3D печатът продължава да се развива и да намира разнообразни области на приложение. Така например благодарение на технологията вече можем да принтираме персонализирано пожелание за рожден ден или логото на компанията си от... шоколад. В България от есента на 2017 работят няколко принтера за шоколад, които изпълняват поръчки за корпоративни и индивидуални клиенти. Услугата се предлага от българската компания за 3D печат Easy3D и освен шоколадови изделия, принтерите могат да печатат фигурки и от други хранителни продукти с подобна на шоколада консистенция.
3D печат на шоколад
За технологията и приложението ѝ разговаряме с Детелин Стефанов, управител на Easy3D.
За Easy3D и печата на шоколадови изделия
С какво се занимава Easy3D и откога предлагате 3D печат на шоколадови изделия?
Нашата компания вече близо 5 години предлага високотехнологични и иновативни направления като 3D сканиране, моделиране и печат. Тази област е модерна, но и много перспективна и поставя началото на една нова индустриална революция. Много популярни услуги в последно време са сканирането и възможността за персонализация. Работим с много индустриални клиенти, но имаме и все повече индивидуални клиенти, които търсят нашите услуги. Така например в момента печатаме лапичка за едно котенце, която му помага да се движи. Вече половин година непрекъснато подобряваме модела и котето се чувства добре.
От известно време решихме да обърнем внимание и на едно по-интересно направление – 3D печат на шоколад и хранителни продукти. Именно възможността за силна персонализация, която позволява 3D печатът, ни даде тази насока за развитие. Почти една година се занимаваме с това. Като всяка технология и тази в началото не беше много съвършена, но постепенно софтуерът и принтерите се подобряваха и се получаваха все по-добри резултати. От есента на 2017 предлагаме 3D печат на шоколад като краен продукт и се радваме на едно добро търсене на пазара. Сам по себе си шоколадът е интересен продукт и възможността да направиш силно персонализиран подарък е изкушаваща и много хора могат да си я позволят. За България и Балканския полуостров ние сме единствените, които използваме тази технология и предлагаме тази възможност.
Какви са клиентите и колко струва?
Какви са клиентите и колко струва 3D печатът на шоколад?
Клиентите ни са три типа. В първата група влизат корпоративни клиенти, които поръчват определено количество персонализирани шоколадови изделия за някакво събитие, изложение, фестивал и т.н. Обикновено върху тях печатаме логото на компанията, слоган на събитието и др. Втората група поръчки са свързани с празници като Великден, Коледа, Свети Валентин и т.н. В този случай произвеждаме различни тематични продукти. И последната група клиенти са тези, които поръчват определени персонализирани подаръци за определен човек. Това е свързано с рождени дни, сватби, кръщенета и др. лични празници. Тогава ние произвеждаме единични бройки, които са уникални.
Цената зависи от обема на поръчките, които вече изредих – дали са корпоративни, средни или индивидуални. Индивидуалните, както всеки друг продукт, са най-ценни и най-скъпи, защото технологично изискват най-много време и ресурси, а се произвежда един продукт. Цената варира от 1-2 лв. за изделие при големи корпоративни поръчки до 80 лв. за индивидуални.
Изпълняваме поръчки както в България, така и за чужбина. Последно принтирахме 1000 бр. шоколадови плочки с логото на една френска фирма – mydfi. Те вече са във Франция и много ги харесаха. Наскоро произведохме подобен тип плочки и за една българска софтуерна компания за участие в едно събитие. Те също много ги харесаха и направиха втора поръчка. В момента принтерът печата стилизиран модел на експонат от Златното съкровище, който ще се използва в по-голям сладкарски продукт.
За какъв срок можем да получим готовото изделие?
Колко време отнема изработката? Ние покриваме целия процес на изработка – от идеята на клиента до крайния продукт. Изготвяме 3D модел, който клиентът може да прегледа и коригира. В момента, в който той вече е одобрил модела, ние го изпълняваме.
Целият процес на изработка отнема около 2 дни освен ако не говорим за някакви сложни модели, които отнемат повече време за изготвянето на самия 3D модел. Смятам, че това е изключително кратък срок предвид факта, че много от клиентите ни се сещат да поръчат в последния момент и искат продукта да се изработи възможно най-скоро. Това е и едно от предимствата на 3D печата, което със стандартната технология не е достижимо.
Също така предлагаме на клиента да си избере вида шоколад - черен, млечен или бял. И печатът може да бъде направен не само с шоколад. Достатъчно е консистенцията на суровината да е полутечна като например пастет, кашкавал и т.н. Работим с водещи шеф шоколатиери в страната, като шеф Ради Стамболов. Той определено е с изключително иновативен начин на мислене и приветства новите технологии. Помага ни много в целия процес, като постепенно ни разкрива тайните на шоколада.
Какво е бъдещето на 3D печата?
Какво е бъдещето на 3D печата? Индустрията в областта на 3D печата върви към реализиране на производствени мощности и това е тенденция, която всички големи производители вече реализират. През последните две години имаше някаква форма на застой и това е съвсем нормално. Но всеки ден се появяват нови технологии, нови подобрения на съществуващите технологии, които дават нов тласък на тази индустрия.
Много силно се развива и печатът с метали, който има все по-широко приложение в редица гиганти като BMW, General Electric и др. Те също вече се ориентират към продуктови серии. Миналата година водещите в 3D индустрия - Stratasys и 3D Systems, обявиха, че новите им продукти са насочени към производство, а не към прототипиране. Това означава, че периодът на узряване вече е извървян, технологиите са доказани и може да се върви към продукция. Adidas например обявиха, че съвсем скоро ще имат няколко десетки хиляди маратонки, произведени с помощта на една също водеща компания в тази област - Carbon 3D. И моят поглед в бъдещето е, че ще има все повече продукти, които постепенно ще бъдат реализирани по този начин.
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“