“ има сключени договори за сътрудничество с местна компания, американски университет и професор от една от най-реномираните университетски лаборатории, където да проведем съответните тестове с представителите от FAА и USDA.

    Имате ли конкуренти на глобалния пазар?
    На летищния пазар „Волаком“ се конкурира с големи международни компании основно от САЩ, Великобритания, Япония и Германия. Авиационната индустрия е доста консервативен пазар и навлизането на нови технологии изисква значителен ресурс, време и инвестиция. Съществуват различни национални и международни стандарти и сертификации, на които всяка една технология трябва да отговаря, за да бъде инсталирана на летище. За „Волаком“ този път е доста по-предизвикателен, защото ние внедряваме не само една нова технология, но и изцяло нов стандарт за предпазване на летищата от птици.

    Къде у нас се прилага системата ви?
    Освен на летища, птиците причиняват проблеми на големи индустриални сгради, съоръжения за производство на възобновяема енергия, земеделие, а дори и при заснемане на филмови продукции. Системите на „Волаком“ са инсталирани на индустриални сгради в България и за известен период от време се използваха за разгонване на птиците от снимачна площадка на американска филмова продукция, за да се изпълни заснемането в определения график.
    Имаме също така и потвърждение от ръководството на летище Пловдив да бъдат инсталирани системи, за да се предпазва една определена част от пистата и да се изпробват нови функции и модули. В процеса на разработка работихме в сътрудничество с летище София, за да усъвършенстваме системата и да установим функционалните й възможности в реални условия. През годините са проведени неколкократни тестове и изпитания на летище София, но все още няма постоянно инсталирана система. Надяваме се в близко бъдеще и това да се случи.

    Кои са най-големите предизвикателства по утвърждаването на вашия продукт на световния пазар?
    Предизвикателствата за една компания, която работи изцяло на международен пазар, са много, но може би най-големите са, че „Волаком“ не внедрява просто една технология, а един изцяло нов стандарт за справяне с проблем, който съществува още от ранните години на авиацията. Такъв процес отнема време и значителни ресурси. Както често коментираме с колеги, самолетите са бързи, но самата авиационна индустрия е сравнително консервативна, бавна и отнема доста време, за да се интегрират определени иновативни решения.
    Също така всеки един пазар е различен, всяко летище има своите специфики и процедури на организация и управление. Поради това ние трябва да бъдем изключително гъвкави, за да проектираме и доставяме индивидуални решения за всеки наш клиент.

    Какъв е размерът на инвестицията ви до момента?
    Освен в развойна дейност „Волаком“ инвестира в защита на интелектуалната ни собственост като нашият подход и технологии са патентовани в САЩ, Европа и Русия. Освен това през 2015 година завършихме изграждането на нов развоен център и производствени сгради в Икономическа зона София-Божурище. Нашата група от компании е един от най-големите български инвеститори в зоната. Също така сме обезпечили производствения процес с нови машини и оборудване, за да се гарантира достатъчен капацитет за следващите 10 години. Всяка година участваме на големи международни изложения, като последното беше в края на миналата година в Дубай. За съжаление бяхме единствената българска компания от повече от 1300 участници. Следващото подобно мероприятие е предвидено за септември тази година в Пекин, Китай.

    Колко служители имате и планирате ли разрастване?
    Екипът на компанията постоянно се разраства като към момента по проекти на „Волаком“ работят над 130 човека.

    България държи последните места по иновации в ЕС. Какво пречи да се създават иновативни продукти у нас?
    Не бих казал, че в България не се създават иновативни продукти. Средата определено се подобрява през последните години, като имаме страхотни примери за български компании с иновации в сфери като авиация, транспорт, микробиология, миксирана реалност, космически технологии и други.
    Има обаче какво да се желае при структурирането и разходването на публични средства за създаване и стимулиране на иновации. Има доста добри примери как държавата би могла да спомага за развитието на успешни малки и средни предприятия, които да създават продукти с висока добавена стойност. Само по този начин би могъл да се повиши чувствително стандартът в България и да не се разчита на европрограми, субсидии и обществени поръчки като основен двигател на икономиката.
    Един добър пример за практически действия в тази посока е създаването на обособени икономически зони като тази в Божурище, където дори малки и средни предприятия с определен капацитет и потенциал биха могли да си построят сгради при облекчени условия. Тези компании получават и възможност за сътрудничество със „себеподобни“, а така се създава една „клъстерна“ среда, в която се случват истинските иновации.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 25 минути
    Окончателно: Либерализацията на пазара на ток за бита беше отложена с 1 година
    НС прие на второ четене промени в Закона за енергетиката
    преди 1 час
    Спад в броя на сделките с имоти у нас
    Средните цени на жилищата задържат нивата си през първото тримесечие на 2024, отчитат от Arco Real Estate
    преди 18 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 20 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 1 ден
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение